Η Airbus διατηρεί για 5η χρονιά την πρωτιά έναντι της Boeing

Η Airbus διατηρεί για 5η χρονιά την πρωτιά έναντι της Boeing

Ο ευρωπαϊκός κολοσσός καταλαμβάνει πλέον τα δύο τρίτα της αγοράς

2' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τη μερίδα του λέοντος στην παγκόσμια αγορά αεροσκαφών απέσπασε για πέμπτη χρονιά ο ευρωπαϊκός γίγαντας αεροναυπηγικής Airbus, ισχυροποιώντας τη θέση του ως ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αεροπλάνων στον κόσμο έναντι της αμερικανικής Boeing. O κολοσσός με έδρα την Τουλούζη παρέδωσε περισσότερα αεροσκάφη και εξασφάλισε περισσότερες παραγγελίες το 2023, την ώρα που η Boeing δίνει μάχη για να περιορίσει τις ζημίες, μετά τα σαρωτικά προβλήματα ασφαλείας στα αεροσκάφη τύπου 787 Max. Στο μακροχρόνιο μπρα ντε φερ μεταξύ των δύο μεγάλων αντιπάλων της αεροναυπηγικής, η Airbus αποκτάει πλέον ξεκάθαρο προβάδισμα. «Η αγορά δεν μοιράζεται πλέον 50-50, αλλά η Airbus καταλαμβάνει τα δύο τρίτα και η Βοeing το ένα τρίτο. Επενδυτές, χρηματοδότες και πελάτες βλέπουν στην Airbus μια εταιρεία που διευθύνεται από ικανούς ανθρώπους. Η αντίθεση με την Boeing είναι μεγάλη», εξηγεί ο Ρίτσαρντ Αμπουλάφια, διευθύνων σύμβουλος της AeroDynamic Advisory.

Το περιστατικό με την αποκόλληση πόρτας από ένα αεροσκάφος 737 Max 9 της Alaska Airlines, που οδήγησε στην καθήλωση όλων των αεροσκαφών τέτοιου τύπου, ήταν το τελευταίο σε μια σειρά προβλημάτων ασφαλείας με πρωταγωνίστρια την Boeing, με αποκορύφωμα δύο πολύνεκρες συντριβές το 2018 και το 2019 που συνέβαλαν εμμέσως στην προώθηση της Airbus, μιας κοινοπραξίας με εργοστάσια και γραφεία σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Οι μετοχές της εκτινάχθηκαν, αφού ο CEO της, Γκιγιόμ Φορί, είπε ότι η ευρωπαϊκή εταιρεία εξασφάλισε 2.094 παραγγελίες για νέα αεροσκάφη το 2023, τα περισσότερα σε διάστημα ενός έτους. Αυτά περιλαμβάνουν τα δημοφιλή μονόκλιτα αεροπλάνα A320neo, τον κύριο ανταγωνιστή του 737 Max. Οι δύο εταιρείες μαζί, σημειωτέον, κατασκευάζουν τη συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών αεροσκαφών παγκοσμίως και «τρέχουν» να καλύψουν το έδαφος, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες επεκτείνουν μαζικά τους στόλους τους λόγω της αυξανόμενης ζήτησης μετά την πανδημία.

Η εταιρεία με έδρα την Τουλούζη παρέδωσε περισσότερα αεροσκάφη και εξασφάλισε περισσότερες παραγγελίες το 2023.

Η Airbus δεν είναι βέβαια άμαθη σε κρίσεις. Εν μέσω πανδημίας βίωσε προβλήματα εφοδιαστικής αλυσίδας που την ανάγκασαν να μειώσει την παραγωγή και να απολύσει εργαζομένους, καταγράφοντας ζημίες ύψους 1 δισ. ευρώ. Το 2019 σταμάτησε να κατασκευάζει το σούπερ-τζάμπο A380, καθώς οι εταιρείες ζητούσαν μικρότερα μοντέλα, ενώ το 2020 ρύθμισε μια έρευνα για διαφθορά καταβάλλοντας 4 δισ. ευρώ.

Μετά το περιστατικό της 5ης Ιανουαρίου με το Max 9, οι μετοχές της Boeing έχουν υποχωρήσει έως 20% παρά το γεγονός ότι ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ντέιβιντ Κάλχουν, είχε εκφράσει ελπίδες ότι το 2024 θα είναι χρονιά δυναμικής επιστροφής. Πληροφορίες αποκάλυψαν μια τεράστια πίεση στο εσωτερικό της Boeing για να ανταγωνιστεί το αεροσκάφος A320neo της Airbus, μια ταχύτατα ανερχόμενη, αποδοτική από πλευράς καυσίμων, επιτυχία που έπιασε την Boeing απροετοίμαστη. Η απόφασή της να κατασκευάσει το Max ως παραλλαγή του 737, επειδή θα ήταν γρηγορότερο, ευκολότερο και φθηνότερο από το να ξεκινήσει από το μηδέν, επηρέασε, όπως όλα δείχνουν, τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του αεροπλάνου.

Εμπόδιο και για τους δύο κολοσσούς παραμένουν τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Η Airbus παρέδωσε 661 αεροπλάνα το 2023, ελαφρώς λιγότερα από αυτά που είχε ως στόχο, αλλά περισσότερα από τα 480 αεροσκάφη που παρέδωσε η Boeing. Με τον παγκόσμιο στόλο να αναμένεται να αυξηθεί κατά ένα τρίτο την επόμενη δεκαετία –οι αερομεταφορείς αναμένεται να λειτουργήσουν 36.000 αεροσκάφη μέχρι το 2033, από περίπου 27.400 εμπορικά αεροσκάφη σήμερα–, και οι δύο εταιρείες προσπαθούν να αυξήσουν τον όγκο μακροπρόθεσμα. Η Airbus φιλοδοξεί να αυξήσει την παραγωγή του A320neo σε 75 τζετ τον μήνα το 2026, ενώ η Boeing σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή των 737 σε 50 τον μήνα μέχρι το 2025.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή