Ηλεκτροκίνηση: Μετ’ εμποδίων σε όλο τον κόσμο η ανάπτυξή της

Ηλεκτροκίνηση: Μετ’ εμποδίων σε όλο τον κόσμο η ανάπτυξή της

Αιτίες, η ανεπάρκεια υποδομών για ανεφοδιασμό και το κόστος των μπαταριών

2' 46" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στη διάρκεια του περασμένου έτους οι επενδυτές διοχέτευσαν μεγάλα ποσά στην καινοτόμα αυτοκινητοβιομηχανία ηλεκτροκίνητων οχημάτων Tesla αλλά και σε διάφορες νεοφυείς που την ανταγωνίζονται και ελπίζουν να έχουν την τύχη και την επιτυχία του Ελον Μασκ. Καθώς τα επιτόκια αυξάνονται παντού και οι αγορές κλονίζονται, έχουν υποχωρήσει οι μετοχές πολλών από τις νεοφυείς εταιρείες ηλεκτροκίνητων. Η Rivian Automotive, για παράδειγμα, της οποίας η χρηματιστηριακή αξία εκτοξεύθηκε και υπερέβη εκείνη της Ford Motor μετά την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο το 2021, μέσα στο έτος έχασε το 70% αυτής της χρηματιστηριακής αξίας. Κάτι ανάλογο συνέβη και σε πολλές άλλες.

Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει διοχετεύσει περισσότερα από 1 τρισ. δολ. στην επαναστατική αυτή στροφή του κλάδου από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στα ηλεκτροκίνητα οχήματα που κατευθύνονται από λογισμικό. Από το Ντιτρόιτ έως τη Σαγκάη αυτοκινητοβιομηχανίες και κυβερνήσεις έχουν επενδύσει στην υπόσχεση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων ότι θα προσφέρουν πιο καθαρές και πιο ασφαλείς μετακινήσεις. Οι ευρωπαϊκές χώρες και η πολιτεία της Καλιφόρνιας έχουν ορίσει προθεσμία το 2035 για τον τερματισμό κάθε πώλησης νέων επιβατικών οχημάτων εσωτερικής καύσης. Και αρχής γενομένης από το νέο έτος, ένα κύμα νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων από ηλεκτροκίνητα φορτηγά μέχρι τα λεγόμενα οχήματα ελεύθερου χρόνου, τα γνωστά ως SUV, θα κάνουν την εμφάνισή τους στις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου.

Επικρατεί, ωστόσο, διάσταση απόψεων ανάμεσα στα στελέχη της βιομηχανίας και στους αναλυτές της σε ό,τι αφορά το πότε θα μπορέσουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα να καταλάβουν τη μισή από την παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων. Δεν συζητάμε καν να καταλάβουν το σύνολό της και να υποκαταστήσουν πλήρως τα συμβατικά αυτοκίνητα.

Στην Κίνα τα ηλεκτροκίνητα έχουν καταλάβει περίπου το 21% της αγοράς, στην Ευρώπη το 12% και στις ΗΠΑ δεν υπερβαίνουν το 6%.

Στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, τα ηλεκτροκίνητα έχουν καταλάβει περίπου το 21% της αγοράς. Στην Ευρώπη αντιπροσωπεύουν το 12% του συνόλου των πωλήσεων επιβατικών οχημάτων. Αλλά στις ΗΠΑ το μερίδιό της δεν υπερβαίνει το 6%.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών της βιομηχανίας και αναλυτών της αγοράς, ανάμεσα στους παράγοντες που εμποδίζουν τους καταναλωτές να αγκαλιάσουν ευρύτερα τα ηλεκτροκίνητα είναι η ανεπάρκεια υποδομών για γρήγορο ανεφοδιασμό. Εξίσου καθοριστικό είναι και το αυξανόμενο κόστος των μπαταριών για το οποίο ευθύνονται οι ελλείψεις πρώτων υλών αλλά και η αβεβαιότητα που περιβάλλει το κατά πόσον θα συνεχιστούν οι κρατικές επιδοτήσεις, καθώς αυτές έδωσαν ώθηση στις πωλήσεις ηλεκτροκίνητων στις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων της Κίνας, της Ευρώπης και των ΗΠΑ.

Σύμφωνα, πάντως, με τη συμβουλευτική AutoForecast Solutions (AFS), μέχρι το 2029 τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα αντιπροσωπεύουν το 1/3 της αγοράς της Βόρειας Αμερικής και περίπου το 26% των οχημάτων που θα παράγονται σε παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της AFS, Τζο Μακ Κάμπε, οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα αυξηθούν αλλά όχι κατά ομαλό τρόπο, σαν να ακολουθούν δηλαδή μιαν ανοδική καμπύλη. Η πορεία τους θα είναι περίπλοκη. Αν, για παράδειγμα, υπάρξει ύφεση το νέο έτος, όπως προβλέπουν οι περισσότεροι οικονομολόγοι, τότε θα καθυστερήσει η στροφή στην ηλεκτροκίνηση. Η Wards Intelligence προβλέπει πως το 2027 τα οχήματα εσωτερικής καύσης θα αντιπροσωπεύουν λίγο λιγότερο από το 80% των πωλήσεων στη Βόρεια Αμερική. Ο Χάιγκ Στόνταρντ, αναλυτής της Wards, τόνισε σε πρόσφατο συνέδριο για το θέμα πως οι κατασκευαστές προεξοφλούν σημαντικές πωλήσεις συμβατικών αυτοκινήτων σε όλη την επόμενη δεκαετία.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT