Την επίδραση της πανδημίας στην καταναλωτική συμπεριφορά δείχνουν τα αποτελέσματα έρευνας του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών).
Στην έρευνα καταγράφεται σαφώς μια σημαντική επίδραση της πανδημίας και συγκεκριμένα των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας και της παραμονής στο σπίτι στη διατροφή των καταναλωτών και το σωματικό τους βάρος. Το 38% των καταναλωτών δηλώνει ότι τη χρονιά που πέρασε αυξήθηκε το σωματικό του βάρος, ενώ μόλις 15% ότι μειώθηκε. Παράλληλα, 24% δηλώνει ότι τη χρονιά που πέρασε χειροτέρεψε η διατροφή του, ενώ 14% ότι βελτιώθηκε.
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι για τις διατροφικές συνήθειες της πανδημίας, το ισοζύγιο θετικών και αρνητικών επιδράσεων τείνει προς αρνητικό πρόσημο. Παρότι κατά τη διάρκεια των lockdowns συνήθειες όπως η μαγειρική στο σπίτι επέδρασαν θετικά στο κομμάτι της διατροφής, άλλοι παράγοντες, όπως η αύξηση των παραγγελιών έτοιμου φαγητού και η έλλειψη σωματικής άσκησης, αντιστάθμισαν τα όποια οφέλη. Επομένως, πέρα από την επιστροφή στην κανονικότητα σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες, πλέον βλέπουμε και την αρχή μιας μακράς διαδικασίας επιστροφής στην κανονικότητα και για τις διατροφικές συνήθειες.
Σύμφωνα με την έρευνα, η επιστροφή στην κανονικότητα σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες είναι δεδομένο ότι θα διαρκέσει αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Μια σειρά συνηθειών που υιοθετήθηκαν λόγω της εμφάνισης της κρίσης της COVID-19 αναμένεται να διατηρηθούν από μεγάλες ομάδες των καταναλωτών ακόμα και το 2022 (ή και να μη σταματήσουν ποτέ).
• Μόλις το 12% έχει σταματήσει να φοράει μάσκα στα καταστήματα, το 19% θα σταματήσει άμεσα και το 29% μέσα στο 2021. Το υπόλοιπο 61% φαίνεται ότι θα συνεχίσει να φοράει μάσκα και μετά το 2021.
• Αξιοσημείωτο είναι ότι ένας στους τρεις θα διατηρήσει την τάση της αποφυγής εξόδου από το σπίτι, ακόμα και το επόμενο έτος, ενδεικτικό της αίσθησης κινδύνου που υπάρχει και σήμερα.
• Μεγάλη διείσδυση στην καθημερινότητα καταγράφεται για τα αντισηπτικά, με το 24% του κοινού να δηλώνει ότι δεν θα σταματήσει ποτέ να τα κουβαλάει μαζί του.
Αναφορικά με τις συνήθειες που αφορούν την επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ και την αποφυγή συγχρωτισμού στα καταστήματα, από την έρευνα προκύπτει ότι:
• Το 58% θα συνεχίσει να προσπαθεί να επισκεφθεί το κατάστημα ημέρες και ώρες χωρίς κίνηση. Μόλις ένα 20% δεν έχει αυτή τη συνήθεια σήμερα.
• Το 47% θα συνεχίσει να αποφεύγει ουρές και άλλα σημεία συνωστισμού μέσα στο κατάστημα. Μόλις το 16% δεν έχει αυτή τη συνήθεια σήμερα.
Επίσης, το 16% δηλώνει ότι θα συνεχίσει να φοράει μάσκα στα καταστήματα τροφίμων, ακόμα και μετά την επιστροφή στην κανονικότητα. Ποσοστό 8% δηλώνει ότι δεν φοράει σήμερα, το 37% σίγουρα ότι θα σταματήσει και το 38% δεν γνωρίζει τι θα κάνει.