Ειδικοί της αγοράς πετρελαίου εκτιμούν πως θα είναι σύντομη η περίοδος των ακριβών καυσίμων. Αν, όμως, αρχίσουν οι καταναλωτές να πιστεύουν το αντίθετο, τότε μπορεί να παρουσιαστούν προβλήματα, τόσο για τον πρόεδρο Μπάιντεν όσο και για τη Federal Reserve. Αν δηλαδή οι καταναλωτές πεισθούν ότι θα συνεχιστεί η άνοδος των τιμών, τα πράγματα θα είναι δύσκολα για την ομοσπονδιακή τράπεζα των ΗΠΑ, αλλά σημαντικότερο θα είναι το πρόβλημα για τις πολιτικές του Αμερικανού προέδρου. Οι οικονομικές έρευνες καταδεικνύουν πως οι προσδοκίες των καταναλωτών για τις εξελίξεις στο μέτωπο του πληθωρισμού επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τις τιμές που πληρώνουν για όσα αγαθά αγοράζουν, τρόφιμα και βενζίνη. Οι δημοσκοπήσεις στις ΗΠΑ καταδεικνύουν τώρα έντονη ανησυχία των καταναλωτών για τον πληθωρισμό. Η ανοδική πορεία των τιμών του πετρελαίου εγκυμονεί έτσι τον κίνδυνο να παγιωθεί η πεποίθηση των καταναλωτών ότι επίκειται περαιτέρω άνοδος του πληθωρισμού. Αυτό εκτιμά ο Ντέιβιντ Γουίλκοξ, πρώην οικονομολόγος της Fed και νυν συνεργάτης του Ινστιτούτου Πέτερσον για τη διεθνή οικονομία. «Δεν πιστεύω πως η τιμή του πετρελαίου θα είναι η τελευταία σταγόνα που θα ξεχειλίσει το ποτήρι, αλλά σίγουρα θα είναι μια ακόμη σταγόνα σε μια βεβαρημένη κατάσταση», τονίζει ο κ. Γουίλκοξ, που διευκρινίζει πως σήμερα ο παράγοντας της ψυχολογίας των καταναλωτών σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό μπορεί να έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία από όση είχε πριν από τρία ή πέντε χρόνια.
Οι Ρεπουμπλικανοί επικαλούνται συχνά την άνοδο των τιμών του πετρελαίου για να επικρίνουν την ενεργειακή πολιτική του κ. Μπάιντεν, συμπεριλαμβανομένης της απόφασής του να ανακαλέσει τις άδειες για τον αγωγό πετρελαίου Keystone XL και το «πάγωμα» των αδειών για εκμετάλλευση πετρελαίου σε εδάφη του αμερικανικού κράτους. Είναι ενδεικτικές οι επικριτικές δηλώσεις στις οποίες προέβη την περασμένη εβδομάδα ο Ρεπουμπλικανός γερουσιαστής Τζον Μπαράσο του Ουαϊόμινγκ, όταν τόνισε ότι «οι κακές πολιτικές επιλογές δημιουργούν ήδη παρενέργειες, όπως είναι οι υψηλές τιμές της βενζίνης που δεν είχαμε δει εδώ και πολύ καιρό». Οι ειδικοί επί ενεργειακών θεμάτων επιμένουν βέβαια ότι οι πολιτικές του κ. Μπάιντεν δεν είχαν τον παραμικρό αντίκτυπο στις τιμές του πετρελαίου και της βενζίνης. Η σύμβουλος του Λευκού Οίκου, Τζένιφερ Ψάκι, επισήμανε προσφάτως πως ο κ. Μπάιντεν είχε επισταμένως ταχθεί εναντίον οποιασδήποτε αύξησης στον ομοσπονδιακό φόρο στο φυσικό αέριο. Πρόκειται για τον φόρο που υποστήριξαν πολλοί Ρεπουμπλικανοί γερουσιαστές από κοινού με επιχειρηματικούς ομίλους, εκτιμώντας ότι θα τους βοηθούσε να αυξήσουν τις δαπάνες σε υποδομές.
Στη συμφωνία που έκλεισε τον περασμένο μήνα ο κ. Μπάιντεν με διακομματική επιτροπή γερουσιαστών, δεν προβλέπεται καμία αύξηση στους φόρους του φυσικού αερίου. Η κ. Ψάκι τόνισε πως είναι προτεραιότητα της κυβέρνησης να διασφαλίσει ότι δεν θα επιβαρυνθούν οι Αμερικανοί. Τη λύση ενδέχεται να δώσει και πάλι η εγχώρια παραγωγή πετρελαίου, που αναμένεται να αυξηθεί τους επόμενους μήνες. Οι πετρελαϊκές των ΗΠΑ αρχίζουν να αντλούν περισσότερο πετρέλαιο, καθώς βλέπουν τις τιμές σε ανοδική πορεία, παράλληλα με τη ζήτηση που εκτοξεύεται. Θα χρειαστεί χρόνος, όμως, για μια πραγματική αύξηση της παραγωγής αμερικανικού πετρελαίου, που αναμένεται να είναι σταδιακή. Το περασμένο έτος οι αμερικανικές πετρελαϊκές επέδειξαν ιδιαίτερη επιφυλακτικότητα και δεν επένδυσαν σε νέα σχέδια παραγωγής και εκμετάλλευσης μαύρου χρυσού. Δεν το τόλμησαν ούτε όταν οι τιμές του πετρελαίου είχαν σχεδόν διπλασιαστεί σε σύγκριση με εκείνες του πρώτου εξαμήνου του 2020, όταν είχε εξανεμιστεί κάθε ζήτηση για ενέργεια εν μέσω του πρώτου κύματος της πανδημίας.