Σε αδιέξοδο οδηγείται το επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 580 εκατ. ευρώ της Cosco στον ΟΛΠ, εφόσον επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις που θέλουν το ελληνικό Δημόσιο να μην εγκρίνει ως έχει το master plan του ΟΛΠ μετά και τη χθεσινή συζήτηση στην αρμοδία προς τούτο Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ).
Ειδικότερα, η ΕΣΑΛ αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα την απόφασή της επί του επενδυτικού σχεδίου και στην οποία εκτιμάται, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, πως θα εγκρίνονται μόνον εκείνες οι επενδύσεις που προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης ύψους 225 εκατ. (293 εκατ. μείον 68 εκατ. που έχουν ήδη δαπανηθεί), ενώ οι υπόλοιπες πρόσθετες επενδύσεις ύψους 354 εκατ. θα τελούν υπό την αίρεση εκπλήρωσης μόνον συγκεκριμένων προϋποθέσεων. Να σημειωθεί πως οι υποχρεωτικές έχουν κατά τεκμήριο εγκριθεί ήδη με τη ψηφισθείσα από τη Βουλή το 2016 σύμβαση παραχώρησης, ενώ οι δεύτερες –που αφορούν ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα, car terminal, ναυπηγείο και νέες αποθήκες logistics– είναι αυτές που συγκεντρώνουν τις μεγαλύτερες αντιδράσεις από αυτοδιοικητικούς παράγοντες, όπως και από μεγαλύτερα και μικρότερα ιδιωτικά συμφέροντα.
Η Cosco έχει διαμηνύσει με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο, αναφέρουν πηγές του ΟΛΠ, πως το master plan είναι ενιαίο και δεν μπορεί να τρέξει τμηματικά. Αναφέρουν μάλιστα ως παράδειγμα το ζήτημα του νέου σταθμού υποδοχής επιβατών κρουαζιέρας, που θα φιλοξενεί και το νέο εμπορικό κέντρο 22.000 τ.μ., χωρίς τον οποίο δεν μπορεί να δοθεί η χρηματοδότηση που έχει εξασφαλιστεί από τα κοινοτικά κονδύλια, μέσω της Περιφέρειας, ύψους 120 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή της επέκτασης του λιμένα κρουαζιέρας, η οποία όμως είναι μεταξύ των υποχρεωτικών επενδύσεων.
Ετσι, εφόσον επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες αυτές για μερική έγκριση και υπό αιρέσεις «που πρακτικά θα απαγορεύουν την υλοποίηση των επενδύσεων», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, η Cosco θα προσφύγει στη διαιτησία που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης.
Η Cosco, επικαλούμενη πως de facto δεν της επιτρέπεται να κάνει απρόσκοπτα ούτε τις δεσμευτικές επενδύσεις, καθώς έχουν ήδη περάσει δυόμισι χρόνια από την παραχώρηση του 51% και οι αδειοδοτήσεις παραμένουν στην πλειονότητά τους αποτελματωμένες, θα ζητήσει να της αποδοθεί το επιπλέον 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, που παραμένει υπό τον έλεγχο του Δημοσίου και προβλεπόταν να αποδοθεί στην Cosco μετά την υλοποίηση των δεσμευτικών επενδύσεων με απώτατη προθεσμία το 2021. Για το 16% αυτό, η Cosco έχει ήδη καταβάλει σε δεσμευμένο προς τούτο λογαριασμό (escrow) 80 εκατ. Παραπέμποντας στο προηγούμενο του ΟΛΘ που ιδιωτικοποιήθηκε μετά τον ΟΛΠ και πωλήθηκε απευθείας το 67%, θα προσφερθεί να καταβάλει όπως και ο επενδυτής του ΟΛΘ εγγυητική επιστολή για το 20% των εναπομεινασών υποχρεωτικών επενδύσεων, αφού εξαιρέσει τον προβλήτα κρουαζιέρας που προσκρούει στο προαναφερθέν ζήτημα του επιβατικού σταθμού. Ητοι, θα ζητήσει να καταβάλει μόλις το 20% των 105 εκατ. (225 μείον 120 του χρηματοδοτικού της κρουαζιέρας) ή 21 εκατομμύρια.
Κατά τη χθεσινή μαραθώνια συνεδρίαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, θέσεις κατά της έγκρισης του master plan διετύπωσαν, σύμφωνα με πληροφορίες, μεταξύ άλλων ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιώς Γ. Γαβρίλης, ο δήμαρχος Κερατσινίου-Δραπετσώνας Χρ. Βρεττάκος, ο αντιδήμαρχος Περάματος, ο πρόεδρος Συλλόγου Εργοδοτών Ναυπηγικής Βιομηχανίας Β. Κανακάκης, ο καθηγητής της Αρχιτεκτονική Σχολής Ν. Μπελαβίλας, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά Ν. Μανεσιώτης και διάφοροι εκπρόσωποι φορέων και συλλόγων. Υπέρ του master plan, αλλά με επιφυλάξεις, τάχθηκαν ο δήμαρχος Πειραιά Γ. Μώραλης (επιφύλαξη κατά του εμπορικού κέντρου) και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας Μ. Σακέλλης (επιφύλαξη για την εύρυθμη και ανταγωνιστική λειτουργία της ακτοπλοΐας). Ανεπιφύλακτα υπέρ τάχθηκε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Β. Κορκίδης.