Στο τραπέζι νέος εμπορικός δρόμος Ινδίας – Ελλάδας

Στο τραπέζι νέος εμπορικός δρόμος Ινδίας – Ελλάδας

Τα σχέδια των Streem Global και Goldair για τον ινδοαραβικό διάδρομο

στο-τραπέζι-νέος-εμπορικός-δρόμος-ινδ-562886749

Κομβικό, κυριολεκτικά, ρόλο στους νέους εμπορικούς δρόμους που επιχειρεί να ανοίξει η Ινδία, όπως και άλλες χώρες ως εναλλακτική του κινεζικού Δρόμου του Μεταξιού, διεκδικούν ελληνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην εφοδιαστική αλυσίδα, στα logistics και στις λιμενικές και μεταφορικές υπηρεσίες.

Πρώτες μεταξύ αυτών η Streem Global, δηλαδή ο βραχίονας συμφερόντων του ιδιωτικού επενδυτικού κεφαλαίου HIG Capital στα logistics, και η Goldair. Γι’ αυτόν τον λόγο και οι επικεφαλής των δύο ομίλων, Κωνσταντίνος Μπήτρος και Καλλίνικος Καλλίνικος αντίστοιχα, θα συμμετάσχουν στην επιχειρηματική αποστολή που θα συνοδεύσει τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στην επίσημη επίσκεψή του στην Ινδία το αμέσως επόμενο διάστημα. Η επίσκεψη έρχεται μετά την αντίστοιχη επίσκεψη του Ινδού πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι στην Αθήνα στα τέλη Αυγούστου.

Η Ινδία διανοίγει ενεργά νέους εμπορικούς δρόμους με την υποστήριξη χωρών όπως η Ηνωμένες Πολιτείες, η Νότια Κορέα, αλλά και η Ιαπωνία – οι οποίες όλες επιχειρούν να οικοδομήσουν αντίβαρα στην αυξανόμενη παγκόσμια κινέζικη οικονομική και γεωπολιτική επιρροή. Σε αυτό το εγχείρημα, η Ελλάδα έχει για μία ακόμη φορά κομβικό γεωστρατηγικό ρόλο. Είναι η κοντινότερη στην Ινδία διά θαλάσσης χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης και μπορεί να λειτουργήσει ως πύλη προς τις ανεπτυγμένες αγορές της Δύσης. Οι εν εξέλιξει συζητήσεις της Ινδίας με την Ευρωπαΐκή Ενωση για τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου μαρτυρούν του λόγου το αληθές. Σε αυτές τις διαπραγματεύσεις η Ελλάδα δηλώνει αρωγός της επίτευξης μιας αμοιβαίας επωφελούς συνεργασίας.

Η χώρα μας μπορεί να λειτουργήσει ως πύλη της Ινδίας προς τις ανεπτυγμένες αγορές της Δύσης.

Και καθώς το λιμάνι του Πειραιά ελέγχεται από ανταγωνιστικά της Ινδίας κινεζικά συμφέροντα, αναζητούνται προγεφυρώματα στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά και όχι μόνον. Και κάπου εδώ εισέρχονται στην εικόνα οι δύο ελληνικές επιχειρήσεις:

• Η Streem Global, συμφερόντων της HIG Capital, προχωράει μέσα από αλλεπάλληλες εξαγορές στην Ελλάδα και προοπτικά και στο εξωτερικό στον σχηματισμό ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους logistics στη νοτιοανατολική Ευρώπη, με στόχο να καταστήσει την Ελλάδα κέντρο διανομής προς ολόκληρη την Ευρώπη για προϊόντα μεγάλων επιχειρήσεων από τη Ασία, αλλά και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Τις προηγούμενες ημέρες, μάλιστα, ανακοινώθηκε και επισήμως η έναρξη της διαδικασίας ανάπτυξης στον Ασπρόπυργο, σε έκταση 300 στρεμμάτων, ενός από τα μεγαλύτερα κέντρα διανομής στην Ευρώπη με 150.000 τ.μ. σκεπασμένων αποθηκευτικών (μέσα από την έκταση διέρχεται σιδηροδρομική γραμμή ενώ έχει πρόσβαση στη θάλασσα όπου θα δημιουργηθεί προβλήτας ικανός να υποδέχεται μικρά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων) προϋπολογισμού 250 εκατ.

• Η Goldair, μία από τις μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις στον χώρο, αναπτύσσει στο Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο σε έκταση 600 στρεμμάτων, όπου υπάρχει επίσης σιδηροδρομική υποδομή και δυνατότητα προώθησης προϊόντων σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Σκοπός αυτής της νέας θαλάσσιας και χερσαίας εμπορικής γραμμής που αναπτύσσει η Ινδία με την υποστήριξη των Ηνωμένων Πολιτειών είναι να μπορέσουν η Ινδία και οι άλλες σύμμαχες χώρες που προαναφέρθηκαν να επιταχύνουν τις εξαγωγές της που τώρα γίνονται είτε μέσω Σουέζ είτε μέσω του προβληματικού, όπως χαρακτηρίζεται, διαδρόμου μέσω του Ιράν και συγκεκριμένα του λιμανιού του Τσαμπαχάρ.

Η Ινδία, σύμφωνα με τη μελέτη («Ιndia’s Arab-Mediterranean Corridor: A Paradigm Shift in Strategic Connectivity to Europe, 27/8/2021) του καθηγητή Διεθνών Σχέσεων και Πολιτικής Οικονομίας Mίκαελ Tαντσούμ, επιθυμεί μια συντομότερη και ασφαλέστερη όδευση του εμπορίου της με την Ευρώπη που θα παρακάμπτει το Σουέζ και την προβληματική σχέση που έχει το Ιράν με τη Δύση (κυρώσεις κ.λπ.) αλλά και την Τουρκία, μέσω της οποίας προωθείται ένα μέρος των ινδικών εξαγωγών.

Η Τουρκία, απολαμβάνοντας εξαιρετικά καλές σχέσεις με το Πακιστάν, παραδοσιακό ανταγωνιστή της Ινδίας, δεν θεωρείται από το Νέο Δελχί αξιόπιστος εταίρος. Επιπλέον, ο υπό συζήτηση ινδοαραβικός εμπορικός διάδρομος για τη Μεσόγειο είναι σημαντικά συντομότερος, εξηγούν οι συντάκτες της μελέτης.

Σε αυτό το πλαίσιο, κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Ινδού πρωθυπουργού στην Ελλάδα οι σχέσεις Ελλάδας – Ινδίας αναβαθμίστηκαν σε στρατηγική εταιρική σχέση, χαρακτηρισμό που μέχρι στιγμής έχει δώσει το Νέο Δελχί μόνο στη Γαλλία και στη Γερμανία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή