Άνω των 180 δισ. δολ. η αξία του ελληνόκτητου στόλου

Άνω των 180 δισ. δολ. η αξία του ελληνόκτητου στόλου

Σημείωσε αύξηση κατά 100% στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας

2' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε επίπεδα άνω των 180 δισ. δολαρίων υπολογίζεται πως έχει ανέλθει η τρέχουσα αξία των εμπορικών πλοίων ελληνικών συμφερόντων. Πρόκειται για αύξηση της τάξης του 100% μέσα σε μία δεκαετία, σημειώνουν πηγές της αγοράς. Το ποσό αυτό προκύπτει από την αναγωγή του ποσοστού του ελληνόκτητου στόλου στον παγκόσμιο, η αξία του οποίου –σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons Research– έχει ξεπεράσει την τρέχουσα περίοδο τα 1,16 τρισ. δολάρια. Σύμφωνα δε με την τελευταία μελέτη του Greek Shipping Cooperation Committee, ο στόλος που ελέγχεται από ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές επιχειρήσεις αντιστοιχεί στο 15,8% της παγκόσμιας χωρητικότητας (σε όρους εκτοπίσματος DWT), ενώ η μέση ηλικία των ελληνόκτητων πλοίων βρίσκεται στα 12,1 έτη, δηλαδή σημαντικά χαμηλότερα από τα 14,5 έτη που είναι η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου.

«Κλειδί» για τη μεγάλη αυτή αύξηση της αξίας των ποντοπόρων ελληνικών πλοίων είναι η βελτίωση της ναυλαγοράς, τόσο στον κλάδο μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην όσο και κυρίως στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου παρατηρείται ακόμα και εξαπλασιασμός της αξίας τους, σύμφωνα πάντα με την Clarksons Research. Ωστόσο και στα δεξαμενόπλοια οι αξίες κινούνται ανοδικά, παρά τη σχετικά μέτρια εικόνας της συγκεκριμένης ναυλαγοράς.

Οι τιμές των δεξαμενόπλοιων έχουν σχεδόν ανακάμψει στα επίπεδα που βρίσκονταν πριν από την πανδημία. Το πρώτο εξάμηνο του 2021 ήταν το καλύτερο για τον δείκτη ClarkSea Index, από το 2008. Ο αναλυτής της Clarksons Research, Trevor Crowe, εξηγεί ότι καθώς οι αγορές δεξαμενόπλοιων πιέστηκαν μετά τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2020, οι αξίες των μεταχειρισμένων μειώθηκαν έως και 16% μέχρι τον Νοέμβριο του περασμένου έτους. «Ωστόσο, παρά τις υποτονικές αγορές εμπορευματικών μεταφορών, η όρεξη των αγοραστών έχει αυξηθεί και το 2021 ο δείκτης τιμών μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων έχει ανακτήσει έδαφος, σχεδόν πίσω στο σημείο που ήταν στην αρχή του 2020 πριν από την COVID», σημειώνει. Ο δε δείκτης τιμών για νέες ναυπηγήσεις δεξαμενόπλοιων δείχνει αύξηση 10% από τον Ιανουάριο 2020. Η τιμή σήμερα για νεότευκτα VLCC αυξήθηκε κατά 19% στα 101,5 εκατομμύρια δολάρια από το τέλος του περασμένου έτους. Τα παλαιότερα δεξαμενόπλοια έχουν σημειώσει τη μεγαλύτερη αύξηση, με τα VLCC ηλικίας 20 ετών να έχουν ανατιμηθεί σχεδόν κατά 30% από τις αρχές του 2021. Εν μέρει αυτό οφείλεται και στη μεγάλη αύξηση των τιμών του scrap (η αξία ενός πλοίου ως μέταλλο προς ανακύκλωση), που αυξήθηκαν από 400 δολάρια ο τόνος (ldt) τον Ιανουάριο σε 600 δολάρια – το υψηλότερο επίπεδο εδώ και 10 χρόνια. Εν τω μεταξύ, ο δείκτης τιμών της Clarksons για μεταχειρισμένα πλοία πενταετίας (που κατασκευάστηκαν το 2016) βρίσκεται τώρα 32% πάνω από τις αρχές του 2020.

Εν τω μεταξύ, οι τιμές των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην, των bulkers, σημειώνει πολύ καλύτερες επιδόσεις: με τη ναυλαγορά τους να εμφανίζει σημαντικές ανατιμήσεις από τα τέλη του 2020 και το ενδιαφέρον για αγορές τέτοιων ποντοπόρων ζωηρό, ο δείκτης τιμών τους αυξήθηκε κατά 50% σχεδόν το τελευταίο δεκάμηνο, σύμφωνα με την Clarksons Research. Αλλά οι μεγαλύτερες μεταβολές από όλες αφορούν τα μεταχειρισμένα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων: ο δείκτης τιμών της Clarksons για τέτοια μεταχειρισμένα (πενταετίας) πλοία έχει υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία και κατά περισσότερο από 140% από τον Σεπτέμβριο του 2020. Σε κάποιες περιπτώσεις δε οι αυξήσεις των τιμών προκαλούν ίλιγγο: ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων panamax, μεταφορικής δυναμικότητας 4.500 TEU, ηλικίας 10 ετών, άξιζε 9,5 εκατομμύρια δολάρια τον Ιούνιο του 2020, αλλά μέχρι τα μέσα του φετινού Ιουλίου έχει ανατιμηθεί στα 60 εκατομμύρια δολάρια, αναφέρει χαρακτηριστικά η Clarksons Research.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή