Υποχρεωτική η ηλεκτρονική τιμολόγηση

Υποχρεωτική η ηλεκτρονική τιμολόγηση

Την υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση προωθεί το υπουργείο Οικονομικών, σε μια προσπάθεια να κλείσει ένα παράθυρο στα πλαστά και εικονικά τιμολόγια

3' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε συζητήσεις με την Ε.Ε. βρίσκεται η ελληνική κυβέρνηση και η φορολογική διοίκηση για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης από τις επιχειρήσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ανταλλάσσουν στοιχεία με τις υπηρεσίες της Κομισιόν, με στόχο όταν υποβληθεί το σχετικό αίτημα ο φάκελος να είναι πλήρης και να λάβει αμέσως τη σχετική έγκριση.

Ουσιαστικά, οι ελληνικές υπηρεσίες συλλέγουν όλα τα απαιτούμενα στοιχεία για την ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και το επόμενο 15νθήμερο αναμένεται η πρόταση να υποβληθεί επισήμως. Σε κάθε περίπτωση δεν πρόκειται η ηλεκτρονική τιμολόγηση να εφαρμοστεί πριν από τον Σεπτέμβριο.

Με την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, σε συνδυασμό με τη διασύνδεση ταμειακών μηχανών με POS, καθώς και με τα ηλεκτρονικά βιβλία, εκτιμάται ότι θα περιοριστούν αισθητά τα πλαστά και εικονικά τιμολόγια. Σημειώνεται ότι το 2022 (τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία) πραγματοποιήθηκαν 932 ειδικές έρευνες που αφορούσαν υποθέσεις οι οποίες σχετίζονται με ανοίγματα τραπεζικών λογαριασμών, επεξεργασίες κατασχεμένων στοιχείων και αρχείων, επεξεργασίες ψηφιακών αρχείων, κυκλώματα έκδοσης και λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων κ.λπ. Από τους ελέγχους προέκυψαν συνολικά διαφυγόντα έσοδα και πρόστιμα ύψους 498,9 εκατ. ευρώ, με τη μέση αποδοτικότητα ανά έρευνα να ανέρχεται σε 535.300 ευρώ, καθώς και 1,098 δισ. ευρώ αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη.

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση είναι η ανταλλαγή ψηφιακών παραστατικών μεταξύ δύο ή περισσοτέρων οντοτήτων που συμμετέχουν σε μια εμπορική συναλλαγή (επιχείρηση, Δημόσιο, φυσικό πρόσωπο). Τα παραστατικά αυτά δεν είναι μόνον τιμολόγια, αλλά μπορεί να περιλαμβάνουν και άλλα «έγγραφα», όπως εντολές αγοράς, χρεωστικά – πιστωτικά σημειώματα, εμβάσματα, όρους πληρωμής κ.λπ.

Για την ηλεκτρονική τιμολόγηση οι επιχειρήσεις θα πρέπει να επιλέξουν πάροχο που επιθυμούν και ήδη 16 έχουν πιστοποιηθεί από την ΑΑΔΕ. Πάροχος θα γίνει και η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων όταν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και εφαρμοστεί υποχρεωτικά στο σύνολο της αγοράς. Αυτό σημαίνει ότι η εφαρμογή timologio θα επεκταθεί προκειμένου να μπορούν και οι μικρές επιχειρήσεις να ενταχθούν στην ηλεκτρονική τιμολόγηση για πολύ μικρά έσοδα.

Οπως αναφέρουν κυβερνητικοί παράγοντες, οι υπηρεσίες του ΥΠΕΘΟ και της ΑΑΔΕ έχουν σχεδόν ολοκληρώσει τον φάκελο που θα αποσταλεί στις Βρυξέλλες για την ηλεκτρονική τιμολόγηση, ζητώντας παρέκκλιση των κανονισμών της Ε.Ε. –όπως έχουν ήδη πράξει Ιταλία και Πολωνία– προκειμένου να μπορεί να εφαρμοστεί υποχρεωτικά σε όλες τις επιχειρήσεις.

Το μέτρο δεν πρόκειται να εφαρμοστεί πριν από τον Σεπτέμβριο.

Τα πλεονεκτήματα

Παράλληλα έχουν ξεκινήσει ενημερώσεις από την ΑΑΔΕ σε επιχειρήσεις για τα οφέλη της ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Προς το παρόν η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων παροτρύνει τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις προκειμένου να ξεκινήσουν από τώρα την ηλεκτρονική τιμολόγηση πριν από την υποχρεωτική της εφαρμογή.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη εκατοντάδες επιχειρήσεις κάνουν χρήση των ηλεκτρονικών τιμολογίων, ενώ απολαμβάνουν και τα κίνητρα που ισχύουν. Συγκεκριμένα, όσες ενταχθούν πριν από την υποχρεωτική εφαρμογή του μέτρου θα έχουν ταχύτερες επιστροφές φόρων, παραγραφή φορολογικών υποθέσεων στα τρία χρόνια και υπεραποσβέσεις για τεχνολογικό εξοπλισμό για όλες τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που εκδίδουν αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο τα τιμολόγιά τους, τα οποία διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

Για τις επιχειρήσεις που επιλέγουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου και υπό την προϋπόθεση ότι την εφαρμόζουν αποκλειστικά για την έκδοση των παραστατικών πωλήσεων κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους, προβλέπονται κατά περίπτωση τα εξής:

1. Η προθεσμία εντός της οποίας η φορολογική διοίκηση μπορεί να προβεί σε έκδοση πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου, περιορίζεται κατά δύο έτη. Αυτό σημαίνει ότι ο χρόνος παραγραφής ανοιχτών φορολογικών υποθέσεων περιορίζεται στα τρία χρόνια για τον εκδότη του τιμολογίου, ενώ όφελος έχει και ο λήπτης για τον οποίο ο χρόνος παραγραφής μειώνεται στα τέσσερα χρόνια.

2. Η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης αποσβένεται πλήρως στο έτος πραγματοποίησής της, προσαυξημένη κατά ποσοστό 100%.

3. Η προθεσμία σχετικά με τα αιτήματα επιστροφής φόρου, για όσους επιλέγουν και εφαρμόζουν αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση, ορίζεται σε 45 ημέρες (από 90).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT