ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Συμβάσεις έργων άνω του 1 δισ. ευρώ αναμένει η «Άκτωρ» για το 2021

Επιστροφή στα κέρδη για την κατασκευαστική από το τέλος του α΄ τριμήνου του 2022.

symvaseis-ergon-ano-toy-1-dis-eyro-anamenei-i-aktor-gia-to-2021-561536875

Την επιστροφή της «Ακτωρ»σε κέρδη ή έστω τη μη εμφάνιση νέων ζημιών αναμένει από το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2022 ο κ. Χρήστος Παναγιωτόπουλος, πρόεδρος της εταιρείας του ομίλου Ελλάκτωρ, η οποία στη διάρκεια της περιόδου 2018-2020 έχει καταγράψει συνολικές ζημίες 470 εκατ. ευρώ. Μόνο το 2020, οπότε ο τζίρος είχε υποχωρήσει σε περίπου 500 εκατ. ευρώ (από 1,4 δισ. ευρώ το 2018), οι ζημίες διαμορφώθηκαν στα 182 εκατ. ευρώ. Πάντως και το 2021 θα αποτελέσει μία ακόμη ζημιογόνο χρήση.

«Πρώτη κίνηση στην οποία προχωρήσαμε, μόλις αναλάβαμε τη διοίκηση τον προηγούμενο Φεβρουάριο, ήταν να αναδιαπραγματευθούμε όλες τις υφιστάμενες συμβάσεις που είχαμε με υπεργολάβους και προμηθευτές, καθώς όλα μας τα έργα υλοποιούνταν με ζημίες» υπογράμμισε χθες ο κ. Παναγιωτόπουλος, στο πλαίσιο διαδικτυακής ενημέρωσης. Κατά τον ίδιο, η εταιρεία υλοποιούσε έργα (το πρόβλημα ήταν μεγαλύτερο στα έργα οδοποιίας) με λανθασμένο τρόπο, κάτι που πλέον έχει σταματήσει να ισχύει, αφού έχουν γίνει οι σχετικές αναπροσαρμογές.

Την περίοδο 2018-2020 η εταιρεία κατέγραψε ζημίες 470 εκατ. ευρώ, ενώ και το 2021 θα αποτελέσει μία ακόμη ζημιογόνο χρήση.

Σημαντικό «όπλο»για την ανάταξη της εταιρείας αναμένεται να είναι και η εισροή νέων και κυρίως κερδοφόρων έργων. Σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτόπουλο, το 2021 αναμένεται να υπογραφούν νέες συμβάσεις έργων συνολικής αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ.

Εξ αυτών, μέχρι σήμερα έχουν υπογραφεί συμβάσεις για έργα 437 εκατ. ευρώ (262 εκατ. ευρώ αφορούν δημόσια έργα και 175 εκατ. ευρώ ιδιωτικά έργα), ενώ μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να υπογραφούν επιπλέον συμβάσεις για έργα συνολικού ύψους 544 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 519 εκατ. ευρώ αφορούν δημόσια έργα. Παράλληλα, ο όμιλος της «Ακτωρ»διεκδικεί 4 δισ. ευρώ νέων σιδηροδρομικών έργων, 2 δισ. ευρώ έργων του υπ Υποδομών και συνολικά μαζί με τα ΣΔΙΤ και τα έργα παραχώρησης που δρομολογούνται, προσδοκά σε σημαντικό μερίδιο από την «πίτα»των 15 δισ. ευρώ που θα πέσει στην αγορά τα επόμενα χρόνια.

Οπως διαβεβαιώνει ο κ. Παναγιωτόπουλος, οι προσφορές για τα έργα αυτά θα κινούνται σε επίπεδο που να επιτρέπει υγιή κερδοφορία, αξιοποιώντας και την εφαρμογή νέων συστημάτων υποβολής προσφορών, με τη χρήση της τεχνολογίας. Προς το παρόν, πάντως, η εταιρεία, όπως και το σύνολο των κατασκευαστικών εταιρειών, καλείται να αντιμετωπίσει τον πονοκέφαλο των ανατιμήσεων στα υλικά κατασκευής, στα καύσιμα, ακόμη και το κόστος των υπεργολάβων, καθώς έχουν αυξηθεί και τα ημερομίσθια. «Το πρόβλημα αφορά τόσο τα παλιότερα έργα όσο κυρίως τις νέες συμβάσεις, όπου δεν μπορεί κανείς να επικαλεστεί αυξήσεις στο κόστος, καθώς αυτές είναι ήδη γνωστές» ανέφερε ο κ. Παναγιωτόπουλος.

Σύμφωνα με τον ίδιο, επίκειται η συγκεκριμενοποίηση του ύψους των αποζημιώσεων που θα μπορέσει να διεκδικήσει η «Ακτωρ» στο πλαίσιο σχετικής πρωτοβουλίας που αναμένεται από το υπ Υποδομών, ενώ για τις νέες συμβάσεις πρόκειται να περιοριστούν οι εκπτώσεις, ως ένας τρόπος να ενσωματωθούν οι αυξημένες τιμές των υλικών.