Σε κλοιό αντιδράσεων Tesla και Μασκ στη Σκανδιναβία

Σε κλοιό αντιδράσεων Tesla και Μασκ στη Σκανδιναβία

Κλιμακώνεται το μποϊκοτάζ κατά της εταιρείας από συνδικάτα, επενδυτές

3' 21" χρόνος ανάγνωσης

Τον δάσκαλό του έχει βρει στη Σουηδία και στις γειτονικές χώρες της Σκανδιναβίας ο Ελον Μασκ, δεδηλωμένος εχθρός του συνδικαλισμού, που έχει με κάθε άλλο παρά δημοκρατικές μεθόδους εμποδίσει τη δημιουργία εργατικών συνδικάτων στις επιχειρήσεις του. Η στάση του ιδρυτή και επικεφαλής της βιομηχανίας ηλεκτροκίνητων οχημάτων Tesla έχει ερεθίσει τα ανακλαστικά των Σουηδών και γενικότερα των Σκανδιναβών, που έχουν μακρά παράδοση στον συνδικαλισμό και στις ισχυρές δημοκρατικές ευαισθησίες. Εχει, έτσι, προκαλέσει τις αντιδράσεις των εργαζομένων αλλά και των επενδυτών στις σκανδιναβικές χώρες.

Η αντίδραση των συνδικάτων άρχισε στις 27 Οκτωβρίου, όταν 130 μηχανικοί της Tesla στη Σουηδία εγκατέλειψαν τις θέσεις τους αντιδρώντας στην άρνηση της εργοδοσίας να υπογράψει συλλογική σύμβαση εργασίας. Οταν στη συνέχεια οι μηχανικοί προσχώρησαν στην απεργία του πανίσχυρου εργατικού συνδικάτου μετάλλου IF Metall εκδηλώθηκε ένα συντονισμένο κύμα αλληλεγγύης προς το προσωπικό της Tesla, που έκτοτε έχει προκηρύξει όχι ακριβώς απεργίες, αλλά την αποχή των εργαζομένων από καθήκοντα που εξυπηρετούν τη βιομηχανία του Ελον Μασκ. Πρόκειται για μια σειρά από εργατικά συνδικάτα που τείνουν να καλύψουν τους περισσότερους τομείς της οικονομίας και πλήττουν με αυτόν τον τρόπο καίρια την παραγωγή της εντός Σουηδίας. Η ένωση εργαζομένων στις μεταφορές έχει ανακοινώσει ότι από την επόμενη Κυριακή σταματάει να μαζεύει τα απορρίμματα από τα κέντρα υπηρεσιών της Tesla. Παράλληλα, υπάλληλοι της σουηδικής χαλυβουργίας Hydro Extrusions, που παράγει εξαρτήματα αλουμινίου, αρνούνται να παράγουν εξαρτήματα για τα αυτοκίνητα της Tesla. Επίσης, μέλη άλλων συνδικαλιστικών ενώσεων ανακοινώνουν ότι εφεξής δεν θα βάφουν τα αυτοκίνητα της Tesla, δεν θα καθαρίζουν τα γραφεία της και δεν θα φροντίζουν τα ηλεκτρικά συστήματα στα εργαστήριά της, ούτε στους 70 σταθμούς τροφοδοσίας που έχει στη Σουηδία.

Στο μεταξύ, οι υπάλληλοι των ταχυδρομείων ήδη έχουν σταματήσει να μεταφέρουν άδειες κυκλοφορίας και πινακίδες για τα οχήματα της Tesla, εξωθώντας την να υποβάλει μήνυση κατά της σουηδικής υπηρεσίας μεταφορών και να ζητήσει να της διατεθούν οι πινακίδες. Εχει επίσης υποβάλει μήνυση κατά της PostNord, της εταιρείας που παραδίδει τους αριθμούς κυκλοφορίας. Η Tesla έχει ήδη υποστεί μια δικαστική ήττα σε μια τέτοια υπόθεση που είναι ακόμη σε εξέλιξη στα δικαστήρια. Και το μποϊκοτάζ κλιμακώνεται καθώς εξαπλώνεται στις γειτονικές σκανδιναβικές χώρες. Οπως ακριβώς και στη Σουηδία, οι εργαζόμενοι της γειτονικής Δανίας αρνούνται να ξεφορτώσουν τα οχήματα της Tesla που φθάνουν στα λιμάνια της χώρας. Και τα εργατικά συνδικάτα της Φινλανδίας όπως και της Νορβηγίας έχουν προειδοποιήσει την καινοτόμο αυτοκινητοβιομηχανία του Μασκ ότι θα προσχωρήσουν και αυτά στην απεργία αν δεν διευθετήσει άμεσα τα προβλήματα με το προσωπικό του.

Αιτία η παρεμπόδιση της δημιουργίας εργατικών συνδικάτων στις επιχειρήσεις του στη Σουηδία.

Η πίεση φαίνεται, όμως, να γίνεται ασφυκτική και ο Μασκ είναι περικυκλωμένος. Ομάδα 16 θεσμικών επενδυτών, μεταξύ των οποίων το μεγαλύτερο συνταξιοδοτικό ταμείο της Νορβηγίας, KLP, αλλά και το επίσης μεγάλο PensionDanmark με επιστολή τους προς τον προεδρεύοντα του Δ.Σ. της Tesla, Ρόμπιν Ντένχολμ, καλούν την εταιρεία να επανεκτιμήσει τη θέση της έναντι των εργατικών συνδικάτων και ζητούν συνάντηση με τη διοίκηση για να συζητήσουν το θέμα. Το PensionDanmark έχει ήδη πουλήσει τις μετοχές της Tesla ύψους 70 εκατ. δολ. που είχε στο χαρτοφυλάκιό του και έχει ανακοινώσει ότι την έχει τοποθετήσει στη «μαύρη λίστα» του εξαιτίας της κατηγορηματικής άρνησής της να επιτρέψει τη σύναψη συλλογικών συμβάσεων σε οποιαδήποτε χώρα και της συνεπακόλουθης σύγκρουσης που έχει επεκταθεί στη Δανία. Ομοίως το συνταξιοδοτικό ταμείο των δασκάλων της Δανίας, Paedagoernes Pension, πούλησε τις μετοχές της Tesla ύψους 35 εκατ. δολ. και δήλωσε πως «δεν μπορεί να δεχθεί κανένα συμβιβασμό σε ό,τι αφορά τις θεμελιώδεις αξίες του». Υπενθύμισε μάλιστα πως τον περασμένο Μάρτιο συζήτησε με την εταιρεία το θέμα των δικαιωμάτων των εργαζομένων, αλλά «η σκληρή στάση του Μασκ έναντι του σκανδιναβικού κινήματος των εργατικών συνδικάτων αποκλείει την επένδυση στην εταιρεία του».

Η Σουηδία είναι μία από τις ευρωπαϊκές χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά συμμετοχής σε εργατικά συνδικάτα, καθώς 9 στους 10 εργαζομένους είναι μέλη σε συνδικάτα και καλύπτονται από συλλογικές συμβάσεις. Σε όλη τη Σκανδιναβία τα εργατικά συνδικάτα και οι εργοδότες διαπραγματεύονται συμβάσεις για το ύψος των αποδοχών και τις εργασιακές συνθήκες χωρίς σχεδόν καμία συμμετοχή του κράτους.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT