ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο τραπέζι νέο κρατικό πακέτο στήριξης για Air France – KLM

Στο τραπέζι νέο κρατικό πακέτο στήριξης για Air France – KLM

Σε δεινή θέση βρίσκονται οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες λόγω της συνεχιζόμενης περιοριστικής πολιτικής των κυβερνήσεων για να ελέγξουν το νέο κύμα κρουσμάτων του κορωνοϊού και τις μεταδοτικότερες μεταλλάξεις του. Και αυτό αποτυπώνεται στο ότι ο γαλλο-ολλανδικός όμιλος Air France – KLM αναμένει νέα ένεση ρευστού από τις αντίστοιχες κυβερνήσεις για να αντεπεξέλθει στις επιπτώσεις.

Παράλληλα, και η αεροναυπηγική βιομηχανία δέχεται πλήγματα. Χθες, ο κολοσσός της Airbus ανακοίνωσε ζημίες για το 2020, κάτι που θεωρήθηκε απροσδόκητο, διότι το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς είχε επανέλθει εκ νέου σε πορεία κερδοφορίας. Ειδικότερα, η ευρωπαϊκή εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών ανακοίνωσε ζημίες για το παρελθόν έτος της τάξεως του 1,13 δισ. ευρώ εν συγκρίσει με τις ζημίες 1,36 δισ. ευρώ το 2019, όταν είχε επωμιστεί δαπάνες 3,6 δισ. ευρώ, ώστε να καλύψει εξωδικαστικό διακανονισμό για υπόθεση διαφθοράς. Το δε τέταρτο τρίμηνο του 2020 εμφάνισε καθαρά κέρδη της τάξεως των 1,55 δισ. ευρώ.

Στην περίπτωση του γαλλο-ολλανδικού ομίλου Air France-KLM, και όπως αναφέρει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, αυτός πρόκειται να λάβει νέα κρατική επιδότηση. Το τελευταίο τρίμηνο του παρελθόντος έτους δαπάνησε 2,1 δισ. ευρώ από τη ρευστότητά του, διότι η πανδημία του κορωνοϊού καθυστέρησε την οποιαδήποτε ανάκαμψη στις διεθνείς μετακινήσεις. Αυτή τη στιγμή συνεχίζονται οι επαφές μεταξύ των δύο μεγαλύτερων μετόχων του αερομεταφορέα, δηλαδή της γαλλικής και της ολλανδικής κυβέρνησης, αλλά και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με ένα πακέτο διάσωσης. Τα σχετικά ανέφερε ο γενικός οικονομικός διευθυντής Φρεντέρικ Γκάτζι. Χθες, ο όμιλος ανέφερε ότι στα τέλη του 2020 είχε διαθέσιμα 9,8 δισ. ευρώ σε ρευστό και πιστώσεις, όταν τον Σεπτέμβριο αυτά έφθαναν τα 12,4 δισ. ευρώ. «Είναι ζήτημα ημερών ή εβδομάδων, όχι μηνών», δήλωσε ο κ. Γκάτζι, όταν ρωτήθηκε για το χρονοδιάγραμμα του σχεδίου ανακεφαλαιοποίησης. «Δεν είμαστε σε πολύ δύσκολη κατάσταση, έχουμε ακόμα χρόνο», είπε.

Πάντως, οι προοπτικές του κλάδου γενικά και των Air France-KLM δεν είναι καλές, δεδομένου ότι κατά τις εκτιμήσεις τους το τρέχoν τρίμηνο θα λειτουργήσει με το 40% της χωρητικότητας του 2019. Ηδη, το 2020 ο όμιλος είχε λάβει στο πλαίσιο ενός συνδυασμού δανείων και εγγυήσεων 10,4 δισ. ευρώ από τις δυο κυβερνήσεις, οι οποίες και τώρα φέρονται πρόθυμες να τον στηρίξουν εκ νέου, ενώ διαφωνούν με το αίτημα της Κομισιόν να παραιτηθεί από δικαιώματα προσγείωσης και απογείωσης στο αεροδρόμιο Ορλί του Παρισιού ως αντάλλαγμα. 

Αν και η αεροπορική εταιρεία σκοπεύει να έχει καταλήξει σε συμφωνία με τις Αρχές έως τον Μάιο, μια απόφαση αναμένεται να ληφθεί μόνο μετά τις εκλογές στην Ολλανδία στις 17 Μαρτίου. Ατενίζοντας το εγγύς μέλλον, τέλος, ο όμιλος Air France-KLM δήλωσε ότι σκοπεύει να αυξήσει τη χωρητικότητά του φέτος τους θερινούς μήνες, προσδοκώντας ανάκαμψη στο δεύτερο και τρίτο τρίμηνο λόγω της ανάπτυξης των εθνικών προγραμμάτων εμβολιασμού στην Ε.Ε.