ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

5 τρισ. δολ. παγκοσμίως η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου το 2021

5 τρισ. δολ. παγκοσμίως η αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου το 2021

Παρότι το λιανεμπόριο αποτέλεσε έναν από τους κλάδους που επλήγησαν κατά την περυσινή χρονιά, όταν ξέσπασε η πανδημική κρίση, η στροφή των καταναλωτών προς τις ηλεκτρονικές αγορές έδωσε μία «ανάσα» στις επιχειρήσεις, πολλές εκ των οποίων βγήκαν τελικά κερδισμένες. Το πρόσημο από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις ήταν πέρυσι θετικό, και, όπως διαφαίνεται, θα παραμείνει και κατά την τρέχουσα χρονιά. Ετσι, με ρυθμό 14,3% θα αναπτυχθεί φέτος η παγκόσμια αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου, προσεγγίζοντας σε απόλυτους αριθμούς τα 5 τρισ. δολ. Ο συγκεκριμένος ρυθμός ανάπτυξης είναι χαμηλότερος σε σύγκριση με το 20,2% του 2019 και με το 27,6% που επιτεύχθηκε το 2020. Ωστόσο μεταφράζεται σε αύξηση των online λιανικών πωλήσεων κατά 611 δισ. δολ το 2021, ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό. Αυτό αποτυπώνουν στοιχεία του eMarketer, τα οποία αναδημοσιεύει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος. 

Ειδικότερα, το 2020 εκτιμάται ότι η αξία των λιανικών ηλεκτρονικών πωλήσεων διευρύνθηκε κατά 27,6% και υπερέβη τα 4,28 τρισ. δολ. Η επίδοση αυτή διέψευσε τις αρχικές εκτιμήσεις των αναλυτών, που ήθελαν τον ρυθμό ανάπτυξης του παγκόσμιου e-commerce να επιβραδύνεται και να κινείται στα επίπεδα του 16,5% ελέω πανδημίας. Οπως αναφέρει και το eMarketer, η συγκριτικά καλύτερη επίδοση της αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου αποδεικνύει πόσο εύκολα οι καταναλωτές μετέβησαν από τα φυσικά καταστήματα στο ψηφιακό κανάλι αγορών.

«Αναμένουμε ότι οι καταναλωτές θα διατηρήσουν πολλές από τις νέες ψηφιακές συμπεριφορές τους και το 2021. Ωστόσο, ο ρυθμός ανάπτυξης του 2021 θα επιβραδυνθεί σε κάποιο βαθμό, παρά τον διαρκή ενθουσιασμό για το ηλεκτρονικό εμπόριο», αναφέρει το eMarketer στην έκθεση «Global Ecommerce Update 2021». Μέχρι το 2018, οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου δεν είχαν ξεπεράσει τα 3 τρισ. δολάρια. Το ορόσημο των 4 τρισ. δολ. επιτεύχθηκε το 2020, ενώ το φράγμα των 5 τρισ. υπολογίζεται ότι θα ξεπεραστεί έως το 2022, οπότε η αγορά αναμένεται να σκαρφαλώσει στα 5,4 τρισ. Επίσης, οι πωλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου αναμένεται έως το 2024 να ξεπεράσουν τα 6 τρισ. δολ. Σύμφωνα με τους αναλυτές, το 2020, το 18% όλων των λιανικών πωλήσεων πραγματοποιήθηκε μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου, με το ποσοστό αυτό να αγγίζει το 21,8% το 2024. 

Οι Κινέζοι

Μαζική στροφή προς τα ψηφιακά καταστήματα έχουν κάνει οι Κινέζοι αγοραστές. Σύμφωνα με εκτιμήσεις των αναλυτών, η Κίνα θα συνεχίσει να μετράει όλο και περισσότερους καταναλωτές που στρέφονται προς τον ψηφιακό κόσμο για να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους.

Το e-commerce στην Κίνα θα φτάσει σε αξία τα 2,8 τρισ. δολ. το τρέχον έτος (το 56,8% του συνόλου παγκοσμίως). Φέτος, μάλιστα, η Κίνα αναμένεται να γίνει η πρώτη χώρα στην Ιστορία που πραγματοποιεί περισσότερες πωλήσεις μέσα από τα ψηφιακά κανάλια παρά από τα φυσικά καταστήματα (το 52,1% της αξίας των λιανικών πωλήσεων θα προέλθει από το ηλεκτρονικό εμπόριο). Οπως σημειώνει ο ΣΕΠΕ, το 2020 και στις 32 εθνικές αγορές που καλύπτει η έκθεση του eMarketer παρατηρήθηκε τουλάχιστον διψήφιος ρυθμός αύξησης του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ενδεικτικά, το λιανικό ηλεκτρονικό εμπόριο της Αργεντινής αυξήθηκε κατά 79% το προηγούμενο έτος, ενώ το 71,1% ήταν μόνο στη Σιγκαπούρη.