Μαρσέλ Φράτσερ στην «Κ»: Η Γερμανία θα χρειαστεί να αυξήσει τις δαπάνες της

Μαρσέλ Φράτσερ στην «Κ»: Η Γερμανία θα χρειαστεί να αυξήσει τις δαπάνες της

Ο πρόεδρος του DIW Berlin θεωρεί ότι το Βερολίνο έχει κάθε λόγο να επιδείξει ευελιξία στο Σύμφωνο Σταθερότητας

4' 8" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η νέα κυβέρνηση συνασπισμού στη Γερμανία θα είναι ενδεχομένως ανοιχτή σε αλλαγές στους δημοσιονομικούς κανόνες της Ευρωζώνης, καθώς θα πρέπει και η ίδια να αυξήσει τις δαπάνες της, προκειμένου να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις της συγκυρίας, ανάμεσα στις οποίες ο «πράσινος» και ψηφιακός μετασχηματισμός της γερμανικής οικονομίας, αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Κ» ο πρόεδρος του ινστιτούτου DIW Berlin, Μαρσέλ Φράτσερ.

Στο πλαίσιο αυτό, σημειώνει ότι θα πρέπει να αυξηθεί σημαντικά το αποδεκτό ανώτατο όριο του χρέους στην Ευρωζώνη. Επιπλέον, θεωρεί κρίσιμο η ΕΚΤ να επικοινωνήσει καλύτερα τη νομισματική της πολιτική στη γερμανική κοινή γνώμη. Ο ίδιος χαρακτηρίζει την αδύναμη ανάπτυξη μεγαλύτερη απειλή από τον πληθωρισμό για την Ευρώπη. Εκφράζει επίσης την εκτίμηση ότι η αύξηση των τιμών στα ορυκτά καύσιμα «τα επόμενα 10 χρόνια» είναι ο μόνος τρόπος για την επίτευξη των κλιματικών στόχων και πως οι τιμές ενέργειας θα μειωθούν μακροπρόθεσμα, αφού πρώτα θα έχει πετύχει η «πράσινη» μετάβαση.

Αναφερόμενος στην Ελλάδα, στέκεται στη μάχη με τη γραφειοκρατία: «Ένας τέτοιος εκσυγχρονισμός απαιτεί χρόνο και υπομονή και όλη η Ευρώπη θα πρέπει να αναγνωρίσει την καλή δουλειά που έχει κάνει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια». Ως προς την πορεία της γερμανικής οικονομίας, υπογραμμίζει ότι εξακολουθεί να ανακάμπτει από την πανδημία και πιθανότατα δεν θα φτάσει στα προ της κρίσης επίπεδα πριν από τα μέσα του 2022. «Η ανάκαμψη φέτος θα πρέπει να είναι γρήγορη, αλλά θα μπορούσε να γίνει πιο δύσκολη τα επόμενα χρόνια, καθώς οι γερμανικές εταιρείες «παλεύουν» με τον «πράσινο» και ψηφιακό μετασχηματισμό», εκτιμά ο Γερμανός οικονομολόγος, πρόεδρος του DIW Berlin.

Πώς θα περιγράφατε την κεντρική ιδέα στην οικονομική ατζέντα του νέου κυβερνητικού συνασπισμού; Ποιες διαφορές διακρίνετε σε σχέση με το μείγμα οικονομικής πολιτικής της προηγούμενης κυβέρνησης;

Η νέα γερμανική κυβέρνηση έχει θέσει την προστασία του κλίματος και τον ψηφιακό μετασχηματισμό της γερμανικής οικονομίας ως σημαντική προτεραιότητα. Αυτό απαιτεί σημαντικές δημόσιες επενδύσεις και η νέα κυβέρνηση αναγνωρίζει ότι δεν θα μπορέσει να το πράξει χωρίς αύξηση των δαπανών. Και αυτό σημαίνει ότι η γερμανική κυβέρνηση θα επιχειρήσει να βρει τρόπο να παρακάμψει το «φρένο χρέους» της για πολλά ακόμη χρόνια.

Ποια προβλέπετε ότι θα είναι η στάση της νέας γερμανικής κυβέρνησης στη συζήτηση για τους δημοσιονομικούς κανόνες της Ευρωζώνης; Ποιο θεωρείτε το επικρατέστερο σενάριο σε αυτήν τη διαπραγμάτευση;

Αναμένω από τη γερμανική κυβέρνηση να είναι ανοιχτή σε αλλαγές στους δημοσιονομικούς κανόνες της Ευρωζώνης. Το αποδεκτό ανώτατο όριο του χρέους θα πρέπει να αυξηθεί σημαντικά και η Ευρώπη θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις επενδύσεις διαφορετικά από τη δημόσια κατανάλωση. Η νέα γερμανική κυβέρνηση είναι πιο πραγματιστική και πιο πρόθυμη να βρει έναν κοινό συμβιβασμό.

Έχουμε αλλαγή φρουράς και στη Bundesbank. Περιμένετε αλλαγές στη στρατηγική της Γερμανίας στο Δ.Σ. της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας;

Η Bundesbank διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην Ευρώπη τις τελευταίες επτά δεκαετίες. Αναμένω από τον νέο πρόεδρο, Γιοάχιμ Νάγκελ, να προσπαθήσει να σφυρηλατήσει έναν συμβιβασμό στην Ευρώπη, ο οποίος θα μπορούσε να καταστήσει τη νομισματική πολιτική της ΕΚΤ πιο αποδεκτή από τη γερμανική κοινή γνώμη και τους πολιτικούς της Γερμανίας. Αυτό δεν σημαίνει ότι η ΕΚΤ θα αλλάξει τώρα πορεία, αλλά αναμένω αλλαγή στην επικοινωνία και τη συνεργασία.

Εσείς πώς αναλύετε την εξέλιξη του πληθωρισμού στην Ευρώπη; Συμφωνείτε με την άποψη ότι πρόκειται για παροδικό φαινόμενο;

Δεν ανησυχώ πολύ για τον πληθωρισμό στην Ευρώπη τα επόμενα πέντε χρόνια. Είναι πιθανό ο πληθωρισμός να παραμείνει πάνω από τον στόχο του 2% για κάποιο χρονικό διάστημα. Βλέπω όμως την αδύναμη ανάπτυξη, τις χαμηλές επενδύσεις και την οικονομική αστάθεια ως πολύ μεγαλύτερους κινδύνους για την Ευρώπη.

Εντοπίζετε λάθη στη στρατηγική της Ε.Ε. για την «πράσινη» μετάβαση; Ή θεωρείτε αναπόφευκτες τις ανατιμήσεις στην ενέργεια;

Οι τιμές των ορυκτών καυσίμων θα πρέπει να αυξηθούν σημαντικά σε όλη την Ευρώπη τα επόμενα 10 χρόνια. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για την Ευρώπη να επιτύχει τον κλιματικό στόχο της έως το 2030 και να μειώσει τις επιδοτήσεις για τα ορυκτά καύσιμα μεσοπρόθεσμα. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι ήδη σήμερα πιο αποτελεσματικές από τα ορυκτά καύσιμα. Μακροπρόθεσμα, οι τιμές της ενέργειας θα μπορούσαν να πέσουν μόλις πετύχει η πράσινη μετάβαση.

Πώς αξιολογείτε την πορεία της ελληνικής οικονομίας και τι θα χαρακτηρίζατε ως τον μεγαλύτερο κίνδυνο για τις οικονομικές εξελίξεις στην Ελλάδα;

Η ελληνική οικονομία σημειώνει πρόοδο και η χώρα έχει εφαρμόσει πολύ καλές, αλλά και πολύ δύσκολες μεταρρυθμίσεις τα τελευταία χρόνια. Η κυβέρνηση πρέπει να εκσυγχρονίσει τη γραφειοκρατία της και να παράσχει κίνητρα για τον πιο σημαντικό πόρο της: τους πολίτες της. Ένας τέτοιος εκσυγχρονισμός απαιτεί χρόνο και υπομονή και όλη η Ευρώπη θα πρέπει να αναγνωρίσει την καλή δουλειά που έχει κάνει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.

Πώς έχουν επηρεάσει την παραγωγή στη Γερμανία η πανδημία και οι εκλογές; Ποιο είναι το βασικό σενάριο για τη γερμανική οικονομία το 2022;

Η οικονομία της Γερμανίας εξακολουθεί να ανακάμπτει από την πανδημία και πιθανότατα δεν θα φτάσει στα προ της κρίσης επίπεδα πριν από τα μέσα του 2022. Η ανάκαμψη φέτος θα πρέπει να είναι γρήγορη, αλλά θα μπορούσε να γίνει πιο δύσκολη τα επόμενα χρόνια, καθώς οι γερμανικές εταιρείες «παλεύουν» με τον «πράσινο» και ψηφιακό μετασχηματισμός.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή