Σε άνοδο το κόστος των ναύλων για καύσιμα

Σε άνοδο το κόστος των ναύλων για καύσιμα

Οι περιορισμοί της Δύσης στα ρωσικά φορτία έχουν προκαλέσει αναδιάταξη στα διεθνή μοντέλα θαλάσσιας μεταφοράς εμπορευμάτων

2' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι παγκόσμιοι προμηθευτές καυσίμων στρέφονται σε μεγαλύτερες και δαπανηρότερες διαδρομές, οι οποίες παράγουν περισσότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ούτως ώστε να μετακινήσουν το ντίζελ και τα άλλα προϊόντα τους. Κι αυτό συμβαίνει, διότι οι περιορισμοί τους οποίους επέβαλε η Δύση στα ρωσικά φορτία έχουν προκαλέσει αναδιάταξη στα διεθνή μοντέλα μεταφοράς εμπορευμάτων. Ως αποτέλεσμα της απαγόρευσης της Ευρωπαϊκής Ενωσης επί της μεταφοράς των καυσίμων της Ρωσίας, αρχής γενομένης από τις 5 Φεβρουαρίου, τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν καθαρά προϊόντα πετρελαίου, όπως βενζίνη, ντίζελ, καύσιμα αεριωθουμένων και νάφθα, ταξιδεύουν 16 με 18 ημέρες για να τα μεταφέρουν στη Βραζιλία ή για να φθάσουν τα φορτία των ΗΠΑ στην Ευρώπη, σύμφωνα με δύο πηγές της ναυτιλίας. Αυτό είναι μεγαλύτερο διάστημα από τις 4-6 ημέρες που έκανε ένα πλοίο να φθάσει από τη Ρωσία στην Ευρώπη, είπαν οι δύο πηγές – αυτές οι πηγές είναι ένας μεσίτης σε μια μεγάλη ναυλομεσιτική εταιρεία και ένας ναυλωτής, που έχει ανάμειξη στο ρωσικό εμπόριο νάφθας, η οποία χρησιμοποιείται για την κατασκευή πλαστικών και πετροχημικών. Από την έναρξη της απαγόρευσης και μετά, ο δείκτης Clean Tanker, που δημοσιεύεται από το χρηματιστήριο της Βαλτικής και ο οποίος μετράει τους μέσους ναύλους για τα καύσιμα της ναυτιλίας, όπως η βενζίνη και το ντίζελ σε μερικές από τις πιο κοινές παγκόσμιες διαδρομές, έχει υπερδιπλασιαστεί.

Η επανασχεδίαση του χάρτη των διαδρομών της ναυτιλίας υπογραμμίζει τα αρνητικά αποτελέσματα των προσπαθειών της Δύσης να επιβάλει κυρώσεις στη Ρωσία εξαιτίας της περυσινής εισβολής της στην Ουκρανία. Παράλληλα, επιτείνει την ανασφάλεια για τον ανεφοδιασμό και ωθεί ανοδικά τις τιμές, ακόμη και όταν οι αξιωματούχοι των κεντρικών τραπεζών που χαράσσουν πολιτική, ανησυχούν για τον πληθωρισμό και τον κίνδυνο παγκόσμιας ύφεσης. «Οχι μόνο τα ταξίδια είναι πολύ μεγαλύτερης διάρκειας, αλλά και η ίδια η συμπεριφορά των πλοίων έχει επίσης αλλάξει, εμποδίζοντάς τα να δραστηριοποιούνται σε άλλες αγορές CPP (καθαρών προϊόντων πετρελαίου)», ανέφερε σε έκθεσή του στα τέλη Μαρτίου ο Ντίλαν Σίμπσον, αναλυτής εμπορευμάτων στην εταιρεία αναλύσεων πετρελαίου Vortexa. Τα ρωσικά φορτία καυσίμων κατευθύνονται σε μακρινούς αγοραστές στη Βραζιλία, στην Τουρκία, στη Νιγηρία και στο Μαρόκο, μιας και η Μόσχα αντισταθμίζει τη χαμένη ευρωπαϊκή αγορά. Ως επακόλουθο η Γηραιά Ηπειρος εισάγει περισσότερα καύσιμα, όπως το ντίζελ από την Ασία και τη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με στοιχεία για τον κλάδο της ναυτιλίας από τη Refinitiv και την Kpler.

Τώρα, τα ασιατικά φορτία με τη σειρά τους εκτοπίζονται από ρωσικά καύσιμα στην Αφρική και στην Ανατολική Μεσόγειο και ανακατευθύνονται στον κόμβο ανάμειξης της Σιγκαπούρης για προσωρινή αποθήκευση, όπως δήλωσαν δύο πηγές από διυλιστήρια της βορειοανατολικής Ασίας. Οι Ευρωπαίοι εισαγωγείς, των οποίων τα φορτία νάφθας μεταφέρθηκαν από τα ρωσικά λιμάνια στην Αμβέρσα σε τέσσερις ημέρες πριν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, τώρα πρέπει να περιμένουν 18 ημέρες για εναλλακτικές προμήθειες από τις Ηνωμένες Πολιτείες, ανέφερε καλά πληροφορημένη πηγή. Συν τοις άλλοις, οι ΗΠΑ αναδεικνύονται επίσης ως κορυφαίος προμηθευτής βαριάς νάφθας στην Ευρώπη εξαιτίας των δυτικών κυρώσεων. Η δε «Ομάδα των Επτά», η Ε.Ε. και η Αυστραλία έχουν περιορίσει τις τιμές της ρωσικής νάφθας στα 45 δολάρια το βαρέλι, ενώ το ντίζελ και τη βενζίνη στα 100 δολάρια το βαρέλι στο πλαίσιο συναλλαγών με τη χρήση δυτικών πλοίων και ασφάλισης. Τέλος, η Βραζιλία, παραδοσιακά εισαγωγέας νάφθας από τις ΗΠΑ, ενισχύει τις αγορές της από τη Ρωσία σε πιο ελκυστικές τιμές.

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή