Χρηματοδότηση από Ε.Ε. σε δύο έργα δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα

Χρηματοδότηση από Ε.Ε. σε δύο έργα δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα

Οι πόροι θα διατεθούν από το Ταμείο Καινοτομίας της Ε.Ε. στον όμιλο Titan (234 εκατ.) και στη Motor Oil (127 εκατ.)

2' 22" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση εξασφάλισαν δύο μεγάλα πράσινα έργα που έχουν ως αντικείμενο τη δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα (CO2), των ομίλων Titan και Motor Oil. Ειδικότερα, ο όμιλος Titan υπέγραψε με το Ταμείο Καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης συμφωνία χρηματοδότησης 234 εκατ. ευρώ για το έργο δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα IFESTOS που θα υλοποιηθεί στην Ελλάδα. Το IFESTOS, αναπόσπαστο μέρος του προγράμματος για μείωση των εκπομπών CO2 και ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα έως το 2050, προβλέπει την κατασκευή πρωτοποριακής, βιομηχανικής κλίμακας, μονάδας δέσμευσης άνθρακα στο εργοστάσιο του ομίλου Titan στο Καμάρι Βοιωτίας.

Συναρτήσει του ρυθμιστικού και αδειοδοτικού πλαισίου, η μονάδα, που θα είναι η μεγαλύτερη στο είδος της στην Ευρώπη, θα δεσμεύει 1,9 εκατ. τόνους CO2 ετησίως, συμβάλλοντας σημαντικά στον στόχο της Ελλάδας για ουδέτερο ανθρακικό αποτύπωμα. Ταυτόχρονα θα επιτρέπει στην ελληνική τσιμεντοβιομηχανία να παράγει περίπου 3 εκατ. τόνους τσιμέντου μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα ετησίως για να εξυπηρετήσει τις αυξανόμενες ανάγκες για πράσινες κατασκευές στη μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας και πέραν αυτής.

«Αυτή η συμφωνία επιβεβαιώνει τον ηγετικό ρόλο του ομίλου Titan στον μετασχηματισμό της ευρωπαϊκής βιομηχανίας με στόχο το ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα», δήλωσε ο Αρης Τσικούρας, διευθυντής και υπεύθυνος του έργου IFESTOS.

Αντίστοιχη συμφωνία επιχορήγησης 127 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Καινοτομίας (Innovation Fund) της Ευρωπαϊκής Ενωσης υπέγραψε η Motor Oil με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αφορά το έργο IRIS για την κατασκευή και λειτουργία συστήματος δέσμευσης, χρήσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (Carbon Capture, Utilisation and Storage) και μονάδας –από τις πρώτες πανευρωπαϊκά– παραγωγής e-μεθανόλης στο διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων. Η e-μεθανόλη θα παράγεται από το διαθέσιμο ανανεώσιμο υδρογόνο και μέρος του δεσμευόμενου διοξειδίου του άνθρακα. Το έργο IRIS συγκαταλέγεται στα 41 που επελέγησαν ανάμεσα σε 239 προτάσεις οι οποίες κατατέθηκαν στο πλαίσιο του δεύτερου κύκλου προσκλήσεων υποβολής έργων «μεγάλης κλίμακας» του Ταμείου Καινοτομίας της Ε.Ε. και είναι μόλις το τρίτο που αφορά μονάδα αναμόρφωσης μεθανίου με ατμό (Steam Methane Reformer) στην Ευρώπη.

Εντάσσεται υπό την ομπρέλα του στρατηγικού σχεδίου «Blue Med» του ομίλου Motor Oil για την ανάπτυξη αλυσίδας αξίας υδρογόνου στην Ελλάδα. Και αυτό διότι πλέον στις παραγόμενες ποσότητες ανανεώσιμου υδρογόνου από την υπό ανάπτυξη μονάδα ηλεκτρόλυσης 30 MW του EPHYRA, ακόμη ενός ευρωπαϊκού έργου με συντονιστή τη Motor Oil, θα προστεθούν ικανές ποσότητες υδρογόνου χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος που θα τηρούν τα προβλεπόμενα όρια του κανονισμού ταξινομίας της Ε.Ε. Το IRIS αναμένεται να ξεκινήσει να υλοποιείται στα μέσα του 2025 με στόχο να τεθεί σε λειτουργία στα μέσα του 2028.

«Παραμένουμε προσηλωμένοι και απόλυτα ευθυγραμμισμένοι στο πλάνο ενεργειακής μετάβασης 4 δισ. ευρώ που έχουμε εξαγγείλει, έχοντας μάλιστα επενδύσει μέχρι σήμερα 1 δισ. ευρώ προς τον σκοπό αυτόν», σημείωσε ο Γιώργος Τριανταφύλλου, γενικός διευθυντής Στρατηγικής του ομίλου Motor Oil.

Η τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα αποσκοπεί στο να αποτρέψει την απελευθέρωση στην ατμόσφαιρα διοξειδίου του άνθρακα που προέρχεται από την καύση των ορυκτών καυσίμων, αποτελώντας πυλώνα της στρατηγικής της Ε.Ε. για μείωση της εκπομπής αερίων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή