ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το δίλημμα των 15 δισ. δολαρίων που αντιμετωπίζει ο CEO της Boeing

Αντιμέτωπος με ένα δίλημμα πολλών δισεκατομμυρίων σχετικά τον τρόπο ανοικοδόμησης των πωλήσεων βρίσκεται ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing

to-dilimma-ton-15-dis-dolarion-poy-antimetopizei-o-ceo-tis-boeing-561385510

Αντιμέτωπος με ένα δίλημμα πολλών δισεκατομμυρίων σχετικά τον τρόπο ανοικοδόμησης των πωλήσεων βρίσκεται ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing, Ντέιβ Καλιούν, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το πρακτορείο Reuters.

Η Boeing επλήγη έπειτα από τις συντριβές αεροσκαφών της, τύπου 737 MAX, καθώς και από το αποτύπωμα που άφησε η πανδημία στις αεροπορικές μετακινήσεις. Όπως τονίζει σε δημοσίευμά του το Reuters, αυτές οι κρίσεις επισκίασαν έναν βαθύτερο, μακροπρόθεσμο κίνδυνο. 

Το μερίδιο της Boeing στην αγορά αεροσκαφών στενής ατράκτου -όπου ανταγωνίζεται την Airbus– έχει υποχωρήσει από περίπου 50% πριν από μια δεκαετία σε περίπου 35% μετά τη μακροχρόνια καθήλωση του 737 MAX, σύμφωνα με την Agency Partners και άλλους αναλυτές.

Το A321neo της Airbus έχει «κλειδώσει» παραγγελίες δισεκατομμυρίων δολαρίων σε ένα αναπτυσσόμενο τμήμα της αγοράς. Χωρίς μια νέα προσθήκη στο χαρτοφυλάκιό της την κατάλληλη στιγμή, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η Αμερική κινδυνεύει να παραχωρήσει στην Ευρώπη ένα τεράστιο τμήμα αυτής της αγοράς – που εκτιμάται σε περίπου 3,5 τρισεκατομμύρια δολάρια για 20 χρόνια.

Ωστόσο, η Boeing δεν είναι ακόμη έτοιμη να καταλήξει σε κάποιο σχέδιο για την ανάπτυξη ενός νέου αεροπλάνου που θα ανταγωνιστεί το A321neo, με τις δύο κορυφαίες επιλογές -να ασκηθεί πίεση άμεσα ή να ακολουθηθεί στάση αναμονής- να ενέχουν οικονομικούς και στρατηγικούς κινδύνους, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το πρακτορείο.

«Είμαι βέβαιος ότι μακροπρόθεσμα θα επιστρέψουμε στο σημείο που πρέπει να φτάσουμε και είμαι σίγουρος για τη σειρά προϊόντων», δήλωσε ο Καλιούν τον Απρίλιο, καθώς η Boeing έκλεισε νέες παραγγελίες για το MAX.

Επιλογές

Η Boeing έχει μικρό περιθώριο σφάλματος. Η πρώτη της επιλογή είναι να δράσει σχετικά γρήγορα, φέρνοντας στην αγορά γύρω στο 2029 ένα αεροσκάφους στενής ατράκτου με ανώτατη εμβέλεια ταξιδίου τα 5.000 μίλια, με περίπου 10% καλύτερη απόδοση καυσίμου. Σε αυτό το σενάριο, οι παραγγελίες θα μπορούσαν ενδεχομένως να ξεκινήσουν το 2023.

Ένα νέο αεροπλάνο θα αντικαταστήσει το 757 που βρίσκεται εκτός παραγωγής και θα γεμίσει το κενό μεταξύ του MAX και του μεγαλύτερου 787, επιβεβαιώνοντας μια αλλαγή στα προηγούμενα σχέδια για τη μεσαία αγορά. Η ιδέα, η οποία «πάγωσε» στις αρχές της πανδημίας, θα μπορούσε να αποτελέσει στήριγμα για την εταιρεία, σε ενδεχόμενη αντικατάσταση της οικογένειας των 737, σημειώνει το Reuters.

Μια εναλλακτική επιλογή θα ήταν η Boeing να αναμένει το επόμενο άλμα στην τεχνολογία των κινητήρων, που δεν αναμένεται μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2030.

Επιφυλακτικοί να επιτρέψουν σε βραχυπρόθεσμες αποφάσεις προϊόντων να καθορίσουν τη γενικότερη στρατηγική, οι διοικούντες τη Boeing δίνουν επίσης προτεραιότητα σε μια βαθύτερη «βουτιά» σε επενδύσεις ή επιχειρηματικές αλλαγές που απαιτούνται για να γίνει ξανά η εταιρεία το νούμερο ένα, λένε οι αναλυτές.

Δίλημμα για τον χρόνο αποφάσεων

Και οι δύο προσεγγίσεις ενέχουν κινδύνους. Εάν κινηθεί πολύ γρήγορα, η Boeing μπορεί να έρθει αντιμέτωπη με μια καθαρή απάντηση από τον ανταγωνισμό.

Ευρωπαϊκές πηγές αναφέρουν ότι η Airbus προτιμά να τηρεί στάση αναμονής, διατηρώντας ένα ευνοϊκό status quo, ωστόσο η εταιρεία έχει εδώ και χρόνια εκπονήσει μελέτες για το «A321neo-plus-plus» ή «A321 Ultimate», ένα αεροσκάφος με περισσότερα καθίσματα που εκτιμάται ότι θα μπορούσε να αποκρούσει οποιαδήποτε εμπορική επίθεση. Μια τέτοια αναβάθμιση μπορεί να κοστίσει την Airbus περίπου 2-3 ​​δισεκατομμύρια δολάρια, αλλά είναι πολύ λιγότερα από τα 15 δισεκατομμύρια δολάρια που θα δαπανήσει η Boeing για ένα νέο αεροπλάνο.

Για την Boeing, μια πρόωρη κίνηση «αντίποινων» ενέχει τον κίνδυνο επανάληψης του στρατηγικού αδιεξόδου στο οποίο βρίσκεται τώρα. Εάν κινηθεί πολύ αργά, ωστόσο, οι επενδυτές ενδέχεται να βρεθούν αντιμέτωποι επί μία δεκαετία με ένα επικίνδυνα χαμηλό μερίδιο αγοράς στην κερδοφόρα κατηγορία των αεροσκαφών στενής ατράκτου. 

Αυτοί που ζητούν αυτοσυγκράτηση, συμπεριλαμβανομένου του επικεφαλής οικονομικών που πρόκειται να αποχωρήσει σύντομα, Γκρεγκ Σμιθ, έχουν ένα απλό επιχείρημα, λένε οι πηγές του Reuters. Η Boeing συσσώρευσε χρέος και «έκαψε» 20 δισ. δολάρια από κρίση σε κρίση. Ωστόσο, ορισμένοι μηχανικοί στην εμπορική έδρα της Boeing στο Σιάτλ ζητούν μια τολμηρή κίνηση.

Με πληροφορίες από Reuters

Τελευταίες ειδήσεις

Κομισιόν: Το 2023 θα επανέλθει το Σύμφωνο Σταθερότητας