ΔΗΚΤΗΣ

Διάταξη που αίρει μέτρα ελέγχου για το λαθρεμπόριο καυσίμων

diataxi-poy-airei-metra-elegchoy-gia-to-lathremporio-kaysimon0

Το κόλπο με το αφορολόγητο ναυτιλιακό πετρέλαιο που βγαίνει στη στεριά χωρίς τέλη και βαφτίζεται λ.χ. πετρέλαιο θέρμανσης, χαρίζοντας στους επιτηδείους κέρδη εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, είναι γνωστό πολλά χρόνια και λέγεται λαθρεμπόριο. Εχουν γίνει όμως προσπάθειες για περιορισμό του. Μία βασική είναι ο διαρκής έλεγχος των πλωτών μέσων που αναγνωρίζονται ως φορολογικές αποθήκες. Αυτά τα πλοία υποχρεώθηκαν σε ακινησία, σταθερό αγκυροβόλιο και εξοπλισμό με αυτόματο σύστημα προσδιορισμού ταυτότητας. Τα μέτρα περιορισμού του λαθρεμπορίου καυσίμων που διακινούν τα υπόλοιπα πλωτά εφοδιαστικά μέσα περιλαμβάνουν επίσης εγκατάσταση πιστοποιημένου συστήματος εισροών – εκροών και GPS. Οι πλοιοκτήτες των λιγοστών εναπομεινάντων σλεπιών, όπως αποκαλούνται στη ράδα, έχουν ήδη προχωρήσει στην εγκατάσταση αν και χωρίς δυνατότητες παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο. Πριν από λίγες ημέρες έληξε διαβούλευση σχετικού νομοσχεδίου που αίρει τις εκκρεμότητες των παραπάνω ρυθμίσεων. Τις τελευταίες μέρες όμως ακούστηκε πως στην οδό Νίκης συζητείται νέα διάταξη που, σύμφωνα με πηγές της αγοράς πετρέλευσης, «αναιρεί κάθε μέτρο για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου ναυτιλιακών καυσίμων που έχει ληφθεί έως σήμερα», καθώς ετοιμάζεται να επιτρέψει στα πλωτά – εφοδιαστικά μέσα ανεξαρτήτως χωρητικότητας να αναγνωρίζονται ως φορολογικές αποθήκες και μάλιστα χωρίς απαγόρευση της μετακίνησής τους. Τι συμβαίνει; Οψόμεθα.

Θα αργήσει λίγες ημέρες η απόφαση του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (SSM) επί του αιτήματος της Τράπεζας Πειραιώς να πληρώσει με μετρητά το κουπόνι των CoCos, ύψους 165 εκατ. Στις 12-13 Νοεμβρίου θα αποφασίσει το Εποπτικό Συμβούλιο του SSM, αλλά στη συνέχεια η απόφασή του θα πρέπει να εγκριθεί κι από το διοικητικό συμβούλιο. Κάτι τέτοιο αναμένεται προς τα τέλη του μήνα. Από την εικόνα που έχουν ωστόσο αρμόδιοι παράγοντες στην Αθήνα, το αίτημα της διοίκησης της Πειραιώς δεν φαίνεται να έχει τύχη. Αφού αυτή η εκτίμηση επιβεβαιωθεί, τότε στις 3 Δεκεμβρίου το κουπόνι δεν θα πληρωθεί και θα ακολουθήσει η διαδικασία που γνωρίζουν οι αναγνώστες της «Κ»: μετατροπή των CoCos σε μετοχές, κρατικοποίηση, επιθετική τιτλοποίηση κόκκινων δανείων και αύξηση μετοχικού κεφαλαίου για να περάσει πάλι η τράπεζα σε ιδιώτες. Ο δρόμος θα είναι μακρύς.

Πιθανή παράταση της καραντίνας 

Μπορεί οι κυβερνήσεις στην Ευρώπη να προχωρούν σε lockdowns διάρκειας ενός μηνός, όμως όλο και περισσότεροι αναλυτές αναμένουν ότι θα παραταθούν και θα διαρκέσουν τρεις μήνες, ενώ είναι πολύ πιθανό πως το α΄ τρίμηνο του 2021 η πανδημία να μην έχει τεθεί υπό έλεγχο, οδηγώντας σε νέα μίνι lockdowns για αρκετό διάστημα. Ο κύριος λόγος είναι πως τελικά θα χρειαστεί πολύ περισσότερος χρόνος για να μειωθούν τα κρούσματα της COVID-19 σε «ασφαλή» επίπεδα. Για παράδειγμα, χρειάστηκαν έξι εβδομάδες για να μειωθούν τα ημερήσια κρούσματα στη Γαλλία 90% κατά το πρώτο κύμα, και αυτός είναι ο στόχος της μείωσης και αυτή τη φορά. 

Αναμονή 10 ετών για έργα 1 δισ. 

Περίπου δέκα χρόνια περιμένουν οι κατασκευαστικοί όμιλοι για τη δημοπράτηση των τεσσάρων μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων στην Αττική, με συνολικό κόστος άνω του 1 δισ. ευρώ. Τα εν λόγω έργα ήταν ένας από τους βασικότερους λόγους για τους οποίους όλες οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου προχώρησαν στη σύσταση και λειτουργία εξειδικευμένων θυγατρικών. Ασφαλώς, στο μεσοδιάστημα αναπτύχθηκαν μονάδες σε άλλες περιοχές της χώρας, όχι όμως με τον ρυθμό που θα έπρεπε για την αποφυγή των προστίμων που συνεχίζει να πληρώνει η Ελλάδα. Ως εκ τούτου, η πρόσφατη έγκριση της δημοπράτησης μέσω ΣΔΙΤ των δύο πρώτων μεγάλων έργων διαχείρισης απορριμμάτων στην Αττική αποτελεί θετική εξέλιξη για τον κλάδο, καθώς εκτιμάται ότι θα συμμετάσχουν όλες οι μεγάλες εταιρείες. Πρόκειται για έργα συνολικού ύψους 640 εκατ. ευρώ, με τους αναδόχους να εξασφαλίζουν μια σταθερή ροή εσόδων και λειτουργικής κερδοφορίας για περίοδο 30 ετών (τρία χρόνια η κατασκευή και 27 χρόνια η λειτουργία) στην περίπτωση της μονάδας που θα χωροθετηθεί στη Φυλή και 29 ετών (δύο για την κατασκευή και 27 για τη λειτουργία) για τη μονάδα που θα αναπτυχθεί στο Σχιστό. 

Πάνω από 70 διοικητικές πράξεις για ανάπτυξη του 5G

Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021 θα κάνει πρεμιέρα το επενδυτικό κεφάλαιο «Φαιστός» που θα χρηματοδοτήσει τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος εταιρειών με αντικείμενο την ανάπτυξη εφαρμογών και υπηρεσιών 5G. Απαραίτητη, βέβαια, προϋπόθεση για την έναρξη λειτουργίας του fund είναι η στελέχωσή του, διαδικασία που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές της επόμενης χρονιάς, κατά τον σχεδιασμό του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Τα κεφάλαια του «Φαιστός» θα προέλθουν από το 25% των χρημάτων της τάξεως των 367 εκατ. ευρώ που θα συγκεντρωθούν από τη δημοπρασία του φάσματος συχνοτήτων για την ανάπτυξη του 5G. Ας σημειωθεί ότι, για να καταστεί εφικτή η έναρξη του συγκεκριμένου διαγωνισμού, απαιτήθηκαν να εκδοθούν μέσα σε 298 εργάσιμες ημέρες συνολικά 70 πράξεις της δημόσιας διοίκησης.