H Cosco, το λιμάνι του Πειραιά και οι στόχοι της επόμενης μέρας

H Cosco, το λιμάνι του Πειραιά και οι στόχοι της επόμενης μέρας

2' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Είμαστε έτοιμοι να καταθέσουμε πρόταση για την εξαγορά της καταστατικής πλειοψηφίας του ΟΛΠ Α.Ε. στο πλαίσιο του διεθνούς διαγωνισμού, η οποία πέραν του τιμήματος για το 67% θα περιλαμβάνει συγκεκριμένες επενδύσεις και προτάσεις ανάπτυξης προς ολοκλήρωση εντός τριετίας, με στόχο να καταστεί τάχιστα ο Πειραιάς το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου». Αυτό δηλώνουν στην «Κ» πηγές της Cosco. Προσθέτουν δε πως αυτή η απόφαση της εταιρείας έχει επανειλημμένως γνωστοποιηθεί προς κάθε κατεύθυνση και εξηγούν πως υλοποιείται «εφόσον είναι αποδεκτό από τις αρμόδιες ελληνικές και ευρωπαϊκές αρχές». Κύκλοι του Ικόνιου, όπου βρίσκεται η έδρα της θυγατρικής της Cosco, Piraeus Container Terminal, σημειώνουν επίσης πως οι τρέχουσες εξελίξεις στις παγκόσμιες μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων, όπως η συγκρότηση της κοινοπραξίας «P3 Alliance» των Maersk Line, Mediterranean Shipping Company και CMA CGM, δικαιολογούν αισιοδοξία ότι με τις κατάλληλες κινήσεις ο Πειραιάς μπορεί να προσελκύσει άμεσα σημαντικά μεγαλύτερο όγκο εμπορευματοκιβωτίων. Και όχι μόνον.

Το car terminal

Μεγάλες προοπτικές διαβλέπουν οι ίδιες πηγές και στο car terminal, το οποίο με δεδομένη την αύξηση των εισαγωγών οχημάτων από την Ασία στην Ευρώπη και τη στρατηγική θέση του Πειραιά δίπλα στο Σουέζ, μπορεί να αναδειχθεί σε κύρια ευρωπαϊκή πύλη της συγκεκριμένης δραστηριότητας. Οι παραπάνω σχεδιασμοί έχουν δρομολογηθεί εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο και ενεργοποιούνται τώρα με τον επικείμενο διεθνή διαγωνισμό για τον ΟΛΠ.

Eκτός της Cosco για την εκμετάλλευση του λιμανιού έχει διατυπώσει ενδιαφέρον και κοινοπραξία νεοζηλανδικών συμφερόντων που έχουν συγκροτήσει η Morrison & Co με την ICM Limited. Η Morrison & Co είναι η διαχειρίστρια εταιρεία του εισηγμένου επενδυτικού ομίλου Infratil Limited. Δεν πρέπει να αποκλείεται, βέβαια, η εμφάνιση και τρίτων υποψηφίων, αν και η παρουσία της Cosco εδώ εκτιμάται ότι της παρέχει άτυπο πρόκριμα. Με βάση το σχέδιο προκήρυξης του διαγωνισμού που απέστειλε αυτή την εβδομάδα στη Βουλή προς συζήτηση το ΤΑΙΠΕΔ, το ελληνικό Δημόσιο πωλεί το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ Α.Ε. Ο ΟΛΠ θα είναι ο παραχωρησιούχος του λιμένα μέχρι το 2052 με σύμβαση παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο. «Κατά συνέπεια η αποκρατικοποίηση αφορά τη μεταβίβαση αυτής της παραχώρησης, ενώ οι υποδομές θα ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο και δεν πωλούνται» εξηγούν από την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ.

Επαναδιαπραγμάτευση

Ομως κατά τη διαδικασία αποκρατικοποίησης το Δημόσιο θα επαναδιαπραγματευτεί τους όρους αυτής της σύμβασης με τους υποψηφίους ώστε πέραν του τιμήματος για την πώληση του 67% των μετοχών να εξασφαλίσει και αυξημένο ετήσιο μίσθωμα. Με την κίνηση αυτή εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί και η μεταφορά των εσόδων που ήδη προσφέρει η παραχώρηση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ στην Cosco από τα ταμεία του ΟΛΠ στα ταμεία του Δημοσίου. Εποπτικό, ρυθμιστικό, ρόλο θα έχει η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, η οποία αναμένεται να στελεχωθεί παράλληλα με την ολοκλήρωση της διαδικασίας αποκρατικοποίησης. Επίσης, θα εξασφαλισθούν οι ευαίσθητες κοινωνικά υπηρεσίες και θα προσδιοριστούν κανόνες για τα τιμολόγια της ακτοπλοΐας όπως και το ελάχιστο απαιτούμενο ύψος επενδύσεων. Επιπλέον, στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας το Δημόσιο θα διατηρήσει το δικαίωμα συμμετοχής στη μελλοντική υπεραξία του επενδυτή, αφού διακρατεί και άλλο 8% της εισηγμένης (το υπόλοιπο 25% ανήκει σε ιδιώτες επενδυτές).

Για την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή θα συνεκτιμηθούν, όπως έχει προαναγγείλει από το φθινόπωρο ο υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, μαζί με το τίμημα για τις μετοχές και οι επενδύσεις που θα δεσμευτεί να κάνει αλλά και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής τους. Σημειώνεται τέλος πως με την πώληση της καταστατικής πλειοψηφίας επιχειρείται να διασφαλιστεί ότι ο επενδυτής θα αναλάβει όλες τις δραστηριότητες του λιμανιού. Οι Κινέζοι αναμένεται να δεσμευτούν να φέρουν δουλειές, όπως, για παράδειγμα, ελάχιστο αριθμό πλοίων ετησίως προς επισκευή.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή