Μηδαμινά τα κρατικά έσοδα από ναύλωση σκαφών στην Ελλάδα

Μηδαμινά τα κρατικά έσοδα από ναύλωση σκαφών στην Ελλάδα

Υπερτριπλάσια τα έσοδα για την Τουρκία από το yachting

1' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Καθώς οι ενδείξεις για τη φετινή σεζόν ναυλώσεων σκαφών αναψυχής για ταξίδια στην Ελλάδα φανερώνουν πως για ακόμη μία χρονιά οι ελληνικές θάλασσες αναμένεται να καταλάβουν την πρώτη θέση παγκοσμίως για σκάφη άνω των 30 μέτρων, πληθαίνουν και οι φωνές που εξηγούν ότι η εικόνα αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι πρόκειται για μια πρακτικά ανέξοδη δραστηριότητα με μηδαμινά, αν όχι καθόλου έσοδα για το Δημόσιο. Τόσο τα τέλη εκτέλεσης δρομολογίων ναυλωμένων σκαφών όσο και τα τέλη ελλιμενισμού αλλά και το σύστημα συλλογής ΦΠΑ που επιβάλλεται στους ναύλους είναι από τα χαμηλότερα, αν όχι χαμηλότερα παγκοσμίως.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στη γειτονική Τουρκία η άδεια για ναύλο 10 ημερών για σκάφη από 39 έως 60 μέτρων ανέρχεται στις 33.828 ευρώ, σύμφωνα με εξειδικευμένες μεσογειακές εταιρείες ναυλώσεων. Φτάνουν, δε, στις 64.157 ευρώ για ταξίδια ενός μήνα για μεγαλύτερα σκάφη, άνω των 80 μέτρων. Εξάλλου, η δραστηριοποίηση στην Τουρκία μεταφράζεται σε άδεια κόστους 552.707 ευρώ.

Την ίδια ώρα το περιβόητο τέλος που επιβάλλει η Ελλάδα για την πρώτη περίπτωση –σκάφος 39 μ. για παραμονή 10 ημερών– δεν ξεπερνάει τις 10.000 ευρώ, όταν βεβαίως αυτό καταβάλλεται και δεν αποφεύγεται μέσα από διάφορους τρόπους και παράθυρα που επιτρέπει η ελληνική πραγματικότητα. Αλλεπάλληλες προσπάθειες να απλοποιηθεί το ισχύον φορολογικό και κανονιστικό πλαίσιο για τις ναυλώσεις σκαφών αναψυχής που προέρχονται από το εξωτερικό στην Ελλάδα, με τρόπο που να αποδώσει αυτά που άλλες χώρες εισπράττουν, έχουν πρακτικά παραμείνει άκαρπες.

Επιπλέον, η ελλιπής εποπτεία των ακτών και των δραστηριοτήτων αυτών των σκαφών έχει μεγάλες επιπτώσεις στο περιβάλλον αλλά και στη φυσική ομορφιά ελληνικών προορισμών, αναφέρουν οι ειδικοί. Παράλληλα, περιβαλλοντικές οργανώσεις τονίζουν ότι η ανεξέλεγκτη αγκυροβολία προκαλεί εκτεταμένες ζημιές στον θαλάσσιο πυθμένα, ειδικά στα λιβάδια Ποσειδωνίας που χρήζουν προστασίας.

Ξεκάθαρο κίνητρο για τη μαζική προσέλευση, με όλες τις επιπτώσεις της, των ξένων σκαφών αναψυχής που ναυλώνονται εποχικά στην Ελλάδα, πέρα από τη φυσική ομορφιά της, αποτελεί αυτή η πρακτικά δωρεάν δραστηριοποίησή τους αλλά και οι ελλιπείς έλεγχοι. Αντιθέτως, γειτονικές χώρες όπως η Ιταλία, η Κροατία και –όπως κατέστη προφανές παραπάνω– η Τουρκία επιβάλλουν σημαντικά τέλη, τα οποία ουσιαστικά παραμένουν κλάσμα μόνο του συνολικού εξόδου ναύλωσης μεγάλων yachts που συχνά ξεπερνάει τις 100.000 ευρώ την εβδομάδα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή