Τριετίες στον ιδιωτικό τομέα: Υπέρ της διατήρησής τους τάσσεται το υπουργείο Εργασίας

Τριετίες στον ιδιωτικό τομέα: Υπέρ της διατήρησής τους τάσσεται το υπουργείο Εργασίας

Σαφή θέση υπέρ της διατήρησης των τριετιών έχει λάβει το υπουργείο Εργασίας, κάτι που διατυπώθηκε και στο ΣτΕ.

3' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σαφή θέση υπέρ της διατήρησης των τριετιών έχει λάβει το υπουργείο Εργασίας, κάτι που διατυπώθηκε και στο ΣτΕ. Από το υπουργείο, μάλιστα, έχουν ξεκαθαρίσει ότι δεν απαιτείται νέα νομοθετική παρέμβαση, καθώς οι τριετίες σχετίζονται με τον νόμο που τις θέσπισε και όχι με τον κατώτατο μισθό.

Πρακτικά, πάντως, οι τριετίες, όπου καταβάλλονταν, θα συνεχίσουν να καταβάλλονται κανονικά. Προσοχή όμως. Πρόκειται για ποσό 10% επί του κατώτατου μισθού, ανά τρία έως και εννέα έτη, που δινόταν σε ανειδίκευτους εργάτες και όσους λάμβαναν τον κατώτατο μισθό έως το 2012. Για τους νέους εργαζομένους ο νόμος ορίζει ότι οι τριετίες θα «ξεπαγώσουν» εφόσον η ανεργία πέσει κάτω από το 10%.

Οπως εξηγούν μιλώντας στην «Κ» εργατολόγοι, εάν το ΣτΕ είχε δεχθεί την προσφυγή των βιομηχανικών ενώσεων και ακύρωνε την εγκύκλιο του 2019 και της τότε υπουργού Εργασίας, Εφης Αχτσιόγλου, χιλιάδες μισθωτοί – «παλαιοί» εργαζόμενοι που δουλεύουν από το 2009 και παλαιότερα στον ίδιο εργοδότη κινδύνευαν να χάσουν έως και 195 ευρώ/μήνα.

Οι τριετίες σχετίζονται με τον νόμο που τις θέσπισε και όχι με τον κατώτατο μισθό, τονίζει το υπ. Εργασίας.

Να σημειωθεί ότι οι εκπρόσωποι του ΣΕΒ και των άλλων εργοδοτικών φορέων ζητούσαν ακύρωση της σχετικής εγκυκλίου, με την οποία είχαν δοθεί στις 18 Φεβρουαρίου 2019 σαφείς οδηγίες για τον υπολογισμό των προσαυξήσεων προϋπηρεσίας επί του νέου τότε κατώτατου μισθού, των 650 ευρώ. Ο ΣΕΒ και οι άλλες οργανώσεις εκτιμούσαν ότι στην τότε αύξηση του κατώτατου μισθού δεν έπρεπε να υπάρξουν προσαυξήσεις ακόμη και για μισθούς του 2012, καθώς με μνημονιακό νόμο του 2014 ως κατώτατος μισθός νοείται «μία μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς».

Σύμφωνα με τις νομοθετικές διατάξεις της μνημονιακής περιόδου –στις οποίες παραπέμπει η εγκύκλιος Αχτσιόγλου– προσαυξήσεις έως και 30%, δηλαδή έως και 195 ευρώ, δικαιούνται όσοι είχαν κατ’ ελάχιστον μία 3ετία έως τις 14 Φεβρουαρίου 2012. Οσοι συμπληρώνουν τριετίες προϋπηρεσίας μετά τις 14.2.2012 δεν δικαιούνται προσαύξηση μέχρι η ανεργία να πέσει κάτω από 10%. Μάλιστα επισημαίνεται ότι τυχόν ευδοκίμηση της αίτησης ακύρωσης θα μπορούσε να επιφέρει την ακυρότητα της εγκυκλίου με αναδρομικό αποτέλεσμα, από τότε που η εγκύκλιος αυτή δημοσιεύθηκε, δηλαδή από 18 Φεβρουαρίου 2019.

Απέρριψε το ΣΤΕ την προσφυγή του ΣΕΒ για τις τριετίες

Στη διακριτική ευχέρεια της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργείου Εργασίας ανήκει πλέον η ευθύνη να επανέλθουν ή όχι οι τριετίες, τα επιδόματα προϋπηρεσίας δηλαδή για τους εργαζομένους με τον κατώτατο μισθό, που είχαν καταργηθεί με έναν από τους μνημονιακούς νόμους του 2012.

Τριετίες στον ιδιωτικό τομέα: Υπέρ της διατήρησής τους τάσσεται το υπουργείο Εργασίας-1
Το ΣτΕ, με απόφαση του Δ΄ Τμήματός του, έκρινε ότι η εν λόγω εγκύκλιος δεν μπορεί να κριθεί δικαστικά (φωτ. ΑΠΕ).

Η νομική προσπάθεια του ΣΕΒ και άλλων εργοδοτικών οργανώσεων ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας κατά μιας εγκυκλίου που εκδόθηκε το 2019 και προέβλεπε την επανενεργοποίηση των τριετιών δεν ευοδώθηκε επί της ουσίας και απορρίφθηκε για τυπικούς λόγους.

Το δικαστήριο, με απόφαση του Δ΄ Τμήματός του, έκρινε ότι η εν λόγω εγκύκλιος δεν μπορεί δικαστικά να κριθεί.

Και τούτο διότι, σύμφωνα με την απόφαση του ανωτάτου δικαστηρίου, η εγκύκλιος του 2019 αποτελεί ερμηνευτική εγκύκλιο νόμου, δηλαδή «πράξη μη εκτελεστή» σύμφωνα με τα νομικά, και ως εκ τούτου δεν μπορεί δικαστικά να κριθεί και να αξιολογηθεί.

Η απόφαση εκδόθηκε από το Δ΄ Τμήμα του ΣτΕ, το οποίο απέρριψε τις αιτήσεις του ΣΕΒ και άλλων περιφερειακών εργοδοτικών οργανώσεων, όπως ο Σύνδεσμος Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων και άλλοι. Πρόεδρος του Τμήματος που εξέδωσε την απόφαση είναι η Αικατερίνη Χριστοφορίδου και εισηγήτρια η σύμβουλος της Επικρατείας Μαρίνα Παπαδοπούλου.

Οι εργοδοτικές οργανώσεις υποστήριζαν ότι οι τριετίες έχουν καταργηθεί και δεν ισχύουν, ενώ οι συνδικαλιστικές οργανώσεις εργαζομένων (Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Αθήνας και άλλες) υποστήριζαν το αντίθετο.

Συγκεκριμένα, οι σύμβουλοι Επικρατείας έκριναν ότι η εν λόγω εγκύκλιος «δεν είναι εκτελεστή διότι έχει χαρακτήρα ερμηνευτικής εγκυκλίου» και προσθέτουν ότι με την επίμαχη εγκύκλιο το υπουργείο Εργασίας παρέχει υποδείξεις για την ορθή εφαρμογή και συμμόρφωση του ισχύοντος νομικού πλαισίου, όμως οι υποδείξεις αυτές «δεν είναι καθ’ εαυτές δεσμευτικές για τους αποδέκτες και δεν αποτελούν νομική δέσμευση γι’ αυτούς».

Παράλληλα, σύμφωνα με το ΣτΕ, «δεν παράγονται δεσμευτικές έννομες συνέπειες από τις υποδείξεις σχετικά με το ύψος των καταβλητέων αποδοχών, η δε προσβαλλόμενη πράξη (σ.σ.: εγκύκλιος υπουργείου Εργασίας) δεν αποτελεί κατόπιν τούτων εκτελεστή διοικητική πράξη».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή