ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επενδύσεις δύο ταχυτήτων στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

ependyseis-dyo-tachytiton-stis-ananeosimes-piges-energeias-2375216

Δύο κατηγορίες έργων ΑΠΕ και μια σειρά ρυθμίσεων, που απλοποιούν περαιτέρω τη διαδικασία αδειοδότησης, προβλέπει το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή. Παράλληλα, ανοίγει τον δρόμο για να φύγει από τη ΡΑΕ η αρμοδιότητα της έκδοσης αδειών για νέα έργα ΑΠΕ αλλά και τη δυνατότητα για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, ενώ εισάγει ένα νέο πλαίσιο για την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια. Επιπλέον, ρυθμίζει θέματα επικαλύψεων γης για έργα ΑΠΕ.

Για παράδειγμα, ο φορέας αδειοδότησης ζητάει από τους αιτούντες τη διευθέτηση της εδαφικής επικάλυψης, της ταυτόχρονης αξιοποίησης του πόρου ή της υπέρβασης της φέρουσας ικανότητας του ΟΤΑ εγκατάστασης, εντός τακτής προθεσμίας σύμφωνα με τους σχετικούς κανονισμούς. Σε περίπτωση αδυναμίας διευθέτησης της εδαφικής επικάλυψης ή της ταυτόχρονης αξιοποίησης του πόρου, ο φορέας αδειοδότησης προβαίνει σε συγκριτική αξιολόγηση και οι αιτήσεις που αφορούν τα εμπλεκόμενα έργα εξετάζονται βάσει κριτηρίων, όπως ενδεικτικά η τεκμηρίωση κυριότητας ή κατοχής ή νόμιμης χρήσης.

Με το νέο νομοσχέδιο, οι σταθμοί ΑΠΕ διακρίνονται σε δύο κατηγορίες, η πρώτη είναι τα «Ειδικά Εργα», στην οποία συμπεριλαμβάνονται σταθμοί ΑΠΕ μεγάλης ισχύος, υβριδικοί και ηλιοθερμικοί σταθμοί που επηρεάζουν σημαντικά τα συστήματα ηλεκτρικής ενέργειας με τα οποία συνδέονται και τα υπόλοιπα έργα ΑΠΕ. Σε ό,τι αφορά την κατηγοριοποίηση των ΑΠΕ, η δεύτερη αποτελείται από την πλειονότητα των έργων ΑΠΕ.

Οι σταθμοί ΑΠΕ που εντάσσονται στην κατηγορία των «Ειδικών Εργων» ακολουθούν τη σχετικά «βαρύτερη» διαδικασία αξιολόγησης που περιγράφεται στο υφιστάμενο πλαίσιο, απαλλασσόμενοι παράλληλα από την υποχρέωση πληρωμής του προαναφερθέντος τέλους. Οι ενδιαφερόμενοι για σταθμούς ΑΠΕ της κατηγορίας αυτής συνοδεύουν το αίτημά τους με μετρήσεις του δυναμικού ΑΠΕ, ενεργειακή μελέτη, στοιχεία που τεκμηριώνουν τη δυνατότητα των αιτούντων να υλοποιήσουν το έργο με βάση την τεχνική τους επάρκεια και τη δυνατότητα εξασφάλισης της απαιτούμενης χρηματοδότησης, συνολικό επενδυτικό σχέδιο κ.ά.

Οι υπόλοιποι σταθμοί ΑΠΕ, που δεν εντάσσονται στην κατηγορία των «Ειδικών Εργων», απολαμβάνουν ταχύτερη και απλούστερη αξιολόγηση για την έκδοση της βεβαίωσης, αλλά προς «αντικατάσταση» της οικονομικής αξιολόγησης υποχρεούνται σε πληρωμή του τέλους έκδοσης που πιστώνεται υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ).

Σε ό,τι αφορά την αδειοδότηση έργων ΑΠΕ, αρμοδιότητα που την είχε μέχρι τώρα η ΡΑΕ, για πρώτη φορά μεταφέρεται σε τρίτο φορέα με έκδοση υπουργικής απόφασης. Μέχρι την έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης, φορέας αδειοδότησης εξακολουθεί να είναι η ΡΑΕ.

Στις ΑΠΕ γίνεται αντικατάσταση της άδειας παραγωγής με τη βεβαίωση παραγωγού ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία θα προκύπτει έπειτα από μια σύντομη και αυτοματοποιημένη διαδικασία ελέγχου της αίτησης, με μείωση στο ελάχιστο των δικαιολογητικών που απαιτούνται. Παράλληλα, μπαίνουν συγκεκριμένα χρονικά ορόσημα για τους κατόχους της βεβαίωσης, ώστε όσο «γρήγορα» αποκτούν το δικαίωμα για παραγωγή ενέργειας, τόσο «γρήγορα» να το χάνουν, αν δεν προχωρούν την ωρίμανση του έργου τους. Δημιουργείται επίσης το ηλεκτρονικό μητρώο ΑΠΕ που θα υποστηρίξει τη νέα διαδικασία αδειοδότησης και θα επικοινωνεί με τα πληροφοριακά συστήματα των άλλων εμπλεκόμενων φορέων, ώστε να υπάρξει σημαντική επιτάχυνση μέσω ψηφιοποίησης.

Το νομοσχέδιο εισάγει επίσης νέο πλαίσιο για την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια, καθορίζει ως έργο εθνικού ενδιαφέροντος τον αγωγό East Med, θέτει τους κανόνες για τη λειτουργία «προμηθευτή τελευταίου καταφυγίου» στην αγορά φυσικού αερίου, δίνει τη δυνατότητα μείωσης του ποσοστού του Δημοσίου στον ΑΔΜΗΕ ανοίγοντας τον δρόμο για περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του διαχειριστή και παρατείνει τις μισθώσεις των γεωθερμικών πεδίων που πρόκειται να αξιοποιήσει η ΔΕΗ Ανανεώσιμες.