Αίσιο τέλος δείχνει να έχει η πολυετής εκκρεμότητα του άξονα σύνδεσης Ακτίου και Αμβρακίας. Χθες, το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε ότι προσωρινός ανάδοχος ορίστηκε η εταιρεία ΜΕΤΚΑ, καθώς ήταν η μόνη που ανανέωσε την προσφορά της. Η αποστολή της ΜΕΤΚΑ βέβαια δεν θα είναι εύκολη, καθώς οριακά θα προλάβει την ολοκλήρωσή του έως το 2023, όπως είναι απολύτως απαραίτητο να συμβεί προκειμένου να μη ζητηθεί από τη χώρα επιστροφή κοινοτικών κονδυλίων.
Την εξέλιξη σχολίασε στην ανακοίνωση του υπουργείου ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής: «Βάλαμε στόχο την ολοκλήρωση ενός έργου που βρισκόταν σε τέλμα και αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγήν, για το πού οδηγεί η “σαλαμοποίηση” και ο κακός σχεδιασμός των έργων. Δεσμευτήκαμε πως ο οδικός άξονας που περιμένουν οι πολίτες επί χρόνια, επιτέλους θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2023. Ετσι, δεν θα κινδυνεύσουν και οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις. Κινηθήκαμε πολύ γρήγορα και σήμερα μπορούμε να πούμε πως το έργο επιτέλους παίρνει πάλι μπρος και θα ολοκληρωθεί εντός χρονοδιαγράμματος», ανέφερε.
Σύμφωνα με το υπουργείο, η σύμβαση έχει διάρκεια 30 μήνες. «Με τη συμπλήρωση των 15 μηνών υπάρχει πρόβλεψη να δοθούν στην κυκλοφορία τα πρώτα 18 χλμ. του οδικού άξονα, που θα παρακάμπτουν την πόλη της Αμφιλοχίας, καθώς και να έχουν ολοκληρωθεί οι παρεμβάσεις, ώστε να γίνει ασφαλές το πιο επικίνδυνο τμήμα του υφιστάμενου οδικού δικτύου στο οποίο γίνονται πολλά τροχαία ατυχήματα», αναφέρει η ανακοίνωση.
Πότε θα ξεκινήσουν οι εργασίες; Το υπουργείο εκτιμά ότι στις αρχές Σεπτεμβρίου θα έχει ολοκληρωθεί η επικαιροποίηση των δικαιολογητικών της εταιρείας Μυτιληναίος Α.Ε., ώστε να σταλεί ο φάκελος στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έλεγχο και κατόπιν να υπογραφεί η σύμβαση. Να σημειωθεί εδώ ότι πρόκειται για το πρώτο οδικό έργο που αναλαμβάνει η ΜΕΤΚΑ.
Η επιλογή της εταιρείας του ομίλου Μυτιληναίος είναι η κατάληξη μιας τρικυμιώδους προσπάθειας για την ολοκλήρωση του ημιτελούς έργου. Ο διαγωνισμός για την ολοκλήρωση του ημιτελούς άξονα Ακτίου – Αμβρακίας δημοπρατήθηκε τον Μάιο του 2018 και τον Οκτώβριο του 2019 ανέδειξε ως προσωρινό μειοδότη την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ. Η GD Infrastrutture (πρώτη επιλαχούσα) κατέθεσε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων στην Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ κατά της απόφασης, η οποία έγινε δεκτή, οδηγώντας στο «πάγωμα» του διαγωνισμού. Τον Ιανουάριο το υπουργείο αποφάσισε να ακυρώσει τον διαγωνισμό, επικαλούμενο μεταξύ άλλων τον κίνδυνο απώλειας κοινοτικής χρηματοδότησης (το έργο έχει εξασφαλισμένα κονδύλια μέχρι τις 31/12/2023) και την ανάγκη να ενσωματωθούν στον νέο διαγωνισμό δαπάνες για την αποκατάσταση υφιστάμενων αστοχιών/ζημιών που υπάρχουν σε τμήματα του ημιτελούς έργου. Ομως η GD Infrastrutture αντέδρασε και πάλι, προσφεύγοντας στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) και στο ΣτΕ υπέρ της συνέχισης του διαγωνισμού. Το ΣτΕ έκανε δεκτή την προσφυγή και έτσι το υπουργείο αναγκάστηκε να επανέλθει στον υφιστάμενο διαγωνισμό, ζητώντας από τους εναπομείναντες συμμετέχοντες να ανανεώσουν εγγυητικές επιστολές και άλλα δικαιολογητικά. Τελικώς μόνο η ΜΕΤΚΑ το έπραξε, ενώ η προθεσμία κατάθεσης ενστάσεων παρήλθε άπρακτη.