Χρειάζεται αύξηση των δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων στις κατασκευές

Χρειάζεται αύξηση των δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεων στις κατασκευές

Οι πόροι που κατευθύνονται σε έργα υποδομών δεν αρκούν, λέει ανάλυση της Eurobank

1' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σημαντική είναι η απόσταση που θα πρέπει να καλυφθεί προκειμένου να επιστρέψει ο κατασκευαστικός τομέας στην κατάσταση που βρισκόταν πριν από την οικονομική κρίση. Συγκεκριμένα, οι πόροι που κατευθύνθηκαν στις υποδομές ήταν αισθητά χαμηλότεροι καθ’ όλη τη διάρκεια της προηγούμενης δεκαετίας, με αποτέλεσμα η μείωση του πάγιου κεφαλαίου από το 2011 έως το 2023 να αφαιρέσει από την οικονομία συνολικά 40,2 δισ. ευρώ σε τρέχουσες τιμές. Εξ αυτών, το 24%, ή 9,6 δισ. ευρώ, προήλθε από τον θεσμικό τομέα της γενικής κυβέρνησης.

Αυτά αναφέρει, μεταξύ άλλων, ανάλυση της Eurobank για τον κλάδο, βάσει της οποίας υπολογίζεται ότι οι δημόσιες επενδύσεις σε υποδομές θα πρέπει να μεγεθύνονται σε έναν μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 4,4% του ΑΕΠ για μια δεκαετία, ώστε να ανακτηθούν πλήρως οι απώλειες του δημοσίου κεφαλαίου κατά τη διάρκεια της κρίσης χρέους. Επιπροσθέτως, όπως αναφέρουν οι συγγραφείς της ανάλυσης, δρ Θεόδωρος Σταματίου και δρ Στυλιανός Γώγος, θα πρέπει να αυξηθούν και οι ιδιωτικές επενδύσεις σε υποδομές, ώστε να ανακτηθούν οι σχετικές απώλειες.

Στις προκλήσεις στις οποίες καλείται να αντεπεξέλθει ο κλάδος, συμπεριλαμβάνονται επίσης η έλλειψη προσωπικού και η αύξηση του κόστους. Σύμφωνα με τους αναλυτές, μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και το πέρας της υγειονομικής κρίσης ακολούθησε και η ενεργειακή κρίση, με αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση του κατασκευαστικού κόστους. Ο δείκτης κόστους κατασκευής νέων κτιρίων κατοικιών της ΕΛΣΤΑΤ καταγράφει αύξηση κατά 21% από το τέταρτο τρίμηνο του 2019 έως και το τέταρτο τρίμηνο του 2023. Συγκεκριμένα, η αύξηση του κόστους των υλικών κατασκευής αγγίζει το 25,9% και η αντίστοιχη αύξηση των εργασιακών αμοιβών το 12,9%. Αντίστοιχα, η απασχόληση στην κατασκευή δρόμων, σιδηροδρομικών γραμμών και κοινωφελών έργων έχει υποχωρήσει στο μισό σε σχέση με το 2009, καθώς από τους 33,8 χιλιάδες εργαζομένους, το 2020, απασχολούνταν μόλις 16,9 χιλιάδες.

Ειδικά ως προς το ζήτημα του κόστους κατασκευής, συνεχίζονται οι τριβές ανάμεσα στους κατασκευαστικούς ομίλους και το υπ. Υποδομών, καθώς παρά το ότι το ζήτημα της επικαιροποίησης των τιμών με βάση τις οποίες καθορίζονται οι προϋπολογισμοί των έργων είναι ιδιαίτερα κρίσιμο, ακόμα δεν έχει προχωρήσει η εφαρμογή των απαιτούμενων πολιτικών, παρότι έχουν θεσπιστεί, με βάση την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου στην οποία προχώρησε η κυβέρνηση στην προηγούμενη θητεία της. Οι αναλυτές της Eurobank επισημαίνουν την ανάγκη δημιουργίας ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου ανάθεσης έργων, ώστε να επιταχυνθεί η διαδικασία των αναθέσεων και να διευκολύνεται η διαδικασία της επίλυσης διαφορών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή