ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Την προετοιμασία επενδύσεων 5,5 δισ. ευρώ αναλαμβάνει το ΤΑΙΠΕΔ

Μεταξύ των έργων, τα οποία προωθούνται για υλοποίηση μέσω κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι το βόρειο τμήμα του οδικού άξονα Ε65, ύψους 443 εκατ. ευρώ, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και τη Ραφήνα (372 εκατ. ευρώ) και η επέκταση της λεωφόρου Κύμης (432 εκατ. ευρώ).

Η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε να χρησιμοποιήσει την εμπειρία και την τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει το ΤΑΙΠΕΔ, ύστερα από σχεδόν μία δεκαετία διαγωνιστικών διαδικασιών, και μάλιστα ορισμένων, όπως για παράδειγμα του Ελληνικού και του ΟΛΠ, με ιδιαίτερα σύνθετα προβλήματα, για την ταχύρρυθμη προώθηση δράσεων που εντάσσονται στο εθνικό σχέδιο για το Ταμείο Ανάκαμψης των 32 δισ. ευρώ. 

Εκθεση 

Οπως έγινε γνωστό χθες, μετά τη δημοσίευση της τελευταίας έκθεσης μεταμνημονιακής εποπτείας, θα συσταθεί μια νέα υποδιεύθυνση εντός του ΤΑΙΠΕΔ, μια μονάδα προετοιμασίας έργων (Project Preparation Facility) που θα αναλάβει να ωριμάσει και να προωθήσει 40-45 στρατηγικά έργα και επενδύσεις ύψους 120 εκατ. ευρώ κατά μέσον όρο το καθένα, ή περίπου 5,5 δισ. ευρώ συνολικά (σε υποδομές, μεταφορές, ενέργεια κτλ.).

Στόχος είναι να επιταχυνθούν οι διαδικασίες που σήμερα είναι εξαιρετικά χρονοβόρες και δυσκίνητες. Η νέα αυτή μονάδα θα συντονίζει τις ενέργειές της σε απευθείας συνεννόηση με το Μέγαρο Μαξίμου. Καλά πληροφορημένες πηγές, μάλιστα, μιλούν ήδη για επερχόμενη περαιτέρω στελέχωση του δυναμικού του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου αυτό να είναι σε θέση να στηρίξει τις διευθύνσεις του. Οπως αναφέρεται άλλωστε στην έκθεση της Ε.Ε., για τον σκοπό αυτό αναμένεται η έγκριση κονδυλίου 20 εκατ. ευρώ.

Μεταξύ των έργων, τα οποία προωθούνται για υλοποίηση μέσω κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης, είναι το βόρειο τμήμα του οδικού άξονα Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία), ύψους 443 εκατ. ευρώ, για τον οποίο δεν θα απαιτηθεί καν διαγωνισμός, καθώς πρόκειται για αναβαλλόμενο έργο της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και τη Ραφήνα (372 εκατ. ευρώ), η επέκταση της λεωφόρου Κύμης (432 εκατ. ευρώ), η υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνας, που βρίσκεται στη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου από το 2016, το τμήμα του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης) από την Κίσσαμο μέχρι τη Χερσόνησο και η παράκαμψη της Χαλκίδας. 

Διαγωνισμός

Επίσης, πιθανή θεωρείται η ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης του διαγωνισμού για την προμήθεια λεωφορείων σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη και των επτά συρμών για το μετρό της Αθήνας. Υπό συζήτηση είναι και η ένταξη μικρότερων έργων που έχουν προτείνει οι κατά τόπους περιφέρειες. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν οι επόμενες φάσεις της ανάπλασης του Φαληρικού Ορμου, ο τριπλός κόμβος του Σκαραμαγκά που θα ωφελήσει τη Δυτική Αττική και η αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο της επέκτασης της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα μέχρι τον συνοριακό σταθμό στην Κακαβιά, ύψους 350 εκατ. ευρώ.