Ερχονται εξαγορές στον ασφαλιστικό κλάδο

Ερχονται εξαγορές στον ασφαλιστικό κλάδο

Μονόδρομος τα μεγαλύτερα σχήματα, λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Generali Hellas Πάνος Δημητρίου

9' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τον στρατηγικό στόχο της Generali για την ενίσχυση της θέσης στην ευρωπαϊκή αγορά εξυπηρετεί η εξαγορά της AXA Ασφαλιστικής και η συνεργασία με την Alpha Bank. Αυτό επισημαίνει στη συνέντευξή του στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος της Generali Hellas Πάνος Δημητρίου, σημειώνοντας ότι η χώρα μας συγκαταλέγεται στις αγορές όπου η Generali θα αναπτυχθεί περαιτέρω, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων εξαγορών.

– Ποια είναι τα οφέλη από την εξαγορά της AΧΑ και της 20ετούς συμφωνίας με την Alpha Bank για τον όμιλο της Generali;
– H Generali Hellas ανήκει σε έναν παγκόσμιο ασφαλιστικό οργανισμό που προχωράει με αποφασιστικά βήματα και υγιείς στρατηγικές κινήσεις, με στόχο να αποτελέσει την πρώτη επιλογή των πελατών, όπου δραστηριοποιείται. Η αξιοποίηση ευκαιριών και η περαιτέρω μεγέθυνσή του, είτε μέσω της οργανικής ανάπτυξης είτε μέσω εξαγορών, υπηρετεί αυτόν τον στόχο. Η εξαγορά της AΧΑ Ασφαλιστικής προκύπτει ως συνέχεια του τριετούς στρατηγικού πλάνου «Generali 2021» του ομίλου, για ενίσχυση της ηγετικής θέσης του σε όλη την Ευρώπη.

Στη χώρα μας, με την εξαγορά της AXA Ελλάδος και την ταυτόχρονη αποκλειστική μακροπρόθεσμη συμφωνία διανομής με την Alpha Bank, η Generali ενισχύει αποφασιστικά τη θέση της στην τοπική αγορά, αποτελώντας τον δεύτερο μεγαλύτερο όμιλο στον τομέα των γενικών ασφαλίσεων και τον τρίτο στον τομέα της υγείας. Η συμφωνία αυτή έρχεται μετά μία 20ετία συνεχούς οργανικής ανάπτυξης, που οδήγησε την Generali στον υπερδιπλασιασμό του μεριδίου της στην ασφαλιστική αγορά, και θα μας επιτρέψει να βελτιστοποιήσουμε τη στρατηγική μας θέση. Η συνεργασία με την Alpha Bank σηματοδοτεί ένα δυναμικό ξεκίνημα στην αγορά του bancassurance. Επίσης, μας φέρνει πολύ πιο κοντά με το ευρύ καταναλωτικό κοινό. Προς αυτήν την κατεύθυνση θα συνεργαστούμε με την τράπεζα ώστε να αναπτύξουμε τις λύσεις που απαιτούνται για να ανταποκριθούμε με τρόπο επίκαιρο και ουσιαστικό στις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού.  

– Πώς εκτιμάτε ότι θα διαμορφωθεί ο ασφαλιστικός χάρτης τα προσεχή χρόνια υπό την πίεση που ασκεί στον κλάδο το περιβάλλον των χαμηλών επιτοκίων και των υψηλών κεφαλαιακών απαιτήσεων; Ποια είναι η στρατηγική του ομίλου της Generali και κατά πόσον είναι στα σχέδιά σας και νέες εξαγορές;
– Κανείς δεν αμφισβητεί ότι η ανάγκη για οικονομίες κλίμακας αλλά και ανάπτυξη οδηγεί σε περαιτέρω κινήσεις συγκέντρωσης στον ασφαλιστικό κλάδο διεθνώς. Το 2018 στην Ευρώπη λειτουργούσαν 3.300 ασφαλιστικές εταιρείες, αριθμός μειωμένος κατά 3,1% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν. Σε όλες σχεδόν τις μεγάλες αγορές, όπως η Βρετανία, η Γαλλία, η Ολλανδία κ.λπ., κατεγράφη μείωση του αριθμού των ασφαλιστικών εταιρειών ως αποτέλεσμα κυρίως εξαγορών και συγχωνεύσεων. Επίσης, και στην Ελλάδα, από το 2004, ο αριθμός των ασφαλιστικών εταιρειών μειώνεται κάθε χρόνο.

Είμαι από αυτούς που υποστήριζαν ότι η ελληνική ασφαλιστική αγορά θα καταγράψει κινήσεις εξαγορών και συγχωνεύσεων, καθώς έχουμε ανάγκη μεγαλύτερων και πιο ισχυρών κεφαλαιακά επιχειρηματικών σχημάτων. Αυτό δεν σημαίνει ότι μία ασφαλιστική εταιρεία μεσαίου μεγέθους δεν μπορεί να είναι υγιής οικονομικά. Ομως οι απαιτήσεις σε επενδύσεις λόγω της τεχνολογίας και σε κεφάλαια, αλλά και λόγω του νέου θεσμικού πλαισίου αυξάνονται, με αποτέλεσμα οι διέξοδοι να είναι είτε προς την κατεύθυνση της μεγέθυνσης είτε της εξειδίκευσης. Εκτιμώ, λοιπόν, ότι στο μέλλον θα ακολουθήσουν και νέες κινήσεις εξαγορών και συγχωνεύσεων και στον ελληνικό χώρο.

Ο όμιλος Generali θα συνεχίσει και τα επόμενα χρόνια να εστιάζει σε περιοχές και κλάδους με υγιή αναπτυξιακά χαρακτηριστικά, υλοποιώντας το τριετές στρατηγικό πλάνο «Generali 2021», με στόχο την ενίσχυση της ηγετικής του θέσης στην Ευρώπη. Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής είχε ξεκαθαρίσει με τον πλέον επίσημο τρόπο ότι η χώρα μας συγκαταλέγεται στις αγορές όπου η Generali θα συνεχίσει να έχει παρουσία και θα αναπτυχθεί περαιτέρω, δέσμευση που επιβεβαιώθηκε και με την εξαγορά της AXA Ασφαλιστικής.

Nα σημειώσω ότι οι συγχωνεύσεις δεν θα πρέπει να μας τρομάζουν. Αποτελούν, πιστεύω, τη λογική συνέχεια των αλλαγών που σημειώνονται σε τεχνολογικό, θεσμικό και οικονομικό επίπεδο και μπορεί να δημιουργήσουν συνθήκες μεγαλύτερης ανάπτυξης, απελευθερώνοντας νέες δυνατότητες για παραγωγή καινοτομίας.

– Σε ποιους τομείς θα εστιάσετε την ανάπτυξη τα προσεχή χρόνια;
– Σκοπεύουμε να συνεχίσουμε να διαθέτουμε ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο, καθώς βλέπουμε πολλά περιθώρια ανάπτυξης, τόσο σε ομαδικές ασφαλίσεις, όσο και στον κλάδο ζωής και περιουσίας. Η εστίασή μας όμως δεν περιορίζεται στα προϊόντα, αλλά σε μία νέα φιλοσοφία ασφάλισης. Το 2020 παρουσιάσαμε το «Generali Caring Insurance Ecosystem», ένα καινοτόμο μανιφέστο όπου εκτός από ασφαλιστικές καλύψεις, ψηφιακά εργαλεία και υπηρεσίες πρόληψης και ευ ζην αλληλεπιδρούν, παρέχοντας μία συνολική λύση που απαντά σε κάθε σύγχρονη ανάγκη. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα όπου εφαρμόσαμε αυτή τη λογική ήταν πρόσφατα στον κλάδο υγείας μέσω μιας λύσης που συνδυάζει ασφαλιστικές καλύψεις με υπηρεσίες τις οποίες ο πελάτης μπορεί να ενεργοποιήσει από την πρώτη μέρα, πολύ πριν προκύψει το ενδεχόμενο της νοσοκομειακής κάλυψης. Μιλάμε, δηλαδή, για πλήρη αλλαγή μοντέλου ασφάλισης.

Επίσης, σκοπεύουμε να συνεχίσουμε να παρέχουμε modular λύσεις, δίνοντας τη δυνατότητα στον ασφαλισμένο να επιλέξει από διαφορετικές κατηγορίες ασφαλιστικών καλύψεων, αλλά και ένταση της κάλυψης, προκειμένου να συνθέσει το πρόγραμμα που ταιριάζει απολύτως στο δικό του προφίλ. Αναγνωρίζοντας τον δυναμικό ρόλο των καταναλωτών, μας δίνει προβάδισμα ώστε να προσαρμοζόμαστε άμεσα στις εξελίξεις της αγοράς, να πετυχαίνουμε μεγαλύτερη ανάπτυξη και να κερδίζουμε την εμπιστοσύνη των πελατών.

– Η υγεία αποτελεί κλάδο αιχμής για τις ασφαλιστικές εταιρείες στη χώρα μας. Κατά πόσον η ολιγοπωλιακή διάρθρωση από την πλευρά των παρόχων υπηρεσιών υγείας σάς προβληματίζει και τι θα πρέπει να γίνει για μια ορθολογική ανάπτυξη της αγοράς;
– Προφανώς και η εξέλιξη αυτή προβληματίζει τις ασφαλιστικές εταιρείες, που αποτελούν βασικό χρήστη των υπηρεσιών των ιδιωτικών μονάδων υγείας, καθώς η παγίωση ολιγοπωλιακών καταστάσεων είναι εις βάρος του υγιούς ανταγωνισμού. Ηδη, οι ασφαλιστικές εταιρείες καταγράφουν συνεχή αύξηση του κόστους των αποζημιώσεων, ως αποτέλεσμα και της ενίσχυσης του επονομαζόμενου «ιατρικού πληθωρισμού». Πιστεύουμε ότι  απαιτείται στενότερη συνεργασία των παρόχων με τις ασφαλιστικές εταιρείες.

Η ορθολογική ανάπτυξη της αγοράς προϋποθέτει, επίσης, επανακαθορισμό της σχέσης ασφαλιστικών εταιρειών και νοσοκομείων, με την εισαγωγή των ελληνικών Diagnosis Related Groupings (DRG). Εξέλιξη που θα βελτιώσει σημαντικά τη λειτουργία του συστήματος όσον αφορά στο κόστος της θεραπείας, εξασφαλίζοντας και την απαραίτητη διαφάνεια. Ακόμη, απαιτείται έμφαση στον τομέα πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και στην πρόληψη, για την προστασία των ασφαλισμένων. Τομέας που υποστηρίζεται από την εξέλιξη της ιατρικής τεχνολογίας και την παροχή καλύτερων διαγνωστικών μέσων. Πρόκειται, επίσης, για δύο τομείς στους οποίους στην Generali έχουμε δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα μέσω του νέου ολοκληρωμένου οικοσυστήματος υγείας Life On. Κόντρα στην παραδοσιακή λογική που θέλει την ιδιωτική ασφάλιση υγείας να συνδέεται αποκλειστικά με τις νοσοκομειακές παροχές, η Generali παρέχει σε κάθε ασφαλισμένο αυτόματη πρόσβαση σε παροχές πρόληψης και ψηφιακές υπηρεσίες υγείας, ενώ δίνει τη δυνατότητα στον ασφαλισμένο να συνθέσει το δικό του πρόγραμμα με όποιες καλύψεις επιθυμεί.

Καταλύτης για τις ψηφιακές αλλαγές στις ασφαλιστικές η πανδημία

Ερχονται εξαγορές στον ασφαλιστικό κλάδο-1
Απαιτείται στενότερη συνεργασία των δημόσιων νοσοκομείων με τις ασφαλιστικές εταιρείες, κάτι το οποίο θα είναι προς όφελος και του δημόσιου τομέα υγείας, σημειώνει ο κ. Δημητρίου.

– H κυβέρνηση προωθεί εκ νέου αλλαγές στο ασφαλιστικό, συνταξιοδοτικό σύστημα. Βλέπετε συμμετοχή του κλάδου της ιδιωτικής ασφάλισης σε αυτόν τον τομέα;
– Οι αλλαγές που φαίνεται να προωθεί η κυβέρνηση, όπως προκύπτει από δηλώσεις, αφορούν στην εισαγωγή στο δημόσιο συνταξιοδοτικό σύστημα και ειδικότερα στην επικουρική ασφάλιση, στοιχεία κεφαλαιοποιητικού χαρακτήρα με την καθιέρωση του «ατομικού λογαριασμού» ή της «ατομικής μερίδας». Πρόκειται αναμφισβήτητα για μια εξέλιξη σε θετική κατεύθυνση, καθώς λόγω και των δημογραφικών εξελίξεων, είναι αναγκαίο το δημόσιο σύστημα ασφάλισης να λάβει συμπληρωματικά και κεφαλαιοποιητικά χαρακτηριστικά.

Ωστόσο, δεν φαίνεται να υιοθετούνται ειδικότερα μέτρα, όπως π.χ. η υιοθέτηση φορολογικών κινήτρων για τα ατομικά συνταξιοδοτικά προγράμματα. Επίσης, ο κλάδος αναμένει τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης στον θεσμό των επαγγελματικών ταμείων, όπου επίσης η Ενωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι και για τα δύο αυτά θέματα οι κυβερνητικές εξαγγελίες είναι σε θετική κατεύθυνση και ελπίζουμε να γίνουν πράξη μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν. Κινήσεις γίνονται ακόμη και σε ευρωπαϊκό επίπεδο με την Πανευρωπαϊκή Ατομική Σύνταξη  (PEPP, Pan-European Pension Product), η οποία εντάσσεται στον τρίτο πυλώνα ασφάλισης, την ατομική προαιρετική συνταξιοδοτική εξασφάλιση, μέσω αποταμιεύσεων και ιδιωτικών ασφαλιστηρίων ζωής και θα λειτουργεί συμπληρωματικά των εθνικών και επαγγελματικών συντάξεων.

Αξίζει να αναφέρω ότι το 2008, στην Ε.Ε. αντιστοιχούσαν τέσσερις εργαζόμενοι πολίτες για κάθε συνταξιούχο ηλικίας άνω των 65 ετών. Μέχρι το 2060 το ποσοστό αυτό υπολογίζεται ότι θα έχει μειωθεί σε δύο προς έναν. Επιβάλλεται. θεωρώ. να εξετάσουμε συνέργειες ιδιωτικού και δημόσιου τομέα για ένα βιώσιμο συνταξιοδοτικό σύστημα μακροπρόθεσμα.
 
– Στην ατζέντα έχει επανέλθει η συζήτηση για τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην υγεία και στην αντιμετώπιση των συνεπειών από φυσικές καταστροφές. Τι μπορούμε να περιμένουμε σε αυτό το ζήτημα;
– Είναι γεγονός ότι απαιτείται στενότερη συνεργασία των δημόσιων νοσοκομείων με τις ασφαλιστικές εταιρείες, κάτι το οποίο θα είναι προς όφελος και του δημόσιου τομέα υγείας, καθώς θα αποσυμφορήσει το σύστημα και θα παρέχει ποιοτικότερες υπηρεσίες στους πολίτες. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι ενώ όλοι μας αναφερόμαστε στο δημόσιο σύστημα υγείας, θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι περίπου το 35% των δαπανών υγειονομικής περίθαλψης χρηματοδοτείται απευθείας από τα νοικοκυριά των Ελλήνων. Οι σχετικές μελέτες αναφέρουν ότι μόλις το 5% των ιδιωτικών δαπανών υγείας περνάει μέσα από τα ασφαλιστήρια συμβόλαια, γεγονός που σημαίνει ότι ο πολίτης πληρώνει απευθείας πολλά χρήματα για την υγεία του. Υπάρχει, λοιπόν, η ανάγκη επανακαθορισμού της όλης κατάστασης. 

Σχετικά με το μεγάλο θέμα της οικονομικής αντιμετώπισης των συνεπειών από τις φυσικές καταστροφές, είχε ξεκινήσει στο παρελθόν μια πρωτοβουλία για την από κοινού, κράτους και ασφαλιστικής αγοράς, κάλυψη των κινδύνων από φυσικές καταστροφές και περιμένουμε τις σχετικές πρωτοβουλίες. Θα πρέπει να πούμε ότι σε όλη σχεδόν την Ευρώπη συζητείται η προοπτική της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και των φυσικών καταστροφών που προκαλούν. Για να εκτιμήσουμε το όφελος και τη συμβολή του ιδιωτικού κλάδου στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων από φυσικές καταστροφές, αρκεί να αναφέρω ότι μόνο την τριετία 2018-2020 ο ιδιωτικός κλάδος ασφάλισης κατέβαλε συνολικά 132,9 εκατ. ευρώ σε αποζημιώσεις, στηρίζοντας επιχειρήσεις και νοικοκυριά. 
 
– Ποια είναι η επίπτωση της πανδημίας στην ασφαλιστική βιομηχανία;
– H παγκόσμια πανδημία θεωρώ ότι θα λειτουργήσει ως καταλύτης αλλαγών στον ασφαλιστικό κλάδο, καθώς διαμορφώνει τάσεις που ήρθαν για να μείνουν. Κυρίως ανέδειξε τους ψηφιακούς τρόπους εξυπηρέτησης και την αναγκαιότητα για ψηφιοποιημένες διαδικασίες ως τη νέα απαίτηση τόσο από την πλευρά των καταναλωτών όσο και για τη συνέχιση των εργασιών των επιχειρήσεων. 

Είναι χαρακτηριστικό ότι υπολογίζεται αύξηση του όγκου του ηλεκτρονικού εμπορίου κατά 70% την επόμενη πενταετία. Αυτό για την ελληνική ασφαλιστική αγορά αλλά και για τους επαγγελματίες ασφαλιστές σημαίνει ότι θα πρέπει να επενδύσουν στην αυξημένη ψηφιακή τους ορατότητα, για την προσέλκυση πελατών. Ακόμη κι αν η αγορά λόγω του είδους του ασφαλιστικού προϊόντος γίνεται offline, η έρευνα αγοράς θα συνεχίσει ακόμη πιο εντατικά να γίνεται online από τους καταναλωτές. Από την άλλη, η εγγύτητα αυτή της ψηφιακής εποχής δημιουργεί την προσδοκία από πλευράς του καταναλωτή για υπηρεσίες και εξυπηρέτηση εδώ και τώρα. Από αυτήν την άποψη το ασφαλιστικό προϊόν δεν μπορεί να παραμένει όπως παραδοσιακά είθισται, δηλαδή μια υπόσχεση προστασίας έναντι κάποιου κινδύνου που μελλοντικά μπορεί να συμβεί. Αντιθέτως, θα πρέπει να ενεργοποιείται από την πρώτη στιγμή της αγοράς. Στην Generali, έχουμε προβλέψει αυτές τις τάσεις και έχουμε επενδύσει στον ψηφιακό μας μετασχηματισμό, έχουμε δημιουργήσει ψηφιακές υπηρεσίες υγείας (τηλεϊατρική, apps πρόληψης υγείας, τηλεματική κ.ά.) και έχουμε ψηφιοποιήσει ψηφιακές εργασίες εργασιών από την τιμολόγηση, την έκδοση του ασφαλιστηρίου, μέχρι την εκτίμηση του κινδύνου και τη διαχείριση των αιτημάτων των ασφαλισμένων, για καλύτερη εξυπηρέτηση.  

Τέλος, οι γενικότερες κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας θα αναγκάσουν τις ασφαλιστικές εταιρείες να αναδιαρθρώσουν τα χαρτοφυλάκιά τους, την επενδυτική τους πολιτική, όπως και την γκάμα των προϊόντων τους, ώστε να ανταποκρίνεται στα νέα δεδομένα. Θεωρώ ότι νικητές σε αυτή τη μάχη θα είναι οι εταιρείες που θα καταφέρουν να διατηρήσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε ένα τόσο ανταγωνιστικό και οικονομικά δύσκολο περιβάλλον. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή