ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πρωτοβουλία για δίκτυο υδρογόνου 39.700 χλμ. σε 21 χώρες έως το 2040

protovoylia-gia-diktyo-ydrogonoy-39-700-chlm-se-21-chores-eos-to-2040-561337564

Το φιλόδοξο όραμα για δημιουργία δικτύου υδρογόνου μήκους 39.700 χιλιομέτρων σε 21 χώρες έως το 2040, με περαιτέρω ανάπτυξή του να αναμένεται και μετά το 2040, συνολικής εκτιμώμενης επένδυσης 43-81 δισ. ευρώ, παρουσίασαν δώδεκα ευρωπαϊκοί διαχειριστές συστήματος φυσικού αερίου από έντεκα χώρες που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία European Hydrogen Backbone (EHB), μεταξύ των οποίων και ο ΔΕΣΦΑ. Το όραμα που παρουσιάστηκε έρχεται σε συνέχεια της έκθεσης της EHB που δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο του 2020, πυροδοτώντας τη σχετική συζήτηση σε όλη την Ευρώπη. Η έκθεση περιέγραφε ένα δίκτυο 23.000 χιλιομέτρων που θα κάλυπτε δέκα χώρες. Περίπου το 69% του προτεινόμενου δικτύου μεταφοράς υδρογόνου αποτελείται από μετασκευασμένους υφιστάμενους αγωγούς φυσικού αερίου. Το υπόλοιπο 31% των νέων αγωγών χρειάζεται για τη σύνδεση νέων χρηστών και βρίσκονται σε χώρες με μικρά δίκτυα φυσικού αερίου σήμερα, αλλά με μεγάλη αναμενόμενη ζήτηση και προσφορά υδρογόνου στο μέλλον.

Η επένδυση ανά χιλιόμετρο αγωγού είναι χαμηλότερη σε σύγκριση με την έκθεση που δημοσίευσε η EHB το περασμένο έτος, καθώς αυτή περιλάμβανε μόνο εκτιμήσεις κόστους για αγωγούς με διάμετρο 48 ιντσών, ενώ η παρούσα έκθεση λαμβάνει υπόψη ότι ένα μεγάλο μέρος των σημερινών υποδομών φυσικού αερίου και των αυριανών υποδομών υδρογόνου αποτελείται από μικρότερους αγωγούς. Οι μικρότεροι αγωγοί είναι φθηνότεροι για επαναχρησιμοποίηση, ενώ οδηγούν σε σχετικά υψηλότερο κόστος μεταφοράς ανά χιλιόμετρο. Η μεταφορά υδρογόνου άνω των 1.000 χιλιομέτρων θα κοστίζει κατά μέσον όρο 0,11-0,21 ευρώ ανά κιλό υδρογόνου, καθιστώντας το σχέδιο EHB μια οικονομικά αποδοτική επιλογή για μεταφορά υδρογόνου σε μεγάλες αποστάσεις. Ο τελικός σχεδιασμός και το χρονοδιάγραμμα της EHB, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του ΔΕΣΦΑ, εξαρτώνται από τις συνθήκες της αγοράς για το υδρογόνο και το φυσικό αέριο, καθώς και από τη δημιουργία ενός σταθερού, υποστηρικτικού και προσαρμοστικού ρυθμιστικού πλαισίου. «Η Ευρώπη χρειάζεται να αναπτύξει γρήγορα ειδικές υποδομές αγωγών μεταφοράς υδρογόνου», ανέφερε ο καθηγητής Ad van Wijk, συγγραφέας του «Σχεδίου 2×40 GW Electrolyser» και σύμβουλος του Hydrogen Europe.