Από το μαγαζάκι της γειτονιάς… στα mall

Από το μαγαζάκι της γειτονιάς… στα mall

2' 42" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Από την εποχή της δεκαετίας του ’60 τα ψώνια στο Μινιόν και στον Λαμπρόπουλο σηματοδοτούσαν τη μετακίνηση των καταναλωτών από το κατάστημα της γειτονιάς στα μεγάλα εμπορικά καταστήματα του κέντρου. Ωστόσο, ακόμη και τότε η μετακίνηση αυτή δεν σήμαινε τη διαρραγή των σχέσεων μεταξύ καταναλωτών και μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων, καθώς τα πρώτα αυτά πολυκαταστήματα ήταν ενταγμένα στο κέντρο της πόλης και κατά ένα τρόπο λειτουργούσαν συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά στις μικρές και μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις αυτών.

Στη δεκαετία του ’80 έκαναν την εμφάνισή τους, κυρίως στα προάστια, τα πρώτα εμπορικά κέντρα, τα οποία, πέρα από λιανεμπορικές επιχειρήσεις, κάποια εξ αυτών φιλοξενούσαν και καταστήματα του κλάδου μαζικής εστίασης ή ψυχαγωγίας (κάποια καφέ ή εστιατόρια). Τα εμπορικά κέντρα της εποχής, πέραν του σαφώς πολύ μικρότερου μεγέθους σε σχέση με τα σημερινά, είχαν και μια άλλη ζωτικής σημασίας διαφορά: το ιδιοκτησιακό καθεστώς του χώρου που στεγάζονταν οι επιχειρήσεις ήταν κοινό, όμως δεν υπήρχε κεντρικός έλεγχος.

Τη μεγάλη αλλαγή ωστόσο στον χάρτη του λιανεμπορίου της χώρας σηματοδότησε στη δεκαετία του ’90 η είσοδος των μεγάλων διεθνικών αλυσίδων, κυρίως στον κλάδο της ένδυσης. Η παράμετρος αυτή, σε συνδυασμό με τις αλλαγές στη σύνθεση του πληθυσμού, ειδικά στην πρωτεύουσα, η αλλαγή των συνθηκών διαβίωσης και κυρίως η μείωση του ελεύθερου χρόνου και η μετακίνηση μεγάλης μάζας του πληθυσμού από τις περιοχές του κέντρου της Αθήνας στα προάστια κατέστησαν ώριμες τις συνθήκες για τη δημιουργία και στην Ελλάδα μεγάλων εμπορικών κέντρων. Εμπορικών κέντρων που στηρίζουν την επιτυχία τους στα τρία «f» (food-fashion-fun δηλαδή φαγητό-μόδα-διασκέδαση).

Το 2005 ήταν χρονιά-σταθμός, καθώς τον Οκτώβριο της χρονιάς εκείνης στη Θεσσαλονίκη και ένα μήνα μετά στην Αθήνα εγκαινιάστηκαν αντιστοίχως το Mediterranean Cosmos και το The Μall.

Σε αυτά το 2008, σε μια δύσκολη λόγω της οικονομικής κρίσης περίοδο, προστέθηκαν το Golden Hall και το Athens Heart, αμφότερα στην πρωτεύουσα, ενώ στην περιφέρεια οι κυριότερες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες αυτού του τύπου επικεντρώνονται στη Θεσσαλία, καθώς το περασμένο φθινόπωρο ξεκίνησαν τη λειτουργία τους στην περιοχή τρία εμπορικά κέντρα. Πρόκειται για το Gaea Lifestyle Center και το Pantheon Plaza στη Λάρισα, καθώς και το Olympia Mall στην Καρδίτσα, αρκετά έξω όμως από την πόλη, στην εθνική οδό Τρικάλων-Καρδίτσας. Τελευταία προσθήκη στον χάρτη των εμπορικών κέντρων είναι το West Plaza, στον Ασπρόπυργο, το πρώτο εμπορικό κέντρο στη Δυτική Αττική, το οποίο εγκαινιάστηκε τον Μάιο.

Επιπλέον, υπάρχει σχεδιασμός για τη δημιουργία και άλλων εμπορικών κέντρων, σχεδιασμός που έχει «κολλήσει» κυρίως σε αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών και σε εκκρεμότητες στο Συμβούλιο της Επικρατείας: ο λόγος για το εμπορικό κέντρο στον Βοτανικό περίπου 70.000 τ.μ., το εμπορικό κέντρο στο κλειστό γυμναστήριο του Γαλατσίου (38.000 τ.μ.), το εμπορικό κέντρο Allcity στις ολυμπιακές εγκαταστάσεις του Αγίου Κοσμά (50.000 τ.μ.) το εμπορικό κέντρο Capitol στο κέντρο της Αθήνας (27.000 τ.μ.), ενώ πρόσφατα προκηρύχθηκε διαγωνισμός για ένα εμπορικό κέντρο έκτασης 52.000 τ.μ. στο Ολυμπιακό Χωριό, στους Θρακομακεδόνες. Αν και ακούγεται πολλά χρόνια χωρίς να υλοποιείται, η ιδέα για τη δημιουργία του μεγαλύτερου εμπορικού και ψυχαγωγικού πάρκου της χώρας σε έκταση 318.000 τ.μ. στην Κάντζα δεν έχει εγκαταλειφθεί. Στις αρχές του 2010, εξάλλου, εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει τη λειτουργία του το πρώτο εκπτωτικό χωριό στην Ελλάδα, συνολικής επιφάνειας 25.000 τ.μ., στην περιοχή των Σπάτων. Συνολικά εκτιμάται ότι η Ελλάδα θα αποκτήσει άλλα 15 μεγάλα εμπορικά κέντρα (10 στην Αττική και 5 στην υπόλοιπη χώρα).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT