Business plan 250 εκατ. για τη ΛΑΡΚΟ

Business plan 250 εκατ. για τη ΛΑΡΚΟ

Στροφή στην πράσινη παραγωγή και στην υδρομεταλλουργία για είσοδο στις μπαταρίες για την αυτοκινητοβιομηχανία

4' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Business plan με στόχο τη σταδιακή αύξηση της παραγωγής σιδηρονικελίου και άλατος του θειικού νικελίου σε 20.000 τόνους ετησίως πρόκειται να βάλει σε εφαρμογή η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AD Holdings, η οποία ανακηρύχθηκε και επισήμως αυτή την εβδομάδα προτιμητέος επενδυτής για τα μεταλλεία και το εργοστάσιο της ΛΑΡΚΟ.

Μπαταρίες για οχήματα

Το άλας του θειικού νικελίου αποτελεί την πρώτη ύλη για την παραγωγή μπαταριών για την αυτοκινητοβιομηχανία και η τιμή του είναι εξίσου υψηλή όσο το καθαρό νικέλιο και σαφώς υψηλότερη από το σιδηρονικέλιο. Με δεδομένη τη στροφή της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ηλεκτροκίνηση, αλλά και τη συνεχή ανάπτυξη της ζήτησης για αποθήκευση ενέργειας, εκτιμάται πως η ζήτηση θα παραμείνει μακροπρόθεσμα ισχυρή, δημιουργώντας προϋποθέσεις επιστροφής της εταιρείας σε υγιή κερδοφορία.

Προκειμένου, όμως, να καταστεί δυνατή η «καθαρή» παραγωγή σιδηρονικελίου και κυρίως άλατος του νικελίου, η νέα ιδιοκτησία της μεταλλευτικής βιομηχανίας πρόκειται να επενδύσει ποσά της τάξης των 200 με 250 εκατομμυρίων ευρώ τα επόμενα πέντε έτη, ενώ παράλληλα θα διαμορφώσει τη δραστηριότητά της έτσι ούτως ώστε το αποτύπωμά της στο περιβάλλον να μηδενιστεί.

Το ρίσκο ωστόσο είναι πολύ μεγάλο και συνδέεται τόσο με τις διεθνείς χρηματιστηριακές τιμές των μετάλλων όσο και με το κόστος της ενέργειας, αλλά και την ισοτιμία ευρώ – δολαρίου, μιας και οι συναλλαγές στις αγορές αυτές γίνονται σε αμερικανικό νόμισμα.

Οι νέοι επενδυτές θα κληθούν να αντιμετωπίσουν μεγάλο ρίσκο που συνδέεται με τις διεθνείς τιμές των μετάλλων, της ενέργειας και την ισοτιμία ευρώ – δολαρίου.

Το ενεργειακό κόστος

Χρόνιο πρόβλημα της ΛΑΡΚΟ ήταν η ακριβή ενέργεια. Σε συνδυασμό με την κακοδιαχείριση και τη διεθνή οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας, οδήγησε τη μεταλλευτική βιομηχανία σε χρέη προς τη ΔΕΗ που ξεπέρασαν τα 350 εκατομμύρια ευρώ και αρνητική καθαρή θέση, που ξεπέρασε τα 400 εκατομμύρια. Η κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος ετησίως, όταν το εργοστάσιο λειτουργούσε πλήρως, προσμετράτο σε terawatts και είναι μία από τις υψηλότερες, αν όχι η υψηλότερη, στη χώρα. Σύμφωνα με το business plan της κοινοπραξίας, προβλέπεται περιορισμός της εξάρτησης από την ενέργεια και στροφή από την πυρομεταλλουργία στη σαφώς φιλικότερη για το περιβάλλον υδρομεταλλουργία. Ιστορικά η ΛΑΡΚΟ λειτουργούσε 5 ηλεκτροκαμίνους, μια λίαν ενεργοβόρο μέθοδο, από την οποία παρήγε σιδηρονικέλιο, το φθηνότερο δηλαδή από τα προϊόντα νικελίου. Σε πρώτη φάση και εφόσον η εταιρεία μπορέσει να εξασφαλίσει μακροπρόθεσμα συμβόλαια προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος σε τιμές που θα καταστήσουν τη λειτουργία των υψικαμίνων βιώσιμη, θα προχωρήσει στη λειτουργία ενός ή δύο από τις ηλεκτροκαμίνους που διαθέτει, με στόχο ετήσια παραγωγή 7.000-8.000 τόνων σιδηρονικελίου. Δραστηριότητα που θα απαιτήσει την απασχόληση ενός σημαντικού μέρους των πρώην εργαζομένων, οι οποίοι έχουν ήδη από πέρυσι απολυθεί και αποζημιωθεί από την Ειδική Διαχείριση.

Παράλληλα, η νέα διοίκηση της εταιρείας θα ξεκινήσει την υλοποίηση επενδύσεων που θα της επιτρέψουν, χρησιμοποιώντας την υδρομεταλλουργία, να παράγει προϊόν υψηλότερης προστιθέμενης αξίας και να το διοχετεύει στις διεθνείς αγορές πρώτων υλών για μπαταρίες. Η σχετική ζήτηση από τις ευρωπαϊκές και όχι μόνο αυτοκινητοβιομηχανίες είναι ισχυρή και επί του παρόντος η προσφορά ελλειμματική.

Πολύ πριν φτάσουμε, όμως, εκεί, θα χρειαστεί να γίνει, κατ’ αρχάς, αποτύπωση της τρέχουσας περιβαλλοντικής κατάστασης από μηχανικούς που θα λειτουργήσουν για λογαριασμό τόσο του Δημοσίου όσο και των νέων μετόχων, καθώς οποιαδήποτε περιβαλλοντική ή άλλη αποκατάσταση απαιτηθεί για όσα έχουν συμβεί μέχρι σήμερα βαραίνει, με βάση τη σύμβαση, την πλευρά του Δημοσίου. Από την ημέρα ωστόσο που θα αναλάβει την εταιρεία για κάθε δραστηριότητα που θα λαμβάνει χώρα, υπεύθυνη θα είναι η νέα ιδιοκτησία.

Η ΛΑΡΚΟ θα μεταβιβαστεί με ανανεωμένη, ενεργή ΑΕΠΟ (Απόφαση Εγκρισης Περιβαλλοντικών Ορων), που εγκρίθηκε πριν από λίγους μήνες. Ωστόσο οι νέες παραγωγικές μέθοδοι που θα υιοθετηθούν και οι επενδύσεις που θα γίνουν προοπτικά θα χρειαστούν νέα ΑΕΠΟ, για την οποία η εταιρεία έχει προθεσμία πέντε έτη να υποβάλει προς έγκριση από τότε που θα αναλάβει τη βιομηχανία.

Σε κάθε περίπτωση, το φιλόδοξο, και όχι χωρίς ρίσκο, business plan της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AD Holdings αξιώνει να αναστήσει την ελληνική παραγωγή νικελίου και να επανατοποθετήσει την Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη της αγοράς μετάλλων και μάλιστα σε έναν τομέα, αυτόν των μπαταριών, ο οποίος πλέον πρωταγωνιστεί στον πράσινο μετασχηματισμό των μεγάλων οικονομιών.

Νέοι μέτοχοι

Τόσο το ΤΑΙΠΕΔ όσο και η Ειδική Διαχείριση, που από κοινού διέθεσαν προς ενοικίαση και πώληση αντίστοιχα περιουσιακά στοιχεία και δικαιώματα της ΛΑΡΚΟ, κατακύρωσαν το προηγούμενο δεκαήμερο τους διαγωνισμούς στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AD Holdings. Ωστόσο, η ολοκλήρωση της συναλλαγής δεν αναμένεται εντός του πρώτου εξαμήνου τόσο λόγω των διαδικασιών που απαιτούνται (Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, Ελεγκτικό Συνέδριο, κύρωση της υπογραφείσας σύμβασης από τη Βουλή) όσο και εξαιτίας των εκλογών. Να σημειωθεί ότι μετά την απόλυση και αποζημίωση των 1.050 εργαζομένων τους από την Ειδική Διαχείριση πέρυσι παραμένουν στη ΛΑΡΚΟ (η οποία σημειώνεται δεν έχει πλέον παραγωγική δραστηριότητα) περίπου 900 εξ αυτών ως συμβασιούχοι που απασχολούνται για βραχυπρόθεσμα διαστήματα. Πληρώνονται από την Ειδική Διαχείριση, της οποίας η διάρκεια έληγε κανονικά μεθαύριο Τρίτη 7, Φεβρουαρίου. Θα παραταθεί όμως τουλάχιστον μέχρι και τον Ιούλιο, ενώ παράλληλα το ταμείο της θα λάβει στήριξη από το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να πληρώνονται οι συμβασιούχοι τουλάχιστον μέχρι τους πρώτους μήνες του καλοκαιριού, διάστημα που εκτιμάται πως απαιτείται για να τελειώσουν και οι προαναφερθείσες διαδικασίες. Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, ήδη διανύεται το δεύτερο εξάμηνο υποχρέωσης καταβολής από την Ελλάδα προστίμου 4,4 εκατ. ανά εξάμηνο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT