ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η τεχνολογία «κλειδί» για τη μείωση της ρύπανσης από πλαστικά

Η τεχνολογία «κλειδί» για τη μείωση της ρύπανσης από πλαστικά

Τεχνολογικές λύσεις για να αντικατασταθούν ορισμένα από τα πλαστικά μιας χρήσης τα οποία, από το 2021, αναμένεται να αποσυρθούν, αναζητούν η Lidl Ελλάς και το Κοινωφελές Ιδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, στο πλαίσιο του πρώτου μαραθωνίου καινοτομίας SUP Free hackathon. 
Σε συνέντευξη που παραχώρησαν στην «Κ» η Βασιλική Αδαμίδου, διευθύντρια επικοινωνίας, εταιρικής υπευθυνότητας και μέσων κοινωνικής δικτύωσης της Lidl Ελλάς και η δρ Αγγελική Κοσμοπούλου, εκτελεστική διευθύντρια στο Κοινωφελές Ιδρυμα Αθανασίου K. Λασκαρίδη, περιέγραψαν πτυχές του διαγωνισμού, επισημαίνοντας ότι είναι αναγκαία η αξιοποίηση των τεχνολογιών που αναπτύσσουν νέοι επιχειρηματίες για τη μείωση της ρύπανσης του περιβάλλοντος από τα πλαστικά. Η κ. Αδαμίδου δεν αποκλείει το ενδεχόμενο αξιοποίησης κάποιας ιδέας που θα προσαρμόζεται στο επιχειρηματικό μοντέλο της Lidl Ελλάς για την προστασία του περιβάλλοντος, ενώ η κ. Κοσμοπούλου φιλοδοξεί ότι αυτές οι επιχειρηματικές προτάσεις θα μπορέσουν, μέσω του διαγωνισμού, να εδραιωθούν στην αγορά. 
 
– Τι ακριβώς είναι το SUP Free hackathon και σε ποιους απευθύνεται; Εχετε εικόνα για τον αριθμό όσων έχουν υποβάλει μέχρι στιγμής αίτηση; 
– Α.Κ.: To SUP Free hackathon, ή αλλιώς ο «μαραθώνιος καινοτομίας για μια Ελλάδα χωρίς πλαστικά μιας χρήσης», είναι μια πρωτοβουλία που αποσκοπεί στον εντοπισμό και στην υποστήριξη νέων ιδεών που μπορούν να έχουν χρησιμότητα και πρακτική εφαρμογή στην προσπάθεια να αντιμετωπίσουμε τα πλαστικά μιας χρήσης. Ο νόμος για τα πλαστικά μιας χρήσης αποτελεί μια ιδιαίτερα θετική εξέλιξη για το περιβάλλον. Ωστόσο, τώρα θα πρέπει να στραφούμε στις λύσεις. Λύσεις για νέα υλικά που θα αντικαταστήσουν αυτά που καταργούνται, εφαρμογές για την κυκλική οικονομία, για την ανάδειξη καλών πρακτικών και για αλλαγές στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι ορισμένα από τα ζητούμενα της διοργάνωσης. Το SUP Free hackathon απευθύνεται στους δημιουργικούς ανθρώπους της χώρας μας, πρόσωπα και ομάδες, προσκαλώντας τους να καταθέσουν τις ιδέες και τις προτάσεις τους. 
 
– Πώς η δράση SUP Free hackathon εντάσσεται στην ευρύτερη στρατηγική της Lidl Eλλάς για μείωση των πλαστικών μιας χρήσης; 
– B.Α.: Είμαστε η πρώτη εταιρεία στον χώρο του λιανεμπορίου στην Ελλάδα που έχουμε αποσύρει οριστικά από 1η Ιανουαρίου του 2020 όλα τα πλαστικά μιας χρήσης από τα καταστήματά μας. Αναγνωρίζουμε την ευθύνη που μας αναλογεί αναφορικά με το περιβάλλον και έτσι δεσμευόμαστε ώς το 2025 για μείωση 20% στο πλαστικό και για το 100% των συσκευασιών των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας μας να είναι στο μέγιστο ανακυκλώσιμες. Τα παραπάνω μέτρα αποτελούν μέρος της διεθνούς στρατηγικής του ομίλου Schwarz, «Reset Plastic», που ξεκίνησε το 2018, με όραμα «λιγότερο πλαστικό, κλειστός κύκλος πρώτων υλών». Κάτω από το «Reset Plastic» έρχονται και κουμπώνουν το SUP Free hackathon και η συνεργασία μας με το Κοινωφελές Ιδρυμα Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Στόχος μας είναι η ενεργοποίηση της κοινωνίας και των επιχειρήσεων. Θέλουμε να δημιουργήσουμε πρωτότυπες εφαρμογές, που συμβάλλουν μέσα από την τεχνολογία και την ψηφιοποίηση στους στόχους της καμπάνιας «Ελλάδα χωρίς πλαστικά μιας χρήσης». 
 
– Με ποιον τρόπο θα μπορούσε η Lidl να υποστηρίξει τις επιχειρηματικές ομάδες που θα διακριθούν στον διαγωνισμό; Υπάρχει πιθανότητα να αξιοποιήσει ορισμένες από τις τεχνολογικές λύσεις που θα παρουσιαστούν στο πλαίσιο του μαραθωνίου;
– Β.Α.: Επενδύουμε πάνω απ’ όλα στη συλλογική προσπάθεια αλλά και στις κρυμμένες δυνάμεις της εθνικής επιστημονικής κοινότητας. Θα προσθέσω, πολύ περισσότερο στους νέους επιστήμονες. Είναι αυτοί ακριβώς που μπορούν να ανατρέψουν πρακτικές και να «αναστρέψουν» αντιλήψεις στην εποχή της αποφασιστικής αλλαγής και της ανατρεπτικής εξέλιξης που ζούμε. Και στη Lild Ελλάς η δημιουργική σκέψη και οι τολμηρές λύσεις γίνονται πράξη. Αυτός είναι και ο λόγος που αποφασίσαμε να στηρίξουμε το SUP Free hackathon. Γιατί οι μεγάλες εταιρείες μπορούν και πρέπει να αποτελούν πρότυπα κινητροδότησης και βιωσιμότητας. Να ανοίγουν δρόμους, αλλά και να γεφυρώνουν τις ανάγκες της σημερινής γενιάς με αυτές των επόμενων.
 
– Το Κοινωφελές Ιδρυμα Α. Κ. Λασκαρίδη έχει αναπτύξει προγράμματα για την καταπολέμηση της πλαστικής ρύπανσης. Ποιος ο ρόλος των νέων τεχνολογιών στις δράσεις των εταιρειών-οργανισμών για μείωση της;
– Α.Κ.: Για το Ιδρυμά μας, η χρήση της τεχνολογίας είναι ιδιαίτερα σημαντική, κυρίως στον εντοπισμό και στην παρακολούθηση της ρύπανσης από πλαστικά. Σε αυτό το πλαίσιο συνεργαζόμαστε με το Εργαστήριο Θαλάσσιας Γεωλογίας και Φυσικής Ωκεανογραφίας του Πανεπιστημίου Πατρών, για τον εντοπισμό των απορριμμάτων στον πυθμένα του Σαρωνικού και του Θερμαϊκού Κόλπου, όπως και με το Εργαστήριο Τηλεπισκόπησης του Πανεπιστημίου Αιγαίου για τον εντοπισμό των παράκτιων απορριμμάτων με σύγχρονα μέσα τηλεπισκόπησης. Επόμενος στόχος μας είναι η αξιοποίηση της τεχνολογίας και για την εξεύρεση λύσεων. Εδώ είναι εξαιρετικά χρήσιμο το SUP Free hackathon – και χαίρομαι ιδιαίτερα που η Lidl Ελλάς, με την οποία υπάρχει συναντίληψη στην ανάγκη να μεριμνήσουμε για το περιβάλλον υποστηρίζει με κάθε τρόπο αυτήν την πρωτοβουλία. 
 
– Γιατί οι επιχειρήσεις στρέφονται σε δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης; Μπορούν τέτοιες δράσεις να αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξής τους; 
– Β.Α.: Η βιώσιμη ανάπτυξη και κατ’ επέκταση η διαρκής επιδίωξη του «υπεύθυνου επιχειρείν» αποτελούν στρατηγικό παράγοντα για την οικονομική ανάπτυξη και τη βέλτιστη, αλλά και μακροχρόνια εταιρική απόδοση. Στη Lidl Ελλάς η βιωσιμότητα είναι συνυφασμένη με την εταιρική μας κουλτούρα και διατρέχει όλες τις ενέργειές μας. 
 
– Πώς η συγκεκριμένη πρωτοβουλία μπορεί να ενισχύσει τις προσπάθειες νέων επιχειρηματιών να υλοποιήσουν την ιδέα τους, σε μία περίοδο κατά την οποία οι ευκαιρίες ανάπτυξης νέων επιχειρήσεων είναι περιορισμένες; 
– Α.Κ.: Ευτυχώς η δημιουργικότητα δεν «φρενάρει» στην πανδημία, ούτε το ενδιαφέρον για την καινοτομία μετριάζεται. Οπως λέγεται ευρέως, η κρίση γεννά ευκαιρίες. Η συγκέντρωση δημιουργικών ανθρώπων κάτω από την ομπρέλα του SUP Free hackathon, η ανταλλαγή ιδεών και η αξιοποίηση καλών πρακτικών από όλον τον κόσμο πιστεύουμε πως θα γίνουν εφαλτήριο για νέες επιχειρηματικές προτάσεις που θα μπορέσουν να σταθούν αργότερα αυθύπαρκτες και ανταγωνιστικές στην αγορά.