Πωλήσεις πλοίων και ξένα κεφάλαια αλλάζουν τον χάρτη της ακτοπλοΐας

Πωλήσεις πλοίων και ξένα κεφάλαια αλλάζουν τον χάρτη της ακτοπλοΐας

2' 41" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δέκα χρόνια μετά την τελευταία μεγάλη αναδιάρθρωση του επιχειρηματικού χάρτη της ακτοπλοΐας, που έφερε στις ελληνικές θάλασσες έναν από τους πιο σύγχρονους επιβατηγούς στόλους του πλανήτη, ξεκινά το δεύτερο μεγάλο κύμα αλλαγών.

Είναι κοινό μυστικό στα γραφεία του Πειραιά, αλλά και πολλών τραπεζών, πως το αμέσως επόμενο διάστημα ο αριθμός των πέντε μεγάλων ακτοπλοϊκών του Αιγαίου και της Αδριατικής θα είναι μικρότερος. Οπως και ότι πολλά ακόμα πλοία θα πωληθούν και μάλιστα κάποια ως scrap, δηλαδή για παλιοσίδερα.

Διαπραγματεύσεις

Είναι επίσης γνωστό πως το αμερικανικό επενδυτικό κεφάλαιο, Fortress Investment Group LLC, με συνολικά κεφάλαια υπό διαχείριση άνω των 50 δισ. δολ. βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με την Attica Group (Blue Star και Superfast Ferries) όπως και ότι έχει πραγματοποιήσει επαφές και με την ΑΝΕΚ. Αυτές τις μέρες, δε, έγινε ευρύτερα γνωστό πως η Hellenic Seaways αποφάσισε τη συρρίκνωση του στόλου της.

Αλλες δύο εταιρείες συμμετέχουν de facto στη διαδικασία αυτή και είναι η Minoan, μέτοχος μειοψηφίας και στη Hellenic Seaways όπου τον πρώτο λόγο έχει η Πειραιώς, και η ΝΕΛ που αντιμετωπίζει τα μεγαλύτερα προβλήματα ρευστότητας.

Αυτό που παραμένει, για την ώρα τουλάχιστον, άγνωστο είναι ποιες εταιρείες και υπό ποια σχήματα θα προκύψουν από την όλη διαδικασία αναδιάρθρωσης που ετέθη σε εξέλιξη με πρωτοβουλία της Τράπεζας Πειραιώς.

Τα σενάρια που συζητούνται, επικεντρώνονται κυρίως στη Hellenic Seaways, η μόνη μη εισηγμένη στο Χρηματιστήριο, και τη ΝΕΛ. H πρώτη φέρεται υπό ορισμένες πληροφορίες ως πιθανός «εταίρος» είτε της Blue Star είτε της ΑΝΕΚ είτε, τέλος, της ιταλικών συμφερόντων του ομίλου Grimaldi, Minoan Lines. Ομως, ο Ιταλός μεγαλομέτοχος εμφανίζεται να ενδιαφέρεται αποκλειστικά για τις γραμμές-φιλέτα της Αδριατικής. Η δεύτερη, η ΝΕΛ, φέρεται επίσης ως στόχος, καθώς παρά τα προβλήματά της διαθέτει πέντε μακροπρόθεσμες δημόσιες συμβάσεις (άγονες), δύο εκ των οποίων μακροπρόθεσμες, και επιπλέον είναι εισηγμένη, ιδιότητα που εικάζεται ως ενδιαφέρουσα ειδικά για ξένους επενδυτές, σε περίπτωση που υιοθετηθεί λύση συγχώνευσής της με τη Hellenic, αναφέρουν πολύ καλά ενημερωμένοι κύκλοι στον Πειραιά.

Ανταγωνισμός

Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να διασφαλιστεί τόσο ο ανταγωνισμός, ώστε να μπορούν να ληφθούν και οι απαραίτητες εγκρίσεις, όσο και η εξυπηρέτηση της διασύνδεσης της νησιωτικής χώρας. Και εδώ είναι που υπεισέρχεται το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, το οποίο διαδραματίζει ενεργό ρόλο στην όλη διαδικασία. Διεκδικεί, δε, παράλληλα αύξηση των κονδυλίων για τις δημόσιες υπηρεσίες, ώστε να μην υπάρξουν προβλήματα από τις αποχωρήσεις και πωλήσεις πλοίων που έχουν ξεκινήσει και αναμένεται να κλιμακωθούν και να καταστούν επίσης βιώσιμα τα business plan των ενδιαφερομένων να τις καλύψουν.

Μελέτη

Οπως έχει αποκαλύψει η «Κ», καταλύτης στην εν εξελίξει διαδικασία είναι η μελέτη που έκανε ο συμβουλευτικός οίκος McKinsey για την Τράπεζα Πειραιώς, η οποία σύμφωνα με τις σχετικές πληροφορίες προτείνει τρεις άξονες δράσεων για την επιστροφή του κλάδου σε επίπεδα κερδοφορίας ικανά να δικαιολογήσουν νέες χρηματοδοτήσεις.

Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι οι μεγάλες εταιρείες διαθέτουν δυνητικά προοπτική κερδοφορίας υπό την προϋπόθεση ότι θα προχωρήσουν όλες οι μεταξύ των εταιρειών δυνατές συνεργασίες υπό οιαδήποτε μορφή, ώστε να εξαχθούν οι μέγιστες δυνατές συνέργειες, ότι θα γίνει ενδελεχής εξορθολογισμός της λειτουργίας τους με μειώσεις κόστους και ότι θα προχωρήσει ο συνολικός εξορθολογισμός των δρομολογίων με τρόπο που θα επιτρέψει περαιτέρω οικονομίες κλίμακας.

Υπενθυμίζεται πως ο συνολικός δανεισμός των πέντε αυτών εταιρειών ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο ευρώ, ενώ ισόποσες είναι και οι σωρευμένες ζημίες τους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή