ΑΝΑΛΥΣΗ

«Γκάζι» στην ανακύκλωση μπαταριών αυτοκινήτων

gkazi-stin-anakyklosi-mpatarion-aytokiniton-561419275

Ερευνητές στη Βρετανία και τις ΗΠΑ έχουν βρει τρόπους ανακύκλωσης ηλεκτρικών μπαταριών, οι οποίες χρησιμοποιούνται στα αντίστοιχα οχήματα, ούτως ώστε να μειωθεί το κόστος αλλά και οι εκπομπές ρύπων. Συν τοις άλλοις, θα ενισχυθούν με αυτόν τον τρόπο οι προμήθειες ενόψει της προβλεπόμενης αύξησης της ζήτησης για πιο «πράσινα» αυτοκίνητα. Στην ουσία, αυτό που συμβαίνει είναι ότι ανακτώνται τμήματα της μπαταρίας, ώστε να μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν. Και αυτό θα συνδράμει την αυτοκινητοβιομηχανία να αντιμετωπίσει την κριτική η οποία της ασκείται πως παρότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μειώνουν τις εκπομπές καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής τους, την ξεκινούν με ένα βαρύτατο αποτύπωμα ρύπων, που προέρχεται από την εξόρυξη υλικών. Δεδομένου ότι οι ανά τον κόσμο κυβερνήσεις και οι επιμέρους περιφέρειες των χωρών αγωνίζονται προκειμένου να εξασφαλίσουν προμήθειες για την προβλεπόμενη διόγκωση της ζήτησης, οι καινοτομίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν σε αυτήν την κατεύθυνση, ειδικά για τη διαχείριση του κοβαλτίου και του νικελίου. Επιπροσθέτως θα μειώσουν την εξάρτηση από την Κίνα και τις περιοχές εκείνες, όπου η εξόρυξη είναι δυσχερής. «Δεν μπορούμε να ανακυκλώσουμε σύνθετα προϊόντα, όπως οι μπαταρίες, με τον τρόπο που ανακυκλώνουμε άλλα μέταλλα. Ο τεμαχισμός, η ανάμειξη των συστατικών μιας μπαταρίας και η πυρομεταλλουργία καταστρέφουν την αξία αυτής της διαδικασίας», δηλώνει ο Γκάβιν Χάρπερ, ερευνητής στο κρατικό «Ινστιτούτο Φαραντέι» στη Βρετανία. Η πυρομεταλλουργία αναφέρεται στην εξόρυξη μετάλλων με υψηλή θερμότητα σε υψικαμίνους, την οποία θεωρούν μη συμφέρουσα οικονομικά οι αναλυτές. Οι σημερινές μέθοδοι ανακύκλωσης βασίζονται επιπροσθέτως στον τεμαχισμό των μπαταριών σε πολύ μικρά κομμάτια, γνωστά ως μαύρη μάζα, τα οποία στη συνέχεια μεταποιούνται σε μέταλλα, όπως το κοβάλτιο και το νικέλιο.

Η μετάβαση σε μια πρακτική γνωστή ως άμεση ανακύκλωση, η οποία θα διατηρούσε μέρη της μπαταρίας, όπως η κάθοδος και η άνοδος, θα μπορούσε να μειώσει δραστικά τα ενεργειακά απόβλητα και το κόστος κατασκευής. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Λέστερ και το Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ, που ασχολούνται με το έργο ReLib του Ιδρύματος Φαραντέι, έχουν βρει έναν τρόπο να χρησιμοποιήσουν υπερηχητικά κύματα για την ανακύκλωση της καθόδου και της ανόδου χωρίς τεμαχισμό τους και έχουν υποβάλει αίτηση για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Με την προαναφερθείσα τεχνολογία ανακτάται η σκόνη της καθόδου, αποτελούμενη από κοβάλτιο, νικέλιο και μαγγάνιο από το φύλλο αλουμινίου, στο οποίο είναι κολλημένη κατά την κατασκευή μπαταριών. Η σκόνη της ανόδου, η οποία συνήθως είναι γραφίτης, διαχωρίζεται από το φύλλο χαλκού αντιστοίχως. Ο Αντι Αμποτ, καθηγητής Φυσικοχημείας στο Πανεπιστήμιο του Λέστερ, δήλωσε ότι ο διαχωρισμός με τη χρήση υπερηχητικών κυμάτων θα είχε ως αποτέλεσμα εξοικονόμηση δαπανών κατά 60% σε σύγκριση με το κόστος του πρωτογενούς υλικού. Αναφερόμενος, δε, στην πιο συμβατική τεχνολογία με βάση την υδρομεταλλουργία, η οποία χρησιμοποιεί υγρά, όπως θειικό οξύ και νερό, για την εξαγωγή υλικών, είπε ότι η τεχνολογία υπερήχων μπορεί να επεξεργαστεί 100 φορές περισσότερο υλικό μπαταρίας κατά την ίδια χρονική περίοδο. Εξάλλου, στις Ηνωμένες Πολιτείες χρηματοδοτείται ένα έργο από το υπουργείο Ενέργειας, που ονομάζεται ReCell και βρίσκεται στο τελικό στάδιο της επίδειξης διαφορετικών, αλλά πολλά υποσχόμενων τεχνολογιών ανακύκλωσης, με έμφαση στις θερμικές μεθόδους και τις μεθόδους διάλυσης. Αυτές ανανεώνουν την κάθοδο της μπαταρίας και την καθιστούν χρηστική και πάλι. «Για να καταστεί κερδοφόρα η ανακύκλωση μπαταριών ιόντων λιθίου, χωρίς να χρεώνονται οι καταναλωτές για την απόρριψή τους, και να τονωθεί η βιομηχανία ανακύκλωσης απαιτούνται νέες μέθοδοι για υψηλότερα περιθώρια κέρδους για τους ανακυκλωτές», επισημαίνει, τέλος, ο προϊστάμενος του έργου, Τζεφ Σπανγκενμπέργκερ.