Νέο «μπλόκο» στις εισαγωγές από Κίνα ετοιμάζουν οι ΗΠΑ

Νέο «μπλόκο» στις εισαγωγές από Κίνα ετοιμάζουν οι ΗΠΑ

Την ίδια στιγμή, αμερικανικά κεφάλαια επενδύουν στην κινεζική βιομηχανία τσιπ

3' 36" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η πολιτική της Ουάσιγκτον έναντι της Κίνας μοιάζει να σκληραίνει, αλλά την ίδια στιγμή δεν υποστηρίζεται από τις επιλογές των επενδυτικών εταιρειών της υπερδύναμης. Σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στην αμερικανική κυβέρνηση που μίλησαν στο Bloomberg σε καθεστώς ανωνυμίας, η κυβέρνηση Μπάιντεν δεν θα αρκεστεί στην επιβολή δασμών αλλά σκέπτεται να επιβάλει περιορισμούς στις εισαγωγές ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων και ανταλλακτικών από την Κίνα. Παράλληλα, οι αμερικανικές επενδυτικές έχουν χρηματοδοτήσει την εκρηκτική ανάπτυξη των κινεζικών βιομηχανιών μικροεπεξεργαστών, δηλαδή του κλάδου που η Ουάσιγκτον θεωρεί ότι αποτελεί απειλή για την εθνική ασφάλεια της υπερδύναμης.

Ειδικότερα, οι πηγές που μίλησαν στο Bloomberg ανέφεραν πως οι αμερικανικές αρχές θα εμποδίσουν την εισαγωγή ηλεκτροκίνητων οχημάτων από την Κίνα στην αμερικανική αγορά ανεξαρτήτως από το πού έχουν συναρμολογηθεί. Το ίδιο μέτρο μπορεί να ισχύσει και σε άλλες χώρες ώστε να αποκλειστεί η περίπτωση να εισάγουν οι κινεζικές βιομηχανίες οχήματα στις ΗΠΑ μέσω τρίτων χωρών όπως το Μεξικό. Οπως ανέφεραν οι πηγές που μίλησαν στο Bloomberg, η αμερικανική κυβέρνηση ανησυχεί για τον όγκο δεδομένων που συγκεντρώνουν τα λεγόμενα «έξυπνα αυτοκίνητα», στα οποία εντάσσονται τα ηλεκτροκίνητα και τα αυτοκινούμενα. Πολλά από αυτά τα οχήματα έχουν ενσωματωμένο εξοπλισμό σύνδεσης με το Ιντερνετ που σημαίνει πως μπορούν να αποτελέσουν στόχους των χάκερ. Ο εντεινόμενος ανταγωνισμός των αυτοκινητοβιομηχανιών έχει εξωθήσει ορισμένες από τις βιομηχανίες του κλάδου να ενσωματώσουν αισθητήρες και λογισμικά βοήθειας προς τον οδηγό. Ως εκ τούτου η Αμερικανίδα υπουργός Εμπορίου Τζίνα Ραϊμόντο έχει εκφράσει φόβους πως όσα δεδομένα συγκεντρώνουν τα λογισμικά των αυτοκινήτων μπορεί να καταλήξουν στα χέρια του Πεκίνου. Η ίδια έχει μάλιστα επικαλεστεί τους περιορισμούς που επιβάλλει η Κίνα στα αυτοκίνητα της Tesla, τα οποία απαγορεύεται να πλησιάσουν χώρους συνεδρίασης του κυβερνητικού επιτελείου και στρατιωτικές εγκαταστάσεις.

«Δεν μπορείς να οδηγήσεις ένα όχημα της Tesla σε ορισμένους δρόμους της Κίνας και επικαλούνται λόγους εθνικής ασφάλειας», τόνισε προσφάτως η κ. Ραϊμόντο σε εκδήλωση που είχε διοργανώσει το Ατλαντικό Συμβούλιο. Κάλεσε μάλιστα το ακροατήριο να σκεφτεί το θέμα και να αναρωτηθεί «ποιοι είναι επομένως οι λόγοι ανησυχίας για την εθνική τους ασφάλεια;».

Η κυβέρνηση Μπάιντεν σχεδιάζει να επιβάλει περιορισμούς στις εισαγωγές ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων και ανταλλακτικών από την Κίνα.

Την ίδια στιγμή, όμως, έρευνα που εκπόνησε επιτροπή του αμερικανικού Κογκρέσου κατέληξε στο συμπέρασμα πως αμερικανικά επενδυτικά κεφάλαια έχουν χρηματοδοτήσει την ανάπτυξη της κινεζικής βιομηχανίας μικροεπεξεργαστών. Πρόκειται για πέντε μεγάλες αμερικανικές επενδυτικές, τις GGV Capital, GSR Ventures, Qualcomm Ventures, Sequoia Capital και Walden International που τοποθέτησαν περισσότερα από ένα δισ. δολ. σε τουλάχιστον 150 κινεζικές βιομηχανίες του κλάδου. Τη σχετική έρευνα και τα πορίσματά της έδωσαν στη δημοσιότητα την Πέμπτη τόσο οι ομάδες των Ρεπουμπλικανών όσο και των Δημοκρατικών της Βουλής των Αντιπροσώπων.

Από αυτό το ένα δισ. δολ., τα 180 εκατ. δολ. κατέληξαν σε κινεζικές επιχειρήσεις που σύμφωνα με την έρευνα συνεργάζονται άμεσα ή έμμεσα με τις κινεζικές ένοπλες δυνάμεις. Οπως τονίζει σχετικό ρεπορτάζ των New York Times που αναφέρεται στην έρευνα, ανάμεσα στις εταιρείες αυτές συγκαταλέγονται και ορισμένες που σύμφωνα με την Ουάσιγκτον έχουν κατασκευάσει μικροεπεξεργαστές για στρατιωτικές έρευνες, στρατιωτικό εξοπλισμό και όπλα των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων. Μία εξ αυτών είναι η SMIC, η μεγαλύτερη βιομηχανία μικροεπεξεργαστών της Κίνας. Η έκθεση της Βουλής των Αντιπροσώπων, πάντως, επικεντρώνεται σε επενδύσεις που είχαν γίνει προτού επιβάλει η κυβέρνηση Μπάιντεν σαρωτικούς περιορισμούς στις κινεζικές βιομηχανίες με σκοπό να τις αποκόψει από το αμερικανικό κεφάλαιο. Ως εκ τούτου δεν αποτελούν παραβίαση κάποιας πολιτικής της Ουάσιγκτον.

Τον Αύγουστο του περασμένου έτους η κυβέρνηση Μπάιντεν απαγόρευσε στις αμερικανικές επενδυτικές να επενδύουν σε κινεζικές βιομηχανίες κβαντικής υπολογιστικής, τεχνητής νοημοσύνης και προηγμένων μικροεπεξεργαστών. Επέβαλε, άλλωστε, περιορισμούς στις πωλήσεις προηγμένων μικροεπεξεργαστών στην Κίνα, με το επιχείρημα ότι οι τεχνολογίες τους θα αναβαθμίσουν τις δυνατότητες των μυστικών υπηρεσιών της Κίνας όπως και των ενόπλων δυνάμεών της. Η αρμόδια επιτροπή της Βουλής των Αντιπροσώπων, η οποία θεσπίστηκε πριν από ένα έτος, έχει ταχθεί υπέρ της αύξησης των δασμών στα προϊόντα της Κίνας, έχει κατηγορήσει τη Ford Motor και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες ότι συνεργάζονται με κινεζικές επιχειρήσεις και έχει εκφράσει έντονη ανησυχία για τις καταγγελίες περί καταναγκαστικής εργασίας σε καταστήματα λιανικής. Παράλληλα, έχει καλέσει το Κογκρέσο να θέσει περιορισμούς στις επενδύσεις σε όλες τις κινεζικές εταιρείες που υπόκεινται στους δασμούς και τους περιορισμούς στο εμπόριο, όπως είναι οι εταιρείες που συνεργάζονται με τις ένοπλες δυνάμεις της Κίνας, και έχει ζητήσει από την αμερικανική κυβέρνηση να επιβάλει αυστηρούς ελέγχους σε άλλους κλάδους της βιομηχανίας όπως τη βιοτεχνολογία και τις εταιρείες τεχνολογίας χρηματοπιστωτικών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή