Ενα προαναγγελθέν ατύχημα: Χάος στο εργοστάσιο της Boeing πριν από το ατύχημα με το 737 Max

Ενα προαναγγελθέν ατύχημα: Χάος στο εργοστάσιο της Boeing πριν από το ατύχημα με το 737 Max

Τι φανερώνουν τα αρχεία καταγραφής με επίκεντρο το προβληματικό τζετ

2' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Χάος, ελλιπείς διαδικασίες και αφόρητη πίεση στη διαδικασία παραγωγής του αεροσκάφους της Boeing, που υπέστη ατύχημα εν πτήσει, φανερώνουν τα αρχεία καταγραφής από το εργοστάσιο που το συναρμολόγησε. Στις 5 Ιανουαρίου ένα Boeing 737 Max-9 της Alaska Airlines, που εκτελούσε πτήση από το Πόρτλαντ προς το Οντάριο της Καλιφόρνιας, έκανε αναγκαστική προσγείωση όταν ένα πώμα της πόρτας έσκασε στον αέρα προκαλώντας ταχεία αποσυμπίεση. Εκτοτε ο κολοσσός αεροναυπηγικής βρέθηκε στο στόχαστρο ερευνών από τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ, ενώ η φήμη του υπέστη τεράστιο πλήγμα.

Σύμφωνα με καταχωρίσεις, οι υπεύθυνοι επέκτειναν 50 φορές τον εκτιμώμενο χρόνο για την ολοκλήρωση των εργασιών στα κατεστραμμένα πριτσίνια της πόρτας.

Σύμφωνα με αποκλειστικό δημοσίευμα της Wall Street Journal, νέα αρχεία φανερώνουν σειρά προβλημάτων στο εργοστάσιο της Boeing στο Ρέντον της Ουάσιγκτον με επίκεντρο το «προβληματικό» τζετ: είχαν περάσει περισσότερες από δύο εβδομάδες από την 1η Σεπτεμβρίου, όταν οι εργαζόμενοι είχαν επισημάνει κατεστραμμένα πριτσίνια σε μια άτρακτο που χρειάζονταν επισκευή. Το τμήμα είχε συναρμολογηθεί από την προμηθεύτρια της Bοeing, Spirit AeroSystems, στο Κάνσας και είχε αποσταλεί με τρένο στο εργοστάσιο της Boeing. Οι εργαζόμενοι δεν μπόρεσαν να τηρήσουν το χρονοδιάγραμμα, προφανώς δεν ακολούθησαν τις τυπικές διαδικασίες και καθώς συσσωρεύονταν καθυστερήσεις η πίεση αυξανόταν, σύμφωνα με καταχωρίσεις στο σύστημα, άτομα που εξέτασαν τα αρχεία καταγραφής και συνεντεύξεις με υπαλλήλους της Boeing.

Ενα προαναγγελθέν ατύχημα: Χάος στο εργοστάσιο της Boeing πριν από το ατύχημα με το 737 Max-1
Φωτ. A.P. 

Oι υπεύθυνοι επέκτειναν 50 φορές τον εκτιμώμενο χρόνο για την ολοκλήρωση των εργασιών στα κατεστραμμένα πριτσίνια της πόρτας, καθυστερήσεις που κυμαίνονταν από μισή ώρα έως ημέρες. Το έργο τελικά υπεγράφη και ολοκληρώθηκε επίσημα από την πρωινή βάρδια στις 20 Σεπτεμβρίου, αφού ζητήθηκε τελικός ποιοτικός έλεγχος την προηγούμενη ημέρα, όπως δείχνουν τα αρχεία. Το χάος που ακολούθησε είχε αλυσιδωτές συνέπειες: το βύσμα της πόρτας έσκασε προκαλώντας ταχεία αποσυμπίεση που έθεσε σε κίνδυνο ζωές επιβατών. Παράλληλα εγκαινίασε ομοσπονδιακές έρευνες και επιτάχυνε την αποχώρηση ανώτερων στελεχών, μεταξύ των οποίων και του διευθύνοντος συμβούλου Ντέιβιντ Κάλχουν, ο οποίος είχε ορκιστεί να βελτιώσει την ασφάλεια της Boeing. Τον Ιανουάριο του 2020, όταν ανέλαβε καθήκοντα, δύο αεροσκάφη 737 Max είχαν συντριβεί, σκοτώνοντας 346 ανθρώπους και καθηλώνοντας εκατοντάδες αεροπλάνα της Boeing για 20 μήνες.

Στη συνέχεια ενέσκηψε η πανδημία και «πάγωσε» τις μηχανές στα εργοστάσια της Boeing. Μέχρι το 2022 η εταιρεία προσπαθούσε να ανταποκριθεί στην αύξηση της ζήτησης για νέα αεροσκάφη, καθώς τα ταξίδια αυξάνονταν. Προσέλαβε χιλιάδες νέους υπαλλήλους και αύξησε την παραγωγή. Ο Κάλχουν υποσχέθηκε να παραδώσει έως και 450 αεροσκάφη το 2023, μέχρι τον Αύγουστο όμως είχε παραδώσει μόνο 271. Οι αεροπορικές εταιρείες ήταν απογοητευμένες και έκοψαν δρομολόγια, ενώ οι αξιωματούχοι της Oμοσπονδιακής Διοίκησης Αεροπορίας (FAA) επέκριναν μια κουλτούρα που έδινε έμφαση στην ταχύτητα παραγωγής έναντι της ασφάλειας και της ποιότητας.

Οι καταχωρίσεις «δείχνουν» ένα συνολικά δυσλειτουργικό περιβάλλον παραγωγής που κατά καιρούς περιπλέκεται από καθυστερήσεις στην απόκτηση ανταλλακτικών και τη γραφειοκρατία με τη Spirit. Στις 25 Οκτωβρίου, δυόμισι μήνες πριν από το ατύχημα, η Boeing ανακοίνωσε ζημία 1,64 δισ. δολ. το τρίτο τρίμηνο και μείωσε τους στόχους παράδοσης για το έτος σε 375 έως 400 αεριωθούμενα, αντί για 450. Την ίδια ημέρα ο Κάλχουν έστειλε σημείωμα στους υπαλλήλους αντικρούοντας την κριτική για τις διαδικασίες ελέγχου και μιλώντας για διαφάνεια. «Ακούω φωνές εκτός της εταιρείας μας να αναρωτιούνται αν χάσαμε τον στόχο. Συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο». Η Boeing παρέδωσε το τζετ της σειράς No 8789 στην Αlaska Airlines στις 31 Οκτωβρίου. Εντεκα ημέρες αργότερα, το αεροπλάνο άρχισε να μεταφέρει επιβάτες. Η συνέχεια είναι γνωστή.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή