Γ. Μασούτης: Το 2021 θα είναι δύσκολη χρονιά ακόμη και για τα σούπερ μάρκετ

Γ. Μασούτης: Το 2021 θα είναι δύσκολη χρονιά ακόμη και για τα σούπερ μάρκετ

3' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Εάν δεν δοθούν σημαντικά οικονομικά πακέτα για την επανεκκίνηση της οικονομίας το 2021, τότε ούτε τα σούπερ μάρκετ θα δουλέψουν». Με αυτή τη φράση ο διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας σούπερ μάρκετ «Μασούτης», Γιάννης Μασούτης, ο οποίος φέρει ταυτόχρονα και την ιδιότητα του προέδρου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ), του δεύτερου μεγαλύτερου επιμελητηρίου της χώρας, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την ύφεση η οποία απειλεί ακόμη και κλάδους που συγκαταλέγονται στους κερδισμένους της πανδημίας, όπως είναι αυτός του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. Ο ίδιος, μιλώντας στην «Κ», εξηγεί πώς η αλυσίδα «Μασούτης» κατάφερε να ανταποκριθεί στην ξαφνική μεγάλη ζήτηση των ηλεκτρονικών παραγγελιών, αναφέρεται στις επενδύσεις που προγραμματίζει η εταιρεία για την επόμενη χρονιά, ενώ δίνει τις εκτιμήσεις του για τις αλλαγές που θα επιφέρει στον επιχειρηματικό χάρτη της χώρας η πανδημία.

– Μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου ο ρυθμός ανάπτυξης των σούπερ μάρκετ ήταν, σύμφωνα με τις εταιρείες ερευνών αγοράς, περίπου 8,5%. Πώς θα κλείσει η χρονιά για τη «Μασούτης» από πλευράς τζίρου και κερδών;

– Από πλευράς πωλήσεων κινούμαστε κοντά στα επίπεδα που ισχύουν για όλη την αγορά. Τα κέρδη μας θα είναι, φυσικά, αυξημένα ως απόλυτο μέγεθος λόγω και της αύξησης του τζίρου. Ωστόσο, τα περιθώρια κέρδους μας δεν έχουν αυξηθεί. Ούτε εμείς ούτε συνολικά ο κλάδος προχωρήσαμε σε ανατιμήσεις.

– Διαθέτετε όμως και δίκτυο cash & carry. Αυτό δεν έχει επηρεασθεί αρνητικά;

– Το πελατολόγιό μας στο cash & carry είναι κυρίως μικρή λιανική, δηλαδή μίνι μάρκετ και παρόμοιου τύπου καταστήματα. Είναι εξαιρετικά περιορισμένος ο αριθμός των πελατών μας που δραστηριοποιείται στην εστίαση ή στον κλάδο παροχής καταλύματος. Επομένως, η δραστηριότητά μας στο cash & carry κινήθηκε επίσης ανοδικά μέσα στο 2020.

– Το 2020, συγκεκριμένα την άνοιξη, προχωρήσατε στη δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος. Τι ποσοστό του τζίρου σας αποτελούν οι ηλεκτρονικές πωλήσεις; Πώς πετύχατε να μειώσετε τους χρόνους παράδοσης των παραγγελιών;

– Αν και ήμασταν από τους τελευταίους που μπήκαμε σε αυτή την κατηγορία –είχαμε εφαρμογή, αλλά ήταν προσβάσιμη μόνο από το κινητό τηλέφωνο–, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις μας αποτελούν περίπου το 2% του συνολικού τζίρου μας. Παρότι ο κόσμος θα εξακολουθεί να πηγαίνει στο φυσικό κατάστημα, εκτιμώ ότι το 2021 θα είναι ακόμη μεγαλύτερος ο τζίρος που θα προέρχεται από το ηλεκτρονικό κατάστημά μας. Θα πρέπει επίσης να τονίσω ότι δεν χρεώνουμε τίποτα για την παράδοση των παραγγελιών, κάτι που συνιστά μεγάλο κόστος για εμάς. Οσο για το πώς καταφέραμε να μειώσουμε τον χρόνο παράδοσης των παραγγελιών, θα πρέπει να επισημάνω ότι αξιοποιήσαμε όλα τα μέσα: συνεργασία με ηλεκτρονική πλατφόρμα, με εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, με εταιρείες ταχυμεταφορών, ακόμη και με ταξί. Επίσης, έχουμε ενισχύσει τον ιδιόκτητο στόλο αυτοκινήτων.

– Ο κλάδος και η εταιρεία σας είναι από τους κερδισμένους του κορωνοϊού. Πιστεύετε ότι η πορεία αυτή θα συνεχισθεί και το 2021;

– Δεν σας κρύβω ότι με προβληματίζουν τα επιπλέον έξοδα και η εξάντληση της ρευστότητας νοικοκυριών και κράτους. Θεωρώ ότι το μεγαλύτερο βάρος πρέπει να δοθεί στην επανεκκίνηση της οικονομίας με πόρους που θα αξιοποιηθούν σωστά από το Ταμείο Ανάκαμψης. Δυστυχώς δεν υπάρχει «λίπος» στην ελληνική οικονομία για τη χρηματοδότησή της.

– Επηρεάστηκε, και αν ναι πώς, το φετινό επενδυτικό πρόγραμμά σας λόγω της πανδημίας; Τι επενδύσεις προγραμματίζετε για το 2021;

– Επηρεάστηκε υπό την έννοια ότι λόγω των περιοριστικών μέτρων υπήρξαν κάποιες καθυστερήσεις στην κατασκευή των νέων καταστημάτων και στις ανακαινίσεις. Ως προς το ύψος του προϋπολογισμού δεν υπήρξε καμία αλλαγή. Για το 2021 προγραμματίζουμε επενδύσεις ύψους 20 εκατ. ευρώ, στις οποίες θα συγκαταλέγονται νέα καταστήματα, κυρίως σε Αττική και Πάτρα, καθώς και 30 ριζικές ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων. Αν και το επιθυμούμε, πάντως, δεν έχουμε βρει κάποιο κατάλληλο σημείο στην Αττική για την ανέγερση υπερμάρκετ.

Ευκαιρίες 

– Η πανδημία θα προκαλέσει περαιτέρω συγκέντρωση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ;

– Θεωρώ ότι η πανδημία θα επιφέρει συγκέντρωση στον κλάδο. Ο κλάδος, πάντως, στην Ελλάδα σε σύγκριση με το εξωτερικό, αλλά και σε σύγκριση με άλλους επιχειρηματικούς κλάδους στη χώρα, όπως είναι για παράδειγμα οι τράπεζες, οι τηλεπικοινωνίες, οι αερομεταφορές, δεν χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό συγκέντρωσης. Επομένως, υπάρχει μεγάλο περιθώριο συγκέντρωσης.

– Εσείς θα προχωρήσετε σε νέα εξαγορά;

– Εμείς πάντα δηλώνουμε «παρών» όταν υπάρχουν ευκαιρίες στην αγορά. Και θεωρώ ότι υπάρχουν ευκαιρίες, όχι υπό την έννοια της χαμηλής τιμής στην οποία μπορεί να εξαγοράσεις κάποια αλυσίδα. Ούτε είναι κριτήριο μοναδικό η προσθήκη επιπλέον τζίρου. Υπάρχουν, για παράδειγμα, εταιρείες που αυτή τη στιγμή έχουν προσθέσει επιπλέον τζίρο λόγω της πανδημίας, όμως την ίδια στιγμή παράγουν και μεγαλύτερη ζημία.

– Υπάρχει χώρος για νέες αλυσίδες, όπως για παράδειγμα η ρωσική Mere;

– Θεωρώ ότι δεν υπάρχει χώρος στην αγορά, διότι ειδικά ένας ακόμη hard discounter (εκπτωτική αλυσίδα) για να επιτύχει πρέπει να κάνει υψηλούς τζίρους, να είναι μεγάλη η αγορά. Είδατε τι συνέβη με την Aldi, η οποία, αν και πολύ ισχυρή, εγκατέλειψε πολύ γρήγορα την ελληνική αγορά.

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή