ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελεύθεροι επαγγελματίες οι οδηγοί της Uber

eleytheroi-epaggelmaties-oi-odigoi-tis-uber0

Οι Uber και Lyft, καθώς και άλλες συναφείς εταιρείες, οι οποίες διαθέτουν πλατφόρμες διασύνδεσης πελατών και οδηγών, κατάφεραν μία νίκη όσον αφορά το καθεστώς εργασίας των τελευταίων, οι οποίοι θα λογίζονται ως ελεύθεροι επαγγελματίες και θα τυγχάνουν αντίστοιχης μεταχείρισης. 

Στην Καλιφόρνια, των ΗΠΑ, η οποία συχνά προπορεύεται των άλλων σε θέματα διαμόρφωσης νομοθετικών πλαισίων, οι συμμετέχοντες σε σχετικό δημοψήφισμα ψήφισαν υπέρ της πρότασης να μη θεωρούνται υπάλληλοι οι οδηγοί των Uber και Lyft, αλλά ελεύθεροι επαγγελματίες που κλείνουν συμφωνίες μαζί τους. 

Αν και η εξέλιξη αυτή συνιστά πλήγμα για τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους των εργαζομένων, η όλη αντιπαράθεση δεν έχει τελειώσει ακόμα σε άλλες πολιτείες ή χώρες. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, oι Uber και Lyft εξοστράκισαν νόμους για την προστασία της εργασίας, που χρειάστηκαν δεκαετίες ολόκληρες να καταρτιστούν. 

Το δημοψήφισμα χρηματοδοτήθηκε γενναιόδωρα από τις προαναφερθείσες εταιρείες στο πλαίσιο μιας επιθετικής εκστρατείας, ενώ τα αντίστοιχα σωματεία των εργαζομένων είχαν πολύ λιγότερους πόρους για να προωθήσουν τα δικά τους αιτήματα. Μέχρι στιγμής τα αποτελέσματα, βάσει της καταμέτρησης του 71% των ψήφων, δείχνουν να προηγούνται 58% όσοι υπερψήφισαν την πρόταση των εταιρειών έναντι του 42% των εργαζομένων.

Πέραν των Uber και Lyft, στην εκστρατεία συμμετείχαν και άλλες εταιρείες, που συνδέουν πελάτες – καταναλωτές με οδηγούς, οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες μεταφοράς καθώς και τροφοδιανομής / διανομής προϊόντων από σούπερ μάρκετ, όπως οι Instacart, DoorDash και Postmates. Η αποκαλούμενη «Πρόταση 22» προβλέπει ότι οι εταιρείες – πλατφόρμες θα δίδουν κάποια μέτρια επιδόματα στους οδηγούς, αλλά όχι τις πολύ ακριβότερες παροχές (άδειες, ασφαλιστική κάλυψη κ.λπ.), που θα έπρεπε να αναλάβουν έναντι εργαζομένων με 
πλήρη απασχόληση. 

Πολύ απλά, το καθεστώς ελεύθερων επαγγελματιών μεταφράζεται σε μία εξοικονόμηση 392 εκατ. δολαρίων για κάθε εταιρεία, όπως υπολογίζει το Reuters. Οπότε τα 200 εκατ. δολάρια που διέθεσαν οι ενδιαφερόμενοι και οι υποστηρικτές τους για την εκστρατεία του δημοψηφίσματος, άξιζαν και με το παραπάνω, όπως αναφέρει ο Γουίλιαμ Γκουλντ, καθηγητής στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ.

Οι αποζημιώσεις

«Διακόσια εκατ. δολάρια και πλέον είναι πολύ λιγότερα από τη δική τους οπτική γωνία εν συγκρίσει με τα όσα θα έπρεπε να καταβάλουν στους εργαζομένους τους βάσει της νομοθεσίας, που προϋπήρξε των εταιρειών της ψηφιακής οικονομίας», σημειώνει ο Γκουλντ, πρώην πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Εργασιακών Σχέσεων επί προεδρίας Μπιλ Κλίντον. 

Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, η ψήφος στην Καλιφόρνια δεν λογίζεται ως παγκόσμια πανάκεια για τις πλατφόρμες σύνδεσης πελατών με οδηγούς. Το Ανώτατο Δικαστήριο της Βρετανίας, λόγου χάριν, αναμένεται να εκδώσει την τελική του απόφαση προ της λήξης του έτους έπειτα από δικαστική μάχη πέντε ετών, στη διάρκεια της οποίας η Uber επεδίωξε να μην υπαχθούν οι οδηγοί της σε καθεστώς εξαρτημένης εργασίας.