Πεδίο μάχης η «Πράσινη Συμφωνία» λίγο πριν ανοίξουν οι κάλπες στην Ε.Ε.

Πεδίο μάχης η «Πράσινη Συμφωνία» λίγο πριν ανοίξουν οι κάλπες στην Ε.Ε.

Πολλά βασικά κομμάτια της κλιματικής νομοθεσίας-οροσήμου έχουν ήδη καταργηθεί ή καθυστερήσει

2' 49" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εντονες πιέσεις για την «Πράσινη Συμφωνία», τον οδικό χάρτη για τη διαχείριση των κλιματικών κινδύνων, δέχεται η Ε.Ε., καθώς πλησιάζουν οι ευρωεκλογές. Τον Φεβρουάριο, παραμονές της μαζικής διαμαρτυρίας των αγροτών ενάντια στις «πράσινες πολιτικές» της Ε.Ε. στο κέντρο των Βρυξελλών, 73 ηγέτες επιχειρήσεων από 20 και πλέον τομείς συγκεντρώθηκαν στο λιμάνι της Αμβέρσας για να υπογράψουν κοινή διακήρυξη. «Η ανάγκη για σαφήνεια, προβλεψιμότητα και εμπιστοσύνη στην Ευρώπη και τη βιομηχανική της πολιτική είναι επείγουσα», διεμήνυσαν, τονίζοντας ότι ο κλάδος στραγγαλίζεται από τη γραφειοκρατία, τις υψηλές τιμές ενέργειας, τις παγκόσμιες εμπορικές εντάσεις και το κόστος της πράσινης μετάβασης για την επίτευξη των κλιματικών στόχων του «μπλοκ». Η ευρωπαϊκή βιομηχανία χάνει διαρκώς έδαφος έναντι των ανταγωνιστών στην Κίνα και στις ΗΠΑ, προειδοποίησε ο Μάρκους Μπέιρερ, διευθυντής του BusinessEurope, του κορυφαίου ευρωπαϊκού συνδέσμου επιχειρήσεων. Στη διαμαρτυρία των αγροτών, η απάντηση των υπευθύνων χάραξης πολιτικής ήταν ταχεία. Τα περιβαλλοντικά πρότυπα για τις αγροτικές επιδοτήσεις της Ε.Ε. καταργήθηκαν, ενώ τα μικρότερα αγροκτήματα εξαιρέθηκαν από τις κυρώσεις για μη συμμόρφωση με τους «πράσινους» κανόνες. Τα εν λόγω μέτρα ψηφίστηκαν τον περασμένο μήνα με κατεπείγουσα διαδικασία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Η απάντηση στις ανησυχίες της βιομηχανίας αντιθέτως, ήταν λιγότερο σαφής. Οι ηγέτες της Ε.Ε. συζήτησαν την οικονομική ανταγωνιστικότητα του μπλοκ σε μια σύνοδο κορυφής τον Απρίλιο, ο Ιταλός πρώην πρωθυπουργός Μάριο Ντράγκι θα παρουσιάσει σχετική έκθεση μέσα στο καλοκαίρι, ενώ η Κομισιόν διαπραγματεύεται με εκπροσώπους βιομηχανιών. Πλέον δεν υπάρχει χρόνος για την ψήφιση νέας νομοθεσίας πριν από τις ευρωεκλογές του Ιουνίου, με αποτέλεσμα η «Πράσινη Συμφωνία» για το κλίμα και ο αντίκτυπός της να έχουν μετατραπεί σε βασικό πεδίο μάχης λίγο πριν ανοίξουν οι κάλπες και σημείο-κλειδί για την προσπάθεια της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν να εξασφαλίσει δεύτερη θητεία στο τιμόνι της Κομισιόν.

Πολλά βασικά κομμάτια της κλιματικής νομοθεσίας-οροσήμου με την υπογραφή της έχουν ήδη καταργηθεί ή έχουν καθυστερήσει ενόψει των εκλογών, συμπεριλαμβανομένου ενός νόμου για τη μείωση των φυτοφαρμάκων, με τους πολιτικούς των Πρασίνων να τονίζουν ότι είναι ζωτικής σημασίας να προχωρήσει η εφαρμογή των περιβαλλοντικών κανόνων. «Αν χρειάζεται κάτι η βιομηχανία αυτό είναι ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός. Δεν υπάρχει τίποτα πιο επιζήμιο για τη βιομηχανία από ό,τι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή το Κοινοβούλιο που αλλάζουν κάθε πέντε χρόνια», λέει ο Μπας Αϊχουτ, ο επικεφαλής υποψήφιος των Ευρωπαίων Πρασίνων από την Ολλανδία.

Οι ηγέτες των επιχειρήσεων διευκρινίζουν ότι δεν είναι ενάντια στους στόχους της Ε.Ε. για το κλίμα. Η φινλανδική εταιρεία πετρελαίου και βιοκαυσίμων Neste λόγου χάρη επένδυσε εκατομμύρια στην ανάπτυξη βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων και έλαβε 135 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Καινοτομίας της Ε.Ε. για τη δημιουργία μονάδας ανακύκλωσης χημικών το 2022. Ωστόσο η έλλειψη κανονιστικής σαφήνειας της βάζει συνεχώς εμπόδια. Η πανδημία και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, όπως επίσης και η «επέλαση» των κρατικά επιδοτούμενων κινεζικών εταιρειών, δεν βοήθησαν. Αλλα ζητήματα που εμποδίζουν τις επενδύσεις, όπως οι δυσκολίες πρόσβασης στη χρηματοδότηση της Ε.Ε., δεν θα επιλυθούν πριν από τις κάλπες του Ιουνίου. Ερευνα από το BusinessEurope σε 240 εταιρείες σε 21 ευρωπαϊκές χώρες διαπίστωσε ότι το 60% έπρεπε να περιμένει 1-6 χρόνια για να λάβει εγκρίσεις. «Είναι δύσκολο να βρεθούν γρήγορες λύσεις σε ζητήματα όπως η αδειοδότηση, οι τιμές ενέργειας και το ρυθμιστικό κόστος σε ευρωπαϊκό επίπεδο, διότι, για να γίνουν βήματα, χρειάζεται αναθεώρηση της πρωτογενούς νομοθεσίας, κάτι που δύσκολα θα συμβεί εν μια νυκτί», λέει ο Μπέιρερ του BusinessEurope. Ωστόσο «οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και η βιομηχανία πρέπει να βρουν άμεσα τρόπο να φτάσουν εκεί», καταλήγει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT