Φοροδοξίες: Μείωση του συντελεστή φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου

Φοροδοξίες: Μείωση του συντελεστή φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου

Μείωση του συντελεστή φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου από 0,5% σε 0,2% προβλέπεται στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο που τέθηκε υπό διαβούλευση

3' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

• Μείωση του συντελεστή φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου από 0,5% σε 0,2% προβλέπεται στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο που τέθηκε υπό διαβούλευση. Αυτή είναι η δεύτερη μείωση του συντελεστή φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου (ΦΣΚ) εντός της τελευταίας πενταετίας, μετά τη μείωσή του από 1% σε 0,5% (που ισχύει σήμερα) το 2021. Χαρακτηριστική περίπτωση γέννησης της εν λόγω φορολογικής υποχρέωσης συνιστά η αύξηση κεφαλαίου κεφαλαιουχικών ή προσωπικών εμπορικών εταιρειών με εισφορά κάθε είδους περιουσιακών στοιχείων. Ο ΦΣΚ υπολογίζεται επί της πραγματικής αξίας των εισφερόμενων στοιχείων, ενώ σε περίπτωση αύξησης μετοχικού κεφαλαίου ανώνυμης εταιρείας με έκδοση μετοχών υπέρ το άρτιο (έκδοση μετοχών σε τιμή μεγαλύτερη της ονομαστικής αξίας), ο εν λόγω φόρος επιβάλλεται μόνο επί του μέχρι του αρτίου ποσού. Μεταγενέστερη κεφαλαιοποίηση του ποσού αυτού θα συνιστά, ωστόσο, περίπτωση αύξησης κεφαλαίου υπαγόμενη σε ΦΣΚ.

Ειδικά για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ανώνυμης εταιρείας σημειώνεται επίσης ότι πέραν του ΦΣΚ επιβάλλεται και η καταβολή του τέλους υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που υπολογίζεται σε 1‰ επί του ποσού της αύξησης. Η δήλωση ΦΣΚ υποβάλλεται ενώπιον της αρμόδιας φορολογικής αρχής εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία λήψης της σχετικής απόφασης του αρμόδιου οργάνου και όχι από την ημερομηνία δημοσίευσης αυτής στο ΓΕΜΗ. Σημειώνεται ότι απαλλάσσονται από το ΦΣΚ η σύσταση καθώς και η μετατροπή και συγχώνευση υποκείμενων προσώπων, ενώ αντίθετα επιβάλλεται ΦΣΚ σε περίπτωση μετατροπής ή συγχώνευσης μη υποκείμενων σε (ή με) υποκείμενα πρόσωπα.

• Η εισφορά υποκαταστήματος προς σύσταση θυγατρικής ανώνυμης εταιρείας απαλλάσσεται από τον φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου όχι ως μετατροπή αλλά ως σύσταση εταιρείας. Ειδικότερα, το ΣτΕ σε πρόσφατη απόφασή του έκρινε ότι η «μετατροπή» υποκαταστήματος σε θυγατρική ανώνυμη εταιρεία συνιστά απαλλασσόμενη από τον ΦΣΚ πράξη ως σύσταση θυγατρικής εταιρείας με εισφορά του υποκαταστήματος από τη μητρική και όχι ως μετατροπή, με δεδομένο ότι το υποκατάστημα δεν περιλαμβάνεται στα ρητώς απαριθμούμενα από τον νόμο υποκείμενα μετατροπής. Σημειώνεται ότι από τη σκοπιά του εταιρικού δικαίου καθώς και για σκοπούς παροχής φορολογικών ευεργετημάτων, ο εν λόγω μετασχηματισμός συνιστά απόσχιση κλάδου με σύσταση νέας εταιρείας, όπου η εισφέρουσα του κλάδου είναι η μητρική του υποκαταστήματος (ΣτΕ 1283/2022).

• Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα για τη μη συμμόρφωσή της με τους κανόνες της Ε.Ε. σχετικά με τον συντονισμό της κοινωνικής ασφάλισης και την ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, μόνο οι υπήκοοι της Ε.Ε. που διαμένουν για τουλάχιστον πέντε χρόνια μαζί με τα παιδιά τους στην Ελλάδα είναι επιλέξιμοι για να υποβάλουν αίτηση για οικογενειακές παροχές. Συνεπώς, υπήκοοι τρίτων χωρών, οι οποίοι καλύπτονται από τους κανόνες συντονισμού της κοινωνικής ασφάλισης της Ε.Ε. (π.χ. επειδή μετακόμισαν στην Ελλάδα από άλλο κράτος-μέλος της Ε.Ε.) μπορούν να υποβάλουν αίτηση για οικογενειακές παροχές μόνον εφόσον έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον δώδεκα έτη διαμονής στην Ελλάδα.

Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε ότι οι ρυθμίσεις της ελληνικής νομοθεσίας δεν συμμορφώνονται με το δίκαιο της Ε.Ε., καθώς δεν αντιμετωπίζουν ισότιμα τους πολίτες της Ε.Ε. οδηγώντας σε διάκριση. Σημειώνεται ότι ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 883/2004 για τον συντονισμό της κοινωνικής ασφάλισης απαγορεύει οποιαδήποτε προϋπόθεση κατοικίας για τη λήψη παροχών κοινωνικής ασφάλισης, όπως π.χ. το οικογενειακό επίδομα. Οπως προκύπτει από την επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τάσσεται προθεσμία δύο μηνών στην Ελλάδα προκειμένου να αναλάβει τα αναγκαία μέτρα συμμόρφωσης με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό.

• Προσφάτως διενεργηθείς έλεγχος έκρινε ότι σε περίπτωση που δεν εντοπίζεται η έκδοση απόδειξης λιανικής πώλησης εντός διαστήματος δύο ωρών μετά την ηλεκτρονική παραγγελία, τότε η ελεγχόμενη επιχείρηση λογίζεται πως δεν έχει προβεί στην έκδοση του προβλεπόμενου φορολογικού στοιχείου. Τα ανωτέρω προέκυψαν κατά τη διαδικασία επιτόπιου ελέγχου σε επιχείρηση εστίασης και βασίστηκαν στην παραδοχή πως σύμφωνα με τα διδάγματα της κοινής πείρας η παραγγελία και η διανομή, εν προκειμένω, για φαγητό έχει πάντοτε εκτελεσθεί στο ως άνω χρονικό διάστημα.

Επί του καταλογισμού του ελέγχου, η επιχείρηση άσκησε ενδικοφανή προσφυγή ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, η οποία απέρριψε την εν λόγω προσφυγή, δέχτηκε τον ισχυρισμό του ελέγχου και επικύρωσε την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, σύμφωνα με τις οποίες στην περίπτωση μη έκδοσης φορολογικού στοιχείου ή έκδοσης ή λήψης ανακριβούς φορολογικού στοιχείου, για πράξη που επιβαρύνεται με ΦΠΑ, επιβάλλεται πρόστιμο πενήντα τοις εκατό (50%) επί του φόρου που θα προέκυπτε από το μη εκδοθέν στοιχείο, ή επί της διαφοράς αντίστοιχα.

Πηγή: Grant Thornton

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή