«Φρένο» σε πρότυπες προτάσεις εργολάβων από το υπ. Υποδομών

«Φρένο» σε πρότυπες προτάσεις εργολάβων από το υπ. Υποδομών

Λόγω δημοπράτησης πολλών μεγάλων έργων αξίας άνω των 15 δισ. ευρώ

3' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αυξάνονται οι πρότυπες προτάσεις που έχουν καταθέσει στο υπ. Υποδομών οι ενδιαφερόμενοι κατασκευαστικοί όμιλοι, οι οποίοι φαίνεται πως έχουν «αγκαλιάσει» τον νέο θεσμό ωρίμανσης και δημοπράτησης έργων, προτείνοντας, σε πρώτη φάση, έργα που αφορούν μεγάλο μέρος του πληθυσμού (και επομένως έχουν και σημαντικό κοινωνικό και οικονομικό όφελος), εστιάζοντας στην επίλυση ή έστω στην άμβλυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αττικής.

Από την πλευρά του το υπ. Υποδομών φαίνεται πως δεν εμφανίζεται ιδιαίτερα θετικό στην προσθήκη και άλλων μεγάλων έργων υποδομής, με δεδομένο ότι ήδη ο κλάδος καλείται να υλοποιήσει το μεγαλύτερο κατασκευαστικό πρόγραμμα των τελευταίων δεκαετιών, ύψους άνω των 15 δισ. ευρώ. Οπως εξηγούν αρμόδιες πηγές, οι προτάσεις που έχουν υποβάλει οι κατασκευαστές αξιολογούνται υπό τις εξής προϋποθέσεις: ότι υπάρχουν πόροι για να υλοποιηθούν, ότι υπάρχουν πόροι για τα έργα που έχουν ήδη εξαγγελθεί και υλοποιούνται, και ότι εκτελούνται επαρκώς τα υφιστάμενα έργα προκειμένου να μην αυξάνεται υπέρμετρα το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των εταιρειών.

Από τις προτάσεις των ιδιωτών ξεχωρίζουν η επέκταση της Αττικής Οδού και η σήραγγα της Ηλιούπολης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τους τελευταίους μήνες έχει υποβληθεί μια σειρά από προτάσεις έργων από ιδιώτες. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν οδικά έργα, εκτιμώμενου προϋπολογισμού που κυμαίνεται μεταξύ 1,2-1,5 δισ. ευρώ, που αφορούν την Αττική. Η σημαντικότερη πρόταση αφορά την επέκταση της Αττικής Οδού προς τη Ραφήνα και το Λαύριο, έργο που προτείνεται να κατασκευαστεί σε συνδυασμό με τη σήραγγα της Ηλιούπολης. Η τελευταία θεωρείται ένα κρίσιμο έργο για την προσέγγιση προς τα νότια προάστια και ιδίως το Ελληνικό. Σε μερικά χρόνια από σήμερα, όταν θα παραδοθούν τα πρώτα κτίρια στο Ελληνικό, θα αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των ανθρώπων που θα μένουν ή/και θα εργάζονται στην περιοχή, ενώ μεγάλη θα είναι και η επιβάρυνση λόγω του σημαντικού αριθμού των ξένων επισκεπτών. Ως εκ τούτου, η σήραγγα της Ηλιούπολης, ένας άξονας που θα ενώσει τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμη.

Αυτή η συγκεκριμένη πρότυπη πρόταση εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει σε κόστος το 1 δισ. ευρώ. Εχει υποβληθεί από την κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (36%) – Ακτωρ Παραχωρήσεις (32%) – Αβαξ (32%) και θεωρείται πως προωθείται με τη μορφή της σύμβασης παραχώρησης, κάτι που σημαίνει ότι οι ιδιώτες θα αναλάβουν το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης, αλλά και ότι οι οδικοί άξονες που θα δημιουργηθούν θα προβλέπουν διελεύσεις έναντι αντιτίμου (διόδια).

Ακόμη μία πρότυπη πρόταση, που έχει υποβληθεί μόνο από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αφορά την κατασκευή ενός νέου οδικού άξονα που θα συνδέσει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα. Αυτό το έργο αποσκοπεί στην ελάφρυνση του κυκλοφοριακού φόρτου στον άξονα της Λεωφόρου Κηφισού, που κρίνεται ότι έχει πλέον ξεπεράσει τα όριά του, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται καθημερινά μποτιλιαρίσματα για μεγάλο διάστημα της ημέρας. Οπως ανέφερε σχετικά ο κ. Πέτρος Σουρέτης, εντεταλμένος σύμβουλος του ομίλου, στο πλαίσιο του OT Forum, «μπορούμε να δώσουμε τέλος στην ταλαιπωρία των συμπολιτών μας στον Κηφισό. Καθημερινά χάνονται αναρίθμητες εργατοώρες και προκαλείται σημαντική περιβαλλοντική επιβάρυνση. Υπάρχει αυτή τη στιγμή η δυνατότητα για τη δημιουργία ενός νέου αυτοκινητοδρόμου, που θα συνδέει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα, ο οποίος αφορά τη σύνδεση του δυτικού τμήματος της Αττικής Οδού και των νότιων οδικών αξόνων της Ελλάδας με την περιοχή βόρεια των Οινοφύτων, παρακάμπτοντας το οδικό δίκτυο της Αττικής».

Σύμφωνα με τον κ. Σουρέτη, αυτός ο άξονας θα ξεκινάει από την περιοχή του Αγ. Λουκά στο Θριάσιο Πεδίο και θα καταλήγει στον ΠΑΘΕ, στην περιοχή των Οινοφύτων, έχοντας μήκος 40 χιλιομέτρων. Ο σχεδιασμός προβλέπει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, με ανισόπεδους κόμβους και μια σειρά παράπλευρων και κάθετων δρόμων για αποκατάσταση της συνέχειας και της δομής του υφιστάμενου τοπικού οδικού δικτύου.

Τι είναι οι πρότυπες προτάσεις

Οι πρότυπες προτάσεις αφορούν έργα που αναλαμβάνει να προτείνει και να ωριμάσει ο ιδιωτικός τομέας. Γι’ αυτόν τον σκοπό θεωρούνται μια πρόσφορη λύση για περιπτώσεις έργων που είτε δεν μπορούν να εξασφαλίσουν ευρωπαϊκά κονδύλια (π.χ. οδικά έργα στην Αττική), είτε παρατηρούνται αστοχίες από την πλευρά του Δημοσίου, που οδηγούν σε πολυετείς καθυστερήσεις. Με βάση τη διαδικασία, ο ιδιώτης υποβάλλει την πρότυπη πρόταση στη σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα. Αυτή αφορά ένα φάκελο όπου περιγράφεται το αντικείμενο της σύμβασης, τεκμηριώνεται αναλυτικά η αξία της προτεινόμενης επένδυσης, ενώ περιλαμβάνεται και μελέτη κόστους – οφέλους. Επίσης, για την υποβολή της πρότυπης πρότασης απαιτείται η καταβολή παραβόλου, υπέρ του Δημοσίου, ύψους ίσου με ποσοστό 1‰ επί της προϋπολογιζόμενης αξίας του έργου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή