ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

To ρετρό Syrena περνάει στην εποχή της ηλεκτροκίνησης

Το αυτοκίνητο έρχεται από το κομμουνιστικό παρελθόν της Πολωνίας

to-retro-syrena-pernaei-stin-epochi-tis-ilektrokinisis-561589801

Ενα ρετρό και δημοφιλές αυτοκίνητο από το κομμουνιστικό παρελθόν της Πολωνίας, το Syrena (Σειρήνα), θα εμφανιστεί προσεχώς στην αγορά με την ηλεκτρική του εκδοχή, ενώ έχει προηγηθεί και ένα μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσεως, όπως αναφέρει σε σχετικό δημοσίευμά της η Deutsche Welle. (DW). Η κατασκευάστρια εταιρεία στη χώρα, η Fabryka Samochodow Osobowych (FSO), επιδιώκει ήδη από το 2017 στο εργοστάσιό της στο Κούτνο, 100 χιλιόμετρα δυτικά της Βαρσοβίας, να σχεδιάσει αυτό το αυτοκίνητο, το οποίο στην ηλεκτρική του εκδοχή θα φέρει την επωνυμία Vosco s106 EV. Το πρωτότυπο αποκαλύφθηκε πριν από δύο χρόνια και έκτοτε δεν έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος, ενώ η κατασκευή δεν άρχισε ακόμα, αλλά ο ενθουσιασμός πλεονάζει. «Ολο το πράγμα γεννήθηκε στο μυαλό του πρώην διευθύνοντος συμβούλου της φαρμακευτικής εταιρείας Polfarmex. Μιετσισλάβ Βόσκο, ο οποίος ίδρυσε την FSO και ανέλαβε την αναγέννηση της πολωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας», δήλωσε ο Αντρέι Σταζιάκ της FSO στη διαδικτυακή ενημερωτική υπηρεσία The First News. Το πρώτο αυτοκίνητο Syrena εκτέθηκε στην εμπορική έκθεση του Πόζναν το 1955 και κατασκευαζόταν από το 1957 έως το 1983, δεν εξήχθη ποτέ, αφορούσε την ελίτ της Πολωνίας και ως πηγή έμπνευσης είχε τη ρωσική λιμουζίνα Volga.

Η παραγωγή του ηλεκτροκίνητου οχήματος θα είναι περιορισμένη και μόνο για την πολω- νική αγορά.

Το σχέδιο μπόρεσε να υλοποιηθεί χάρις στην οικονομική στήριξη της Polfarmex, της πολωνικής κυβέρνησης και της πρωτοβουλίας για την καινοτομική οικονομία της Ε.Ε., προσφέροντας 4,5 εκατ. ζλότι, ήτοι 1 εκατ. ευρώ επί συνολικού προϋπολογισμού 7,44 εκατ. ζλότι. Επιπλέον, στο επίπεδο της μηχανολογικής εργασίας συνεισέφερε το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο της Λοτζ. Το υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης της Πολωνίας αποφάσισε ότι το εμβληματικό ηλεκτροκίνητο αμάξι δεν αφορά τη μαζική αγορά, καθώς θα κυκλοφορήσουν αρχικά μόνον 50 οχήματα το πρώτο έτος και θα φθάσουν τα 300 το τρίτο, ενώ θα διατίθενται μόνον στην εγχώρια αγορά. Σύμφωνα με τον Πατρίκ Μικισίουκ, δημοσιογράφο του αυτοκινήτου, το σχέδιο για την ηλεκτρική Syrena, ή Vosco s106 EV, ακολουθεί τη γενικότερη τάση στην ευρωπαϊκή αγορά, που διαμορφώθηκε από την ιταλική Fiat και τη γερμανική Volkswagen. Ετσι, επανήλθαν σε σύγχρονη μορφή τα αυτοκίνητα-σύμβολα μιας εποχής, όπως το 500αράκι της Fiat και ο Σκαραβαίος της Volkswagen, αλλά και το Μίνι της Morris. Eν τω μεταξύ, όπως αναφέρει η Deutsche Welle, και η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία της Citroen εξετάζει το ενδεχόμενο και του δικού της ιστορικού αμαξιού, του θρυλικού Ντεσεβό (2CV).

Θα πρέπει να αναφερθεί στο σημείο αυτό ότι μια άλλη πολωνική αυτοκινητοβιομηχανία, αυτή της Electromobility Poland, ήταν εκείνη η οποία άνοιξε τον δρόμο στην ηλεκτροκίνηση με το μοντέλο της Izera, το οποίο θεωρείται διασταύρωση ανάμεσα στο Range Rover Velar και το Lexus RX, και το οποίο παρουσιάστηκε το 2020. Η εταιρεία αυτή ιδρύθηκε, εξασφαλίζοντας την αρωγή της πολωνικής κυβέρνησης, το 2016, μέσω των κρατικών εταιρειών παραγωγής ενέργειας Enea, Energa, Tauron και PGE. Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι όπως τα Skoda στην Τσεχοσλοβακία, τα Trabant στην Ανατολική Γερμανία, έτσι και τα Syrena στην Πολωνία αποτελούσαν εμβληματικά οχήματα της κομμουνιστικής Ανατολικής Ευρώπης.