LOCKDOWN

Οι παραγγελίες «βραχυκύκλωσαν» το Jumbo

oi-paraggelies-vrachykyklosan-to-jumbo0

«Αγαπητοί φίλοι του Jumbo, η αγάπη σας μας έβγαλε νοκ άουτ! Το ηλεκτρονικό μας κατάστημα θα παραμείνει κλειστό έως 26 Νοεμβρίου, ώστε να εξυπηρετήσουμε απρόσκοπτα τον μέχρι τώρα τεράστιο όγκο παραγγελιών. Σας ευχαριστούμε που προτιμάτε τον κόσμο των Jumbo και λυπούμαστε ειλικρινά για την αναστάτωση. Θα είμαστε σύντομα κοντά σας». Αυτό είναι το μήνυμα που βλέπουν από χθες όσοι καταναλωτές επισκέπτονται το ηλεκτρονικό κατάστημα ενός εκ των μεγαλύτερων λιανεμπορικών ομίλων της χώρας, του Jumbo.

Το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων, αλλά κυρίως η ανάγκη μεγάλης μερίδας των καταναλωτών να στολίσουν τα σπίτια τους φέτος νωρίτερα από κάθε άλλη φορά για να τονώσουν την ψυχολογία τους που έχει επηρεαστεί αρνητικά από το δεύτερο κύμα της πανδημίας και το νέο lockdown, οδήγησε σε μεγάλη αύξηση των παραγγελιών για εποχικά είδη, όπως είναι τα χριστουγεννιάτικα στολίδια και παιχνίδια, λόγω Χριστουγέννων, αλλά και λόγω της παραμονής πλέον και των μικρών παιδιών στο σπίτι. Στην αύξηση των παραγγελιών που δέχθηκε το ηλεκτρονικό κατάστημα της Jumbo συνέβαλε την τελευταία εβδομάδα και η απόφαση της κυβέρνησης να απαγορεύσει τη διάθεση από τα σούπερ μάρκετ σειράς διαρκών καταναλωτικών αγαθών, καθώς πρόκειται για επιχείρηση που πουλάει από παιχνίδια έως έπιπλα, είδη ένδυσης, ηλεκτρολογικό εξοπλισμό κ.ά.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», τις πρώτες ημέρες του lockdown το ηλεκτρονικό κατάστημα δεχόταν περί τις 2.500 παραγγελίες ημερησίως, οι οποίες όμως άρχισαν να αυξάνονται. Στην απόφαση να κλείσει για λίγες ημέρες το ηλεκτρονικό της κατάστημα, υπό την έννοια να μην μπορεί κάποιος να προβεί σε παραγγελία (σημειώνεται ότι οι καταναλωτές μπορούν να βλέπουν τα προϊόντα), οδηγήθηκε η διοίκηση της Jumbo καθώς είχε προς διεκπεραίωση 50.000 παραγγελίες και προτίμησε να μη δεχθεί νέες, διότι υπήρχε ο κίνδυνος να καθυστερήσει η παράδοσή τους 15-20 ημέρες. Σημειώνεται ότι οι πωλήσεις μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματος αποτελούν περίπου το 5% του ετήσιου τζίρου της Jumbo, η οποία επενδύει κυρίως στα φυσικά καταστήματα, στοχεύοντας στην αύξηση του μέσου «καλαθιού» μέσω των λεγόμενων αυθόρμητων αγορών. Τη δε περίοδο των Χριστουγέννων ο όμιλος πραγματοποιεί το 28% του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών του.

Κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν την ανάγκη τα καταστήματα εποχικών ειδών και παιχνιδιών να ανοίξουν στο πλαίσιο της πρώτης φάσης άρσης των περιοριστικών μέτρων, ακριβώς για να αντιμετωπιστεί η υψηλή ζήτηση και να μη χάσουν επιπλέον τζίρο πέραν αυτού που απώλεσαν κατά την πασχαλινή περίοδο.

Ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη το 2020 αναμένεται να φτάσει τα 717 δισ. ευρώ, σύμφωνα με την Ecommerce Europe (πρόκειται για τη συνομοσπονδία των ευρωπαϊκών συνδέσμων ηλεκτρονικού εμπορίου), αύξηση της τάξης του 12,7% σε σύγκριση με το 2019. Παρά τη μεγάλη διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στα νοικοκυριά ακόμη και των νοτιοευρωπαϊκών χωρών που είχαν τα χαμηλότερα ποσοστά σε αυτόν τον τομέα μέχρι και πέρυσι, η αύξηση του τζίρου δεν αναμένεται να είναι πολύ μεγάλη, διότι υπάρχουν ποιοτικές διαφορές στα προϊόντα που παραγγέλνει πλέον κάποιος από το σπίτι του. Οπως επισημαίνει ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) σε πρόσφατη ανάλυσή του, σε πολλές χώρες μέρος των αγορών που γίνονταν ηλεκτρονικά και αφορούσαν, στην προ κορωνοϊού εποχή, πολυτελή και γενικώς ακριβά προϊόντα έχει μετατοπισθεί σε φθηνά και είδη πρώτης ανάγκης, όπως είναι για παράδειγμα τα είδη σούπερ μάρκετ.

Η εταιρεία ερευνών αγοράς Nielsen, από την άλλη, χαρακτηρίζει το ηλεκτρονικό κατάστημα ως το νέο κατάστημα ευκολίας (convenience store). Επισημαίνει δε ότι στην προ κορωνοϊού εποχή οι καταναλωτές που έκαναν αγορές ηλεκτρονικά ανέχονταν καθυστερήσεις στις παραδόσεις των παραγγελιών ή δέχονταν να πληρώσουν περισσότερα. Επίσης, στο πρώτο κύμα της πανδημίας «συγχωρούσαν» τις καθυστερήσεις στην παράδοση των παραγγελιών, κάτι όμως που δεν είναι διατεθειμένοι να κάνουν τώρα.