Στα «σκαριά» η υπογραφή για τον Σκαραμαγκά

Στα «σκαριά» η υπογραφή για τον Σκαραμαγκά

4' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Φως διαφαίνεται στο τούνελ ιδιωτικοποίησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, μετά την απόφαση των διοικητικών συμβουλίων των εταιρειών HDW και Ferrostaal (FS) να υπογράψουν το κείμενο της σύμβασης μεταβίβασης των μετοχών της επιχείρησης. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, την περασμένη εβδομάδα συνεδρίασαν τα διοικητικά συμβούλια των δύο εταιρειών που πλειοδότησαν από κοινού στον διαγωνισμό για την πώληση των Ναυπηγείων και ενέκριναν το κείμενο της συμφωνίας που είχε υπογραφεί στις 11 Οκτωβρίου, εξέλιξη που δημιουργεί προσδοκίες για οριστικοποίηση της συμφωνίας το αμέσως επόμενο διάστημα. Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται να φτάσουν αύριο στην Αθήνα ανώτατα στελέχη της κοινοπραξίας HDW/FS και στο υπουργείο Ανάπτυξης οι πλέον αισιόδοξοι θεωρούν πολύ πιθανό να υπάρξει οριστική συμφωνία στη συνάντηση μετόχων (ETBA, εργαζόμενοι) και αγοραστών που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη υπό την παρουσία των συναρμοδίων υπουργών Οικονομίας N. Χριστοδουλάκη και Ανάπτυξης Ακη Τσοχατζόπουλου.

Η εξέλιξη αυτή, αν και δεν αίρει πλήρως το αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει η ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων, σηματοδοτεί θετική κατάληξη σε ένα διάστημα ιδιαίτερα κρίσιμο για την πορεία βιωσιμότητας της εταιρείας αλλά και για τη διάσωση του κύρους του κυβερνητικού προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Σύμφωνα με το αισιόδοξο σενάριο που διατυπώνουν αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες, με την έλευση των στελεχών της HDW/FS στην Αθήνα αύριο θα ξεκινήσει ένας τελευταίος γύρος διαπραγματεύσεων, κυρίως για την καταγραφή και πιστοποίηση εκκρεμοτήτων η οποία θα δώσει τη δυνατότητα μεταβίβασης της επιχείρησης σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα. H συμφωνία που υπεγράφη στις 11 Οκτωβρίου προβλέπει ρητά ότι δεν ισχύει στην περίπτωση που ένα εκ των δύο διοικητικών συμβουλίων των εταιρειών HDW και FS εκφράσει διαφωνία επικαλούμενο οποιοδήποτε λόγο. Οι προσπάθειες όλο το προηγούμενο διάστημα επικεντρώθηκαν στην απόσπαση της έγκρισης της συμφωνίας από τα διοικητικά συμβούλια των δύο εταιρειών, πράγμα που επετεύχθη και αυτό που αναμένεται την προσεχή Τετάρτη είναι η υπογραφή από τα δύο μέρη (πωλητές, αγοραστές) ενός παραρτήματος που θα περιέχει τις νέες αιρέσεις των Γερμανών. Αυτές, σύμφωνα με πληροφορίες, σχετίζονται με την έγκριση της εξαγοράς από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, απόφαση που εκκρεμεί και την οποία οι Γερμανοί θέτουν ως προϋπόθεση για την καταβολή του τιμήματος. Αλλοι παράγοντες θεωρούν πολύ πιθανό το παράρτημα αυτό να περιέχει και δεσμεύσεις της ελληνικής πλευράς για νέες αναθέσεις από το εξοπλιστικό Πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού, αίτημα για το οποίο οι Γερμανοί άσκησαν έντονες πιέσεις καθ’ όλη τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων, επικαλούμενοι την απόσβεση με τον τρόπο αυτόν του κόστους, ύψους 100 δισ. δρχ. περίπου, που προκύπτει από τις καθυστερήσεις στην εκτέλεση των συμβάσεων του ΟΣΕ και του Πολεμικού Ναυτικού. Το αίτημα αυτό αποτέλεσε και το δυσκολότερο σημείο των διαπραγματεύσεων και μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό πώς διευθετήθηκε, αφού το θέμα χειρίστηκαν κατ’ αποκλειστικότητα οι υπουργοί Οικονομίας και Ανάπτυξης. Οι Γερμανοί αγοραστές, αφού με συναινετικές διαδικασίες (κυβέρνηση, μέτοχοι κ.λπ.) κατοχύρωσαν τη θέση του πλειοδότη, στη συνέχεια, συνεκτιμώντας την αγωνία της ελληνικής πλευράς για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης, σκλήρυναν τη στάση τους, προτάσσοντας τα αδύνατα σημεία των Ναυπηγείων (ζημιές, καθυστερήσεις στην εκτέλεση συμβάσεων κ.ά.) στοχεύοντας στην εκ των προτέρων εξασφάλιση νέων αναθέσεων.

Από την πλευρά της η ελληνική κυβέρνηση, αφού έχασε πολύτιμο χρόνο, αποφάσισε την υστάτη ώρα να «παίξει» τα σκληρά της χαρτιά, αποσπώντας τελικά την έγκριση των ανώτατων διοικητικών οργάνων της αγοράστριας κοινοπραξίας. Απολύτως βέβαιη ότι οι Γερμανοί δεν θα άφηναν παραγγελίες ύψους εκατοντάδων δισ. δρχ. εξαιτίας συγκυριακών υποδεέστερων οικονομικών εκκρεμοτήτων, επαναπροσδιόρισε τη στάση της κάνοντας σαφές στους συνομιλητές της ότι είναι σε θέση να ανατρέψει τα πράγματα και να πάρει το πάνω χέρι στις διαπραγματεύσεις. Το «εύρημα», όπως μεταφέρθηκε από αξιωματούχο του υπουργείου Οικονομίας, αναφέρεται στην πρόθεση της κυβέρνησης να ολοκληρώσει και τυπικά τη μεταβίβαση της ETBA στην Τράπεζα Πειραιώς εισπράττοντας το τίμημα των 170 δισ. δρχ., που θα τις δώσει τη δυνατότητα να καλύψει τα «πέναλτι» από τις καθυστερήσεις των υπό εκτέλεση συμβάσεων και να επανέλθει στις διαπραγματεύσεις από πιο ισχυρή θέση.

Στην περίπτωση που ευοδώσουν πράγματι οι διαπραγματεύσεις του επόμενου διημέρου, όπως αρμόδιοι παράγοντες υποστηρίζουν για την ολοκλήρωση της μεταβίβασης των μετοχών της επιχείρησης θα πρέπει μεταξύ άλλων να υπάρξει έγκριση της E.E., να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου των εργαζομένων, έτσι ώστε το προσωπικό να μειωθεί στα 1.400 άτομα και να εγκρίνει επίσης η E.E. το κόστος του εν λόγω προγράμματος ως μη κρατική επιχορήγηση. Σε ό,τι αφορά το πρώτο, σύμφωνα με πληροφορίες, οι Γερμανοί έχουν υποβάλει ήδη σχετικό φάκελο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και η απόφαση αναμένεται περί τα τέλη Φεβρουαρίου. Σχετικά με την αποχώρηση των εργαζομένων αναφέρεται ότι έχουν υποβάλει αίτηση 950, ωστόσο ο αριθμός θα περιοριστεί στα 850 άτομα αφού περίπου 150 υπέβαλαν αιτήσεις για τη χορήγηση αναπηρικής σύνταξης από το IKA! Σε ό,τι αφορά, τέλος, την έγκριση της Κομισιόν για τη χρηματοδότηση του προγράμματος εθελουσίας εξόδου, το υπουργείο Ανάπτυξης απέστειλε νέα στοιχεία, στηρίζοντας την άποψη ότι με τη χρηματοδότηση δεν επέρχεται αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας των Ναυπηγείων, αλλά, αντιθέτως, μείωση λόγω της αποχώρησης μεγάλου αριθμού εργαζομένων.

Από τη στιγμή της μεταβίβασης και μετά, αρχίζει μία νέα περίοδος για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, όπου η HDW/FS θα διατηρεί ουσιαστικά το κομμάτι των πολεμικών κατασκευών, ενώ οι τρέχουσες συμβάσεις, εμπορικές και ΟΣΕ, θα μεταβιβαστούν, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, σε άλλες ελληνικές εταιρείες. Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα μετεξελιχθούν ουσιαστικά σε πολεμικό ναυπηγείο, το οποίο θα ελέγχεται από τους Γερμανούς, με πιθανό μοναδικό πελάτη τις Ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT