Σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης ο όμιλος Αβαξ

Σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης ο όμιλος Αβαξ

Στα 2,5 δισ. το ανεκτέλεστο και στα 515 εκατ. το χαρτοφυλάκιο των παραχωρήσεων, αποκαλύπτει ο πρόεδρός του Χρήστος Ιωάννου

8' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η ολοκλήρωση σημαντικών έργων το πρώτο εξάμηνο του έτους, τα νέα έργα που έχουν αναληφθεί την τελευταία χρονική περίοδο, καθώς και το ύψος του ανεκτέλεστου υπολοίπου, διαμορφώνουν ένα πιο θετικό πλαίσιο συνθηκών για τη μελλοντική κερδοφορία, ενισχύοντας σταθερά τις προοπτικές περαιτέρω μεγέθυνσης και ισχυροποίησης του ομίλου Αβαξ. Αυτό εκτιμά μιλώντας στην «Καθημερινή» ο πρόεδρος της εταιρείας Χρήστος Ιωάννου, αναγνωρίζοντας βεβαίως πως θέματα όπως οι ανατιμήσεις στις τιμές των υλικών κατασκευής και πιθανές ελλείψεις σε ειδικότητες επαγγελματιών θα επηρεάσουν τον κλάδο στο εγγύς μέλλον. Επισημαίνεται πως η εισηγμένη Αβαξ Α.Ε., όχι μόνο δεν σχεδιάζει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, αλλά αντίθετα εξετάζει την εκκίνηση –όταν αυτή κριθεί εφικτή– μιας μερισματικής πολιτικής, στόχος της οποίας θα είναι οι μέτοχοι να εισπράξουν ένα σημαντικό μέρος της σημερινής κεφαλαιοποίησης. Οσον αφορά την Αβαξ Παραχωρήσεις, αποκαλύπτει πως –ως αποτέλεσμα και της στρατηγικής του ομίλου για την ανάδειξη της αξίας του συγκεκριμένου χαρτοφυλακίου– η πιο πρόσφατη αποτίμηση ανέρχεται στα 515 εκατ. ευρώ. Παράλληλα εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξος και για τη Volterra.

Για το ανεκτέλεστο των έργων της Αβαξ, αυτό σήμερα ανέρχεται, σύμφωνα με τον Χρήστο Ιωάννουν στα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, καθώς ο όμιλος έχει αναλάβει και ήδη υλοποιεί μια σειρά σημαντικών νέων έργων.

Από τα υπό εκτέλεση αυτή τη στιγμή έργα του ομίλου ξεχωρίζουν η νέα Γραμμή 4 του μετρό, η οποία μετά και την πρόσφατη παράδοση από την Αβαξ της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά αναμένεται να διευκολύνει περαιτέρω τις μετακινήσεις στην πρωτεύουσα, τα έργα της Α΄ φάσης υποδομών στο Ελληνικό, καθώς και ο περιφερειακός αυτοκινητόδρομος Θεσσαλονίκης, γνωστός και ως FlyΟver.

«Ο όμιλος Αβαξ, παρά τις έκτακτες συγκυρίες, θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και να ενισχύει τη δυναμική του στους τομείς δραστηριοποίησής του, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της χώρας και την ενίσχυση και στήριξη της ελληνικής οικονομίας σε ένα διεθνές περιβάλλον με τεράστιες προκλήσεις», δηλώνει στην «Κ» ο πρόεδρός του, ο οποίος εμφανίζεται ιδιαίτερα ικανοποιημένος από την πρόσφατη ολοκλήρωση των έργων στη Γραμμή 3 του μετρό, αλλά και του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου με τη Βουλγαρία.

– Μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα των οικονομικών της εισηγμένης αυτή την περίοδο;

– Σε μια περίοδο η οποία χαρακτηρίζεται από δύσκολες συγκυρίες λόγω των ανατιμήσεων και της συνεχιζόμενης ενεργειακής κρίσης, η εισηγμένη Αβαξ Α.Ε. συνεχίζει να επιδεικνύει συνέπεια, έχοντας καταφέρει στο τέλος του α΄ εξαμήνου του έτους να μειώσει τον συνολικό της δανεισμό κατά 115 εκατ. ευρώ μέσα σε δύο χρόνια. Η μείωση αυτή του δανεισμού συνεχίζεται με εντατικούς ρυθμούς και αναμένεται στα τέλη του 2023 να μειωθεί κατά ακόμη 130 εκατ. ευρώ και να φτάσει τα 260 εκατ. ευρώ. Εχοντας εστιάσει τα τελευταία χρόνια στη μείωση των υποχρεώσεών της, η εταιρεία προσανατολίζεται στην ανταμοιβή των μετόχων της. Με αυτή την προτεραιότητα, όχι μόνο δεν σχεδιάζει αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, αλλά αντίθετα εξετάζει την εκκίνηση –όταν αυτή κριθεί εφικτή– μιας μερισματικής πολιτικής, στόχος της οποίας θα είναι οι μέτοχοι να εισπράξουν ένα σημαντικό μέρος της σημερινής κεφαλαιοποίησης.

– Ποια νέα έργα σχεδιάζετε να διεκδικήσετε και πώς εξελίσσεται η εκτέλεση αυτών που έχετε αναλάβει;

Από τα υπό εκτέλεση αυτή τη στιγμή έργα ξεχωρίζουν η νέα Γραμμή 4 του μετρό, τα έργα της Α΄ φάσης υποδομών στο Ελληνικό και ο περιφερειακός αυτοκινητόδρομος Θεσσαλονίκης.

– Ο όμιλος συνεχίζει να συμμετέχει σε όλες τις μεγάλες συμβάσεις έργων υποδομών και παραχωρήσεων που υλοποιούνται το τελευταίο διάστημα, παραμένοντας πάντα στο προσκήνιο και αναλαμβάνοντας μια σειρά από σημαντικά εγχώρια αλλά και διεθνή projects. Παράλληλα, τους τελευταίους μήνες έχει καταφέρει να παραδώσει μια σειρά σημαντικών έργων, που αλλάζουν το τοπίο των κατασκευών και υποδομών σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ διαμορφώνουν την επόμενη μέρα στο γεωπολιτικό κομμάτι της ενέργειας.

Θυμίζω πως πρόσφατα ολοκληρώθηκαν και παραδόθηκαν η επέκταση της Γραμμής 3 του μετρό προς Πειραιά και ο διασυνδετικός αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας IGB, δύο έργα βαρύνουσας σημασίας και με υψηλό συντελεστή δυσκολίας ως προς την ολοκλήρωσή τους. Τα εγκαίνια της επέκτασης της Γραμμής 3 μάλιστα, που πραγματοποιήθηκαν τη Δευτέρα 10 Οκτωβρίου παρουσία του πρωθυπουργού Κυρ. Μητσοτάκη, με την Αβαξ να παραδίδει τρεις άρτιους σταθμούς σε Μανιάτικα, Πειραιά και Δημοτικό Θέατρο, οι οποίοι τίθενται πλέον στη διάθεση του επιβατικού κοινού, συνδέοντας απευθείας το λιμάνι του Πειραιά με το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Υπολογίζεται πως οι σταθμοί θα αυξήσουν τη συνολική επιβατική κίνηση στο δίκτυο του μετρό σε 132.000 πολίτες ημερησίως, συμβάλλοντας έτσι στην αποσυμφόρηση των κυκλοφοριακών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι γειτονιές της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά.

Από την άλλη, το έργο του διασυνδετήριου αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) συνδέει τη Βουλγαρία με τον διαδριατικό αγωγό (TAP) και επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας προς την Ιταλία και την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, σε μια περίοδο που τα ενεργειακά θέματα είναι πιο σημαντικά από ποτέ. Tο έργο αναγνωρίστηκε ως κορυφαίο για την πρωτοβουλία CESEC.

– Πώς εξελίσσεται το έργο στο Ιράκ;

– Εκτός από τα εμβληματικά έργα στη χώρα μας, ο όμιλος έχει παράλληλα σημαντική παρουσία στο εξωτερικό με την ολοκλήρωση πολυεπίπεδων έργων, όπως οι νέοι σταθμοί παραγωγής στην Bismayah του Ιράκ, ισχύος 3.150 ΜW και αξίας 980 εκατ. δολαρίων, οι οποίοι υπολογίζεται πως παρέχουν ηλεκτρική ενέργεια σε πάνω από 3 εκατ. πολίτες της χώρας.

– Ποιο είναι σήμερα το ύψος του ανεκτέλεστου χαρτοφυλακίου έργων;

– Το ανεκτέλεστο έργων σήμερα ανέρχεται σε 2,5 δισ. ευρώ, καθώς ο όμιλος έχει αναλάβει και ήδη υλοποιεί μια νέα σειρά σημαντικών έργων. Από τα υπό εκτέλεση αυτή τη στιγμή έργα του ομίλου ξεχωρίζουν η νέα Γραμμή 4 του μετρό, η οποία μετά και την πρόσφατη παράδοση της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά αναμένεται να διευκολύνει περαιτέρω τις μετακινήσεις στην πρωτεύουσα και την καθημερινότητα των πολιτών, τα έργα της Α΄ φάσης υποδομών στο Ελληνικό, ενός μεγαλεπήβολου project, που χαρακτηρίζεται ως η μεγαλύτερη επένδυση αστικής ανάπλασης στην Ευρώπη, για το οποίο η Lamda Development εμπιστεύθηκε την τεχνογνωσία της Αβαξ, καθώς και ο περιφερειακός αυτοκινητόδρομος Θεσσαλονίκης, γνωστός και ως FlyΟver.

Σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης ο όμιλος Αβαξ-1
Η σύσταση της Αβαξ Παραχωρήσεις έχει γίνει με στόχο την επίτευξη μιας πιο σαφούς δομής, που θα καθιστά δυνατή την καλύτερη αποτύπωση της αξίας των συμμετοχών του ομίλου, μεταξύ άλλων, στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, στην Αττική Οδό, στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, στην Ολυμπία Οδό, στον αυτοκινητόδρομο Μορέα, στη μαρίνα Αθηνών, στη μαρίνα Λεμεσού, στη ΜΕΑ Ηλείας.

Τα σχέδια για τις παραχωρήσεις και οι ελλείψεις ανθρώπινου δυναμικού

– Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας τα σχέδια της Αβαξ για τις παραχωρήσεις;

– Βεβαίως. Οπως ξέρετε, πέρα από το κομμάτι των κατασκευών, ο όμιλος διατηρεί πολύ πετυχημένη παρουσία και σε μια σειρά περαιτέρω δραστηριοτήτων. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην ενασχόληση με τον τομέα των παραχωρήσεων. Με την πρόσφατη ενδυνάμωση της στρατηγικής του ομίλου για την ανάδειξη της αξίας του συγκεκριμένου χαρτοφυλακίου, η πιο πρόσφατη αποτίμησή του ανέρχεται στα 515 εκατ. ευρώ. Ο συγκεκριμένος κλάδος είναι και το αντικείμενο της 100% θυγατρικής Αβαξ Παραχωρήσεις, η σύσταση της οποίας έχει γίνει με στόχο την επίτευξη μιας πιο σαφούς δομής, που θα καθιστά δυνατή την καλύτερη αποτύπωση της αξίας των συμμετοχών του ομίλου, μεταξύ άλλων, στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, στην Αττική Οδό –την παραχώρηση της οποίας διεκδικούμε εκ νέου στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ–, στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, στην Ολυμπία Οδό, στον αυτοκινητόδρομο Μορέα, στη μαρίνα Αθηνών, στη μαρίνα Λεμεσού, στη ΜΕΑ Ηλείας κ.ά.

– Πώς εκτιμάτε ότι διαμορφώνονται οι προοπτικές για τον όμιλο μεσοπρόθεσμα;

– Ο όμιλος Αβαξ παραμένει επικεντρωμένος στη στρατηγική του αναφορικά με την υλοποίηση εμβληματικών και με καλή απόδοση έργων, λαμβάνοντας υπόψη τις παγκόσμιες προκλήσεις στις κατασκευές και το επιχειρείν. Η ολοκλήρωση σημαντικών έργων το πρώτο εξάμηνο του έτους, τα νέα έργα που έχουν αναληφθεί την τελευταία χρονική περίοδο, καθώς και το ύψος του ανεκτέλεστου υπολοίπου διαμορφώνουν ένα πιο θετικό πλαίσιο συνθηκών για τη μελλοντική κερδοφορία, ενισχύοντας σταθερά τις προοπτικές περαιτέρω μεγέθυνσης και ισχυροποίησης του ομίλου.
 
– Υπάρχουν όμως και ρίσκα. Ετσι δεν είναι; Για παράδειγμα η άνοδος του κόστους των πρώτων υλών και η έλλειψη εργατικού δυναμικού. Θα θέλατε να σχολιάσετε;

– Θα μου επιτρέψετε να επισημάνω ότι οι ιδιαίτερες συνθήκες που επέβαλε αρχικά η πανδημία και εν συνεχεία η ενεργειακή κρίση, δεν θα μπορούσαν να μην επηρεάσουν τον ευρύτερο κατασκευαστικό κλάδο. Σχετικά με την εκτέλεση των έργων, θέματα όπως οι ανατιμήσεις στις τιμές των υλικών κατασκευής και πιθανές ελλείψεις σε ειδικότητες επαγγελματιών, πράγματι, αναμένεται να επηρεάσουν τον κλάδο στο εγγύς μέλλον. Ειδικότερα όσον αφορά τις ελλείψεις ανθρώπινου δυναμικού, ο όμιλος υπολογίζει πως θα υπάρξει μια σχετική μείωση σε ειδικότητες, όπως οι χειριστές βαρέων μηχανημάτων, οι ανειδίκευτοι εργάτες, τα συνεργεία τοποθέτησης σιδηρού οπλισμού και σκυροδέματος και τα συνεργεία ηλεκτρολογικών – μηχανολογικών εργασιών. Η εταιρεία όμως έχει προετοιμαστεί καταλλήλως για την αντιμετώπιση των όποιων θεμάτων προκύψουν, ενώ θα πρέπει να τονιστεί πως προς το παρόν δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα, καθώς διαθέτει επαρκές προσωπικό και συνεργάτες. Από εκεί και πέρα σκοπεύει να κινητοποιήσει αξιόλογους συνεργάτες από τη δραστηριοποίησή της στο εξωτερικό, περιμένοντας παράλληλα σχετικές κατευθύνσεις ώστε να συμμετάσχει σε οποιαδήποτε συντονισμένη προσπάθεια της πολιτείας για την προσέλκυση νέων ανθρώπων και προσωπικού από το εξωτερικό.
 
– Επομένως είστε αισιόδοξος. Σωστά;

– Αυτό που θέλω να σας πω είναι ότι ο όμιλος Αβαξ, παρά τις έκτακτες συγκυρίες, αναμένεται να συνεχίσει να αναπτύσσεται και να ενισχύει τη δυναμική του στους τομείς δραστηριοποίησής του, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη της χώρας και την ενίσχυση και στήριξη της ελληνικής οικονομίας σε ένα διεθνές περιβάλλον με τεράστιες, πράγματι, προκλήσεις. Και καλό είναι να θυμίσουμε στο σημείο αυτό πως ο όμιλος Αβαξ έχει τη μακροβιότερη παρουσία στον κλάδο των υποδομών και κατασκευών, με εμπειρία που υπερβαίνει τα 80 χρόνια. Ειδικά αν αναλογιστεί κανείς πως το 1941 ιδρύθηκε η J&P, το 1961 η ΕΤΕΘ, ενώ το 1986 η Αβαξ, η οποία μετέπειτα εισήχθη στο Χρηματιστήριο Αθηνών το 1994. Το 2002 έγινε η συγχώνευση της J&P με την Αβαξ Α.Ε. και τα υπόλοιπα είναι ιστορία που γράφουμε ακόμη σήμερα και θα συνεχίσουμε να γράφουμε και στο μέλλον.

Οι προοπτικές της Volterra

– Πώς σκοπεύετε να διαχειριστείτε τα περιουσιακά σας στοιχεία στον κλάδο της ενέργειας; Τι σχεδιάζετε να κάνετε, για παράδειγμα, με τη Volterra;

– Οπως σωστά επισημαίνετε, ο όμιλος δραστηριοποιείται στον κλάδο της ενέργειας μέσω της θυγατρικής του, Volterra. Γνωρίζετε ήδη πως το χαρτοφυλάκιο ΑΠΕ της Volterra εξαγοράστηκε από τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες. Αυτό λοιπόν το οποίο μπορώ να σας πω αυτή τη στιγμή για τη Volterra είναι πως οι προοπτικές της στην αγορά κρίνονται ιδιαίτερα θετικές. Και αυτό παρά την όποια αναστάτωση προκάλεσε η εισβολή στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση, που βρήκαν απροετοίμαστο ολόκληρο τον κλάδο.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή