Κατάρτιση σχεδίου για πράσινη ακτοπλοΐα

Κατάρτιση σχεδίου για πράσινη ακτοπλοΐα

Σε διαγωνισμό η εκπόνηση μελέτης για τον βέλτιστο μηχανισμό χρηματοδότησης της ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας, με στόχο τη μείωση εκπομπών CΟ2

2' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μελέτη για τον βέλτιστο τρόπο αξιοποίησης κονδυλίων επιδοτήσεων και άτοκων δανείων που θα χορηγηθούν για τον πράσινο μετασχηματισμό του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου θα εκπονήσει το υπουργείο Ναυτιλίας. Η μελέτη, που θα γίνει από ανεξάρτητους συμβουλευτικούς οίκους με πιστοποιημένη επάρκεια για το θέμα, αποτελεί αντικείμενο διαγωνιστικής διαδικασίας, τη διεξαγωγή της οποίας ανέθεσε το υπουργείο στο ΤΑΙΠΕΔ.

Συγκεκριμένα, η μονάδα συμβάσεων στρατηγικής σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ ανέλαβε την ωρίμανση και τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας, με δικαιούχο το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ως υπουργείο ευθύνης. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και περιλαμβάνει την κατάρτιση αναλυτικής μελέτης, στρατηγικής και ανάπτυξης μηχανισμού χρηματοδότησης για τη σταδιακή ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας, με στόχο τη μείωση εκπομπών CΟ2 και την επιτάχυνση και εξομάλυνση της πράσινης μετάβασης στον κρίσιμο αυτό κλάδο. Το σύνολο του προϋπολογισμού ανέρχεται σε 1.233.180 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) και σύμφωνα με τον ορίζοντα υλοποίησης αναμένεται να παραδοθεί έως το δεύτερο τρίμηνο του 2025.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης βρίσκεται κοντά στην εξασφάλιση επιπλέον επιδοτήσεων και πιστώσεων, που συνολικά μαζί με τα ιδιωτικά κεφάλαια που θα κινητοποιήσουν αναμένεται να φτάσουν το 1,5 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότηση νέων ακτοπλοϊκών οχηματαγωγών επιβατηγών πλοίων ή τις μετατροπές και αναβαθμίσεις των υπαρχόντων, που θα περιορίζουν δραστικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα του κλάδου.

Ο υπουργός και πρώην επίτροπος της Ε.Ε. έχει ήδη συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και τα συναρμόδια υπουργεία, όπως το Μεταφορών, για κονδύλια ύψους περίπου 580 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για τη χρηματοδότηση τέτοιων δράσεων, αλλά και τη βελτίωση στοχευμένων λιμενικών υποδομών σε νησιωτικούς κυρίως προορισμούς. Παράλληλα, συνεχίζει τη διαβούλευση με τις Βρυξέλλες προκειμένου να βρει τους επιπλέον πόρους, οι οποίοι ενδέχεται να περιλαμβάνουν και αμιγείς επιδοτήσεις.

Επιλέξιμες θα είναι εκείνες οι επιχειρήσεις που θα συμμετάσχουν και θα κερδίσουν μια σειρά διαγωνισμών για την εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων που θα διενεργήσει το υπουργείο. Οι συγκεκριμένες συμβάσεις θα είναι μακροπρόθεσμες, θα έχουν δηλαδή δεκαετή διάρκεια και θα μπορέσουν έτσι να προικίσουν με προβλεψιμότητα τις ταμειακές ροές που θα παράγει η λειτουργία των συγκεκριμένων «πράσινων» πλοίων, διευκολύνοντας με αυτόν τον τρόπο την πρόσβασή τους σε τραπεζικό δανεισμό ή και στην εγχώρια ομολογιακή αγορά.

Ο ακριβής τρόπος με τον οποίο θα ολοκληρωθεί η παραπάνω διαδικασία είναι μέρος του αντικειμένου της μελέτης που θα βγάλει άμεσα σε διαγωνισμό το PPF του ΤΑΙΠΕΔ, αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες.

Το PPF ανέλαβε και τη διενέργεια διαγωνισμών, που επίσης συγχρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, για ανέγερση νέου σταθμού επιβατών στο λιμάνι της Σούδας, σύμφωνα με το master plan που έχει εκπονηθεί, που περιλαμβάνει χώρους εξυπηρέτησης επιβατών ακτοπλοΐας και κρουαζιεροπλοίων, καθώς και κτίρια διοίκησης και χώρους ελέγχων Σένγκεν. Ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 12,91 εκατ. (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2025. Οπως και τον διαγωνισμό για την εκβάθυνση του λιμανιού της Στυλίδας, προϋπολογισμού 10 εκατ. (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) και ορίζοντα υλοποίησης, επίσης, το τέταρτο τρίμηνο του 2025.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή