Στην «Uber» του τουρισμού στοιχηματίζει η ελληνική Ithax

Στην «Uber» του τουρισμού στοιχηματίζει η ελληνική Ithax

Συγχωνεύεται με την αμερικανική τεχνολογική εταιρεία Mondee

5' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η ανακάλυψη ενός άγνωστου τμήματος σε μια αγορά ή έναν κλάδο –γνωστού και ως niche– και η επένδυση σε αυτό αποτελεί το κλειδί της επιτυχίας στον κόσμο των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τους ειδικούς. Αυτή η βασική αρχή μπορεί να μην έχει επιτυχία για τη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων, όμως βρίσκει απόλυτη εφαρμογή στη Mondee, την τεχνολογική εταιρεία της Σίλικον Βάλεϊ που μέσω της Ithax, ενός ελληνοκυπριακού εταιρικού οχήματος, εισάγεται στο χρηματιστήριο του Nasdaq. Η Ithax αποτελεί δημιούργημα του Κύπριου Ορέστη Φιντικλή, ιδρυτή του ιδιωτικού επενδυτικού κεφαλαίου ακινήτων Ithaca Capital Partners, που έχει στο χαρτοφυλάκιό του τον μεγαλύτερο αριθμό ξενοδοχείων Marriott σε Καραϊβική και Λατινική Αμερική. Οπως και των ιδρυτών της επενδυτικής τράπεζας AXIA Ventures Group, Δημήτρη Αθανασόπουλου, Αντώνη Αχιλλεούδη και Γιώργου Λινάτσα, και του συνεργάτη τους Αλέξανδρου Αργυρού.

Οπως εξηγεί ο κ. Φιντικλής στην «Κ», η Ithax ιδρύθηκε τον περασμένο Ιανουάριο ως εταιρεία εξαγορών ειδικού σκοπού ή SPAC. Εχοντας συγκεντρώσει μέσω αρχικής δημόσιας πρότασης 241,5 εκατ. δολάρια και ακόμη 50 εκατ. ευρώ μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης, εισήχθη, στα τέλη του ίδιου μήνα, στο χρηματιστήριο του Nasdaq. Το SPAC, ως εταιρεία «κέλυφος» ή εταιρεία «λευκής επιταγής» με σκοπό τη συγχώνευση με μια άλλη επιχείρηση, διέθετε ως μοναδικό περιουσιακό στοιχείο ένα ποσό της τάξεως των 300 εκατ. δολ., το οποίο εισέφερε κατά την ένωση με τη Mondee.

Λόγω και της σημαντικής δραστηριότητας των ιδρυτών της στον τουρισμό, η Ithax επέλεξε να συγχωνευθεί με τη Mondee που διασυνδέει, μέσω των ηλεκτρονικών πλατφορμών της, αεροπορικές εταιρείες, ξενοδοχεία και καταλύματα με τουριστικούς πράκτορες, επιχειρήσεις με αυξημένες και σύνθετες ταξιδιωτικές ανάγκες, αλλά και τουρίστες.

Η αμερικανική πλατφόρμα διασυνδέει επιχειρήσεις, ταξιδιωτικά γραφεία, τουριστικούς πράκτορες και ιδιώτες με αεροπορικές και 1 εκατ. ξενοδοχεία και καταλύματα.

Ποιο είναι, όμως, το κομμάτι της αγοράς στο οποίο στηρίζει τη δική της ιστορία επιτυχίας η Mondee, που θα διαθέτει κεφαλαιοποίηση 1 δισ. δολ. όταν ολοκληρωθεί το ντιλ και την οποία ίδρυσε το 2011 ο Ινδός Prasad Gundumogula; Οι ταξιδιωτικές κρατήσεις, οι οποίες κατηγοριοποιούνται σε αυτές που γίνονται απευθείας από τους καταναλωτές και σε όσες πραγματοποιούνται μέσω τρίτων, όπως τα ταξιδιωτικά γραφεία ή οι εξειδικευμένες εταιρείες παροχής υπηρεσιών ξενοδοχειακών κρατήσεων για επαγγελματικούς σκοπούς. Η δεύτερη κατηγορία, της οργάνωσης ταξιδιών από τρίτους για λογαριασμό εταιρικών πελατών (B2B), αντιπροσωπεύει παγκοσμίως μια αγορά της τάξεως του 1 τρισ. δολαρίων, της οποίας το 5% ελέγχει η Mondee. Η συγκεκριμένη αγορά (χονδρικής) υπήρχε πολλά χρόνια προτού δημιουργηθεί η Mondee. Ωστόσο, είχε μείνει τεχνολογικά πίσω, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η προσφορά ταξιδιωτικών πακέτων προσαρμοσμένων στις ανάγκες του καταναλωτή. Στο πρόβλημα αυτό βρήκε τη λύση η εταιρεία, η οποία μέσω ενός ειδικού αλγορίθμου καταφέρνει σε πραγματικό χρόνο να διασυνδέει επιχειρήσεις, ταξιδιωτικά γραφεία, αυτοαπασχολούμενους τουριστικούς πράκτορες και ιδιώτες με περισσότερες από 500 αεροπορικές εταιρείες και περίπου 1 εκατομμύριο ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα. Με τον τρόπο αυτό παρέχει άμεσα συνδυαστικές προτάσεις για κρατήσεις με βάση τις απαιτήσεις των πελατών και τα επιμέρους χαρακτηριστικά του ταξιδιού (π.χ. business class, απευθείας μετάβαση κ.τ.λ.).

Για να γιγαντωθεί, τα τελευταία δέκα χρόνια η Mondee έχει εξαγοράσει έναν πολύ μεγάλο αριθμό πλατφορμών άλλων τεχνολογικών επιχειρήσεων που πωλούν αεροπορικά εισιτήρια ή πραγματοποιούν κρατήσεις δωματίων σε εταιρικούς πελάτες. Μέσω του ειδικού λογισμικού που έχει αναπτύξει, η εταιρεία της Σίλικον Βάλεϊ ενοποίησε τεχνολογικά τις επιμέρους ιστοσελίδες, καθιστώντας ακόμη πιο εύκολη τη διάθεση εξατομικευμένων ταξιδιωτικών πακέτων σε τιμές χαμηλότερες έως και 25% σε σύγκριση με αυτές της αγοράς. «Η Mondee έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης διότι συμβάλλει καταλυτικά ώστε αεροπορικές εταιρείες και ξενοδοχεία να διαχειριστούν την υπερβάλλουσα προσφορά θέσεων και κλινών», σημειώνει ο κ. Φιντικλής. «Η ανάγκη αυτή ενισχύθηκε δραματικά λόγω της πανδημίας, αλλά προϋπήρχε. Το 2019, μια από τις καλύτερες χρονιές για τον τουρισμό, η υπερβάλλουσα προσφορά άγγιξε το 30% στις πτήσεις εξωτερικού παγκοσμίως», προσθέτει, από την πλευρά του, ο κ. Αθανασόπουλος. Την ίδια χρονιά, προτού εμφανιστεί η πανδημία, η εταιρεία είχε έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων 3 δισ. δολ. Κατά τους ίδιους, ένας ακόμη μοχλός ανάπτυξης της εταιρείας σχετίζεται με το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις, λόγω περικοπών των δαπανών για επαγγελματικά ταξίδια, αναζητούν πακέτα σε χαμηλότερες τιμές.

Οι ιδρυτές της Ithax παρομοιάζουν τη Mondee με την Uber και τη Netflix ταυτόχρονα, στους τομείς των τουριστικών υπηρεσιών και του ταξιδιωτικού περιεχομένου, αντίστοιχα. «Με μια σταθερή συνδρομή ο χρήστης αποκτάει πρόσβαση σε ένα πολύ μεγάλο και διαφοροποιημένο αποκλειστικό περιεχόμενο ταξιδιωτικών προσφορών και με έκπτωση που αγγίζει το 25%», σημειώνει ο κ. Αθανασόπουλος. Επίσης, κατ’ αναλογία με την οικονομία διαμοιρασμού και την πλατφόρμα Uber, όπως διευκρινίζει ο κ. Φιντικλής, οι αυτοαπασχολούμενοι ταξιδιωτικοί πράκτορες, που εργάζονται από το σπίτι τους και των οποίων ο αριθμός αυξήθηκε λόγω της COVID-19, είναι σε θέση να συμβάλλονται με τις πλατφόρμες της Mondee ώστε να προσφέρουν υπηρεσίες ταξιδιωτικών κρατήσεων στους πελάτες τους. Ενδεικτικά, έναντι συνδρομής, το marketplace ΤripPro απευθύνεται κατά βάση σε αυτοαπασχολούμενους τουριστικούς πράκτορες, ενώ η πλατφόρμα Rocketrip επιτρέπει εξοικονόμηση κόστους της τάξεως του 20% στις εταιρικές δαπάνες για ταξίδια.

Μέσα στο α΄ εξάμηνο η είσοδος στον Nasdaq

Τα SPACs, οι εταιρείες εξαγορών ειδικού σκοπού, που δεν διαθέτουν παραγωγική λειτουργία, αλλά έχουν μοναδικό σκοπό την άντληση κεφαλαίων μέσω αρχικής δημόσιας πρότασης και τη συγχώνευσή τους με εταιρεία που έχει ανάγκη από κεφάλαια, έχουν αποτελέσει την τελευταία διετία δημοφιλή τρόπο εισόδου στο χρηματιστήριο αμερικανικών εταιρειών. 

Μέσω των οχημάτων αυτών, που υπόκεινται σε λιγότερο αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο, μια εταιρεία μπορεί να εισαχθεί στο χρηματιστήριο σε μερικούς μήνες. Αντιθέτως, μέσω της παραδοσιακής «οδού» της αρχικής δημόσιας προσφοράς ενδέχεται να απαιτηθεί μέχρι ένας χρόνος ωσότου μία εταιρεία εισαγάγει τις μετοχές της στο χρηματιστήριο. Υπολογίζεται ότι υπάρχουν 575 SPACs με κεφάλαια της τάξεως των 155 δισ. δολαρίων.

Στην περίπτωση της Mondee, η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο της νέας χρονιάς, οδηγώντας την είσοδο των μετοχών της στον Nasdaq με την κωδική ονομασία «MONT». 

Το 2019, η εταιρεία είχε ακαθάριστα έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων ύψους 3 δισ. δολ., προβλέποντας για το 2023 ρυθμό ανάπτυξης καθαρών εσόδων και λειτουργικής κερδοφορίας (Ebitda) σε ποσοστό 49% και 74%, αντιστοίχως. Η εταιρεία προβλέπει ότι το 2023 θα καταγράψει κύκλο εργασιών ύψους 265 εκατ. δολ. και λειτουργική κερδοφορία (Ebitda) 80,1 εκατ. δολ., μεγέθη που αντιστοιχούν σε ρυθμό ανάπτυξης 49% και 74%, αντιστοίχως, με έτος σύγκρισης το 2019. 

Τα καθαρά έσοδα και τα Ebitda εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 265 εκατ. δολ. και 80 εκατ. δολ. το 2023, ενώ αναμένεται να παραμείνουν κάτω από τα επίπεδα του 2019 φέτος και το 2022. 

Το μεγαλύτερο μέρος των κεφαλαίων, ύψους 300 εκατ. δολ., που εισφέρει η Ithax θα διατεθεί από τη Mondee για περίπου δέκα νέες εξαγορές εταιρειών, με στόχο την επέκταση της εταιρείας σε νέες κατηγορίες του τουρισμού, όπως η παροχή ψηφιακών υπηρεσιών στην κρουαζιέρα και στις περιηγήσεις.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT