Λούις Μπλάνκας στην «Κ»: H Ελλάδα στις χώρες με τις καλύτερες επιδόσεις στον κλάδο των logistics

Λούις Μπλάνκας στην «Κ»: H Ελλάδα στις χώρες με τις καλύτερες επιδόσεις στον κλάδο των logistics

Η Ελλάδα έχει ισχυροποιήσει τις επιδόσεις της στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα λόγω και της υλοποίησης σειράς μεταρρυθμίσεων

3' 49" χρόνος ανάγνωσης

Η Ελλάδα έχει ισχυροποιήσει τις επιδόσεις της στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα λόγω και της υλοποίησης σειράς μεταρρυθμίσεων, όπως αναφέρει σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Κ», στο περιθώριο του πρόσφατου Southeast Europe Connectivity Forum, ο Λούις Μπλάνκας, επικεφαλής του τομέα Μεταφορών και Logistics της Παγκόσμιας Τράπεζας. Ωστόσο, όπως προσθέτει, η ελληνική εφοδιαστική αλυσίδα εμφανίζει σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, ενώ καλείται να ισχυροποιήσει τον ρόλο της στην αγορά της Κεντρικής Ευρώπης, όπου χτυπά η καρδιά της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς.

– Πώς αξιολογείτε τον κλάδο της ελληνικής εφοδιαστικής αλυσίδας;

– Η Ελλάδα εμφανίζει ισχυρές επιδόσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα παγκοσμίως, με τον δείκτη επιδόσεων logistics (LPI) της Παγκόσμιας Τράπεζας για το 2023 να τοποθετεί τη χώρα στις 20 πρώτες θέσεις παγκοσμίως. Εξίσου σημαντική είναι η πορεία των επιδόσεων της χώρας στα logistics τα τελευταία χρόνια. Μεταξύ του 2010 και του 2023 ο κλάδος βελτίωσε περισσότερο από ποτέ τις επιδόσεις του συγκριτικά με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Επίσης, μεταξύ του 2012 και του 2023 η Ελλάδα ανήκει στις 10 χώρες με τις καλύτερες επιδόσεις. Αυτό δεν συνέβη τυχαία. Είναι αποτέλεσμα μεταρρυθμίσεων, όπως η υιοθέτηση του μοντέλου διαχείρισης λιμανιών από τον ιδιοκτήτη τους, η ψήφιση για πρώτη φορά νομοθεσίας για τα logistics και η μεταρρύθμιση στον σιδηρόδρομο, σύμφωνα με το κεκτημένο της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Είναι επίσης απόρροια ισχυρών επιδόσεων από τις ιδιωτικές εταιρείες. Παρ’ όλα αυτά, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές δυνατότητες περαιτέρω βελτίωσης των logistics, που θα πρέπει να γίνουν πιο ανθεκτικά και να διευρύνουν το αποτύπωμά τους στην ελληνική οικονομία.

Η βελτίωση είναι αποτέλεσμα μιας σειράς μεταρρυθμίσεων αλλά και ισχυρών επιδόσεων από τις ιδιωτικές εταιρείες.

– Προς ποια κατεύθυνση θα πρέπει τα ελληνικά logistics να βελτιωθούν;

– Η Ελλάδα αποτελεί ήδη ευρωπαϊκό και διαπεριφερειακό θαλάσσιο κόμβο μεταφόρτωσης, λόγω του ρόλου που διαδραματίζει το λιμάνι του Πειραιά στα παγκόσμια και ευρωπαϊκά ναυτιλιακά δίκτυα τακτικών γραμμών. Σήμερα ο Πειραιάς συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων λιμένων εμπορευματοκιβωτίων της Ευρώπης και αποτελεί βασικό παράγοντα διευκόλυνσης της πρόσβασης στην αγορά για τους διαμεταφορείς εντός και εκτός Ευρώπης. Παραμένει, όμως, πρωτίστως ένα λιμάνι-κόμβος μεταφόρτωσης.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι πύλη εισόδου – εξόδου, αλλά εξυπηρετεί κυρίως τις γειτονικές αγορές και υπόκειται σε περιορισμούς συνδεσιμότητας στην ενδοχώρα σε μεγαλύτερο βαθμό σε σχέση με το λιμάνι του Πειραιά. Μια σημαντική πρόκληση –και ευκαιρία– για την Ελλάδα είναι να τοποθετηθεί ως περιφερειακή πύλη για την εξυπηρέτηση των εισαγωγών και εξαγωγών όχι μόνο στην Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αλλά και στην πολύ μεγαλύτερη και πιο δυναμική εμπορευματική ενδοχώρα της Κεντρικής Ευρώπης, την καρδιά της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς. Πιστεύουμε ότι η Ελλάδα είναι σε ρεαλιστική θέση να επιδιώξει αυτόν τον στόχο.

– Ευρύτερα, γιατί είναι σημαντικό η εφοδιαστική αλυσίδα σε μια χώρα να είναι ισχυρή και ανταγωνιστική;

– Υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις λόγοι για τους οποίους αυτό είναι σημαντικό. Πρώτον, μια ανταγωνιστική εφοδιαστική αλυσίδα εξασφαλίζει καλύτερη πρόσβαση στις παγκόσμιες αγορές για τους εισαγωγείς και τους εξαγωγείς, από μεγάλες έως μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Αυτό διευκολύνει το διεθνές εμπόριο, το οποίο αποτελεί μοχλό δημιουργίας θέσεων εργασίας και οικονομικής ανάπτυξης. Διευκολύνει επίσης τις επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, να ενταχθούν σε παγκόσμιες αλυσίδες αξίας, γεγονός που συνδέεται με υψηλότερα επίπεδα παραγωγικότητας. Δεύτερον, καθιστά λιγότερο επιρρεπές σε διαταραχές λόγω κλιματικών και μη κλιματικών παραγόντων το σύστημα διανομής μιας χώρας, που μεταφέρει στα καταστήματα και στους τελικούς καταναλωτές βασικά αγαθά και είδη διατροφής. Η παγκόσμια εμπειρία κατά την πανδημία είναι τρανή υπενθύμιση του τι μπορεί να συμβεί όταν καταρρεύσουν κρίσιμες αλυσίδες εφοδιασμού. Τρίτον, ένας αποτελεσματικός κλάδος logistics ρυπαίνει λιγότερο και παράγει χαμηλότερα επίπεδα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, γεγονός που μακροπρόθεσμα θα συμβάλει στο να γίνουν ο πλανήτης μας και οι πόλεις μας πιο βιώσιμα – με καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα. Και, τέλος, διευκολύνει συνήθως την ισχυροποίηση των δεσμών μεταξύ χωρών μέσω του εμπορίου.

Η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι ένα καλό παράδειγμα αυτού, ενώ γεννιέται η ευκαιρία για μεγαλύτερη ενσωμάτωση μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. και των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης που δεν ανήκουν στην Ε.Ε., μέσω της διευκόλυνσης του εμπορίου και των μεταφορών, που είναι ακρογωνιαίοι λίθοι των logistics. Δεν θα πρέπει να λησμονούμε ότι ο κόσμος σήμερα είναι πιο πολύπλοκος, αποκεντρωμένος και απρόβλεπτος από ποτέ άλλοτε στη σύγχρονη ιστορία της εφοδιαστικής αλυσίδας. Μεταξύ πανδημιών, κλιματικής αλλαγής, συγκρούσεων, αυξανόμενης ανεργίας, πληθωρισμού, χρεών, προστατευτισμού και ανισότητας, για να αναφέρουμε μερικές από τις τρέχουσες παγκόσμιες προκλήσεις, η επιχειρηματική δραστηριότητα σε διασυνοριακό επίπεδο έχει γίνει δυσκολότερη. Οι «εξαιρέσεις» και οι «διαταραχές» στους τομείς των προμηθειών και της ναυτιλίας είναι πιθανότερες, λιγότερο προβλέψιμες και πιο σοβαρές από τότε, στη δεκαετία του 1980, που ξεκίνησε παγκοσμίως η επανάσταση των logistics. Για να διασφαλιστεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μιας χώρας στις παγκόσμιες αγορές, απαιτείται η εφοδιαστική αλυσίδα να λειτουργεί απρόσκοπτα και με όσο το δυνατόν λιγότερες διαταραχές.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT