Κομβικά Ποσειδώνια για τη διεθνή ναυτιλία

Κομβικά Ποσειδώνια για τη διεθνή ναυτιλία

4' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε κομβικής σημασίας έτος για την ελληνόκτητη ποντοπόρο ναυτιλία αναδεικνύεται το 2016, με τα μεγέθη της να βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά, αλλά και τις προκλήσεις στις ναυλαγορές, το θεσμικό πλαίσιο και τις χρηματοδοτήσεις να είναι κάτι παραπάνω από μεγάλες. Σε αυτό το περιβάλλον σύσσωμη η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα θα δώσει το «παρών» στην Αθήνα τις επόμενες εβδομάδες, στη μεγαλύτερη διεθνή έκθεση του κλάδου, τα Ποσειδώνια, που θα διεξαχθούν από τις 6 έως και τις 10 Ιουνίου.

Η φετινή διοργάνωση αναμένεται να είναι η μεγαλύτερη όλων των εποχών, με περισσότερους από 1.800 εκθέτες από 89 χώρες και 20.000 επισκέπτες. Πλοιοκτησία, ναυπηγεία, προμηθευτές, τράπεζες, ασφαλιστικές, τηλεπικοινωνίες, πετρελαϊκές είναι μερικοί μόνον από τους κλάδους που θα εκπροσωπηθούν στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo, αλλά και στις δεκάδες εκδηλώσεις, συνέδρια και δεξιώσεις που θα γίνουν στο πλαίσιο και στο περιθώριο της διοργάνωσης, σε όλη την Αττική.

Τα φετινά Ποσειδώνια φιλοξενούν 19 εθνικά περίπτερα. Ομως, η μεγαλύτερη συμμετοχή είναι αυτή της Κίνας, που ξεπερνά τα 1.000 τετραγωνικά μέτρα. Ακολουθούν Ιαπωνία και Κορέα. Θα συμμετάσχουν επίσης περισσότερα από 200 ναυπηγεία.

Αξιοσημείωτη βεβαίως είναι και η αυξημένη συμμετοχή παλαιών και νέων διεθνών ναυτιλιακών κέντρων που ερίζουν για την προσέλκυση ελληνόκτητων εταιρειών στην επικράτειά τους. Θα συμμετάσχουν η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ, η Κύπρος, η Μάλτα αλλά και το Λουξεμβούργο, το οποίο πραγματοποιεί παρθενική εμφάνιση παρουσιάζοντας το Cluster Maritime Luxembourgeois. Επίσης περίπτερα αλλά και road shows έχουν ετοιμάσει το Dubai Maritime City από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Shanghai Maritime and Finance Excellence Centre από την Κίνα και το Vancouver International Maritime Centre του Καναδά. Επιπλέον, ιδιαίτερη βαρύτητα προσδίδει στα φετινά Ποσειδώνια και η παρουσία του γενικού γραμματέα του Παγκόσμιου Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO) Kitack Lim, καθώς και της επιτρόπου Μεταφορών της Ε.Ε. Violeta Bulc.

Τα Ποσειδώνια, που γίνονται κάθε δύο χρόνια, υπολογίζεται πως θα συνεισφέρουν φέτος πάνω από 60 εκατ. ευρώ στην οικονομία, αναφέρει στην «Κ» ο εκτελεστικός διευθυντής της διοργανώτριας «Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε.» Θεόδωρος Βώκος. Εσοδα που προέρχονται από τη φιλοξενία χιλιάδων ανθρώπων, κατασκευές περιπτέρων, μεταφορές και εκτελωνισμούς, εταιρικές εκδηλώσεις και άλλες δραστηριότητες. Μόνον το πρόγραμμα συνεδρίων και σεμιναρίων περιλαμβάνει φέτος πάνω από 40 εκδηλώσεις. Παρουσιάσεις νέων προϊόντων και τεχνολογιών, συζητήσεις για τα τρέχοντα θέματα που επηρεάζουν την ναυτιλία, νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί και άλλα σημαντικά θέματα είναι στην ατζέντα.

Η επιχειρηματικότητα των Ελλήνων πλοιοκτητών και οι συνεχείς επενδύσεις τους έχουν ως αποτέλεσμα ο ελληνόκτητος στόλος να είναι ο πλέον σύγχρονος, με πλοία νέας τεχνολογίας, συμβατά με όλες τις περιβαλλοντικές προδιαγραφές.

Σε αυτό το πλαίσιο, φέτος γιγαντώθηκε και η συμμετοχή στα Ποσειδώνια τόσο τηλεπικοινωνιακών όσο και τεχνολογικών ομίλων. Περισσότεροι από 80 εκθέτες από τον παγκόσμιο κλάδο της τεχνολογίας πληροφοριών και επικοινωνίας, όπως οι Microsoft, Vodafone, Ericsson, HP και Lexmark, θα είναι παρόντες σε επίπεδο μητρικής και όχι μόνο, ενώ στους πρωτοεμφανιζόμενους εκθέτες συμπεριλαμβάνονται η ΔΕΗ και η Allianz. Το εύρος των διεθνών συμφερόντων που συρρέουν στην Ελλάδα για την έκθεση επεκτείνεται φέτος και με την μεγάλη συμμετοχή εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, με περισσότερα από 10 ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια παρόντα.Μεταξύ αυτών και το World Maritime University του IMO.

Ο μεγαλύτερος στόλος του κόσμου

Οι Ελληνες ελέγχουν το ένα τέταρτο του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς αργού πετρελαίου σε όρους χωρητικότητας και το 14,28% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου. Τα μεγέθη αυτά αναμένεται να ενισχυθούν περαιτέρω με τις παραλαβές των υπό ναυπήγηση δεξαμενοπλοίων. Ομως το μεγαλύτερο μέρος του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου παραμένει εστιασμένο στα bulkers, τα φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην. Εάν σε αυτές τις κατηγορίες προστεθούν και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όπως και τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, συγκροτείται η μεγαλύτερη αρμάδα της υδρογείου. Η ελληνική πλοιοκτησία στο τέλος του 2015 έλεγχε σε όρους χωρητικότητας 334,649 εκατομμύρια τόνους dwt.

Οι ενδείξεις ανάκαμψης και ο ρόλος της Κίνας

Ο ένας από τους δύο βασικότερους παράγοντες πίσω από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυλαγορά του ξηρού φορτίου είναι η αναιμική αύξηση της ζήτησης. Ο άλλος είναι η υπερπροσφορά διαθέσιμης χωρητικότητα εξαιτίας των μεγεθών του στόλου των φορτηγών πλοίων.

Πολλοί πιστεύουν πως μια μεγάλη αύξηση των εισαγωγών πρώτων υλών από την Κίνα μπορεί να απορροφήσει όλο αυτόν τον αργούντα στόλο και να οδηγήσει υψηλότερα τα έσοδα των ποντοπόρων φορτηγών. Εσοδα που βρέθηκαν νωρίτερα φέτος σε ιστορικά χαμηλά βύθισαν σε ζημίες τις ναυτιλιακές του κλάδου. Τα σημάδια από την Κίνα πως μπορεί να κάνει φέτος τη θετική έκπληξη ενισχύοντας άνω των προβλέψεων τη ζήτηση, πυκνώνουν. Και μαζί τους ανακάμπτει και η ναυλαγορά του ξηρού φορτίου, με τον Baltic Dry Index να έχει σημειώσει άνοδο της τάξεως του 100% από τα χαμηλά των 290 μονάδων στις αρχές Φεβρουαρίου στα επίπεδα των 610 αυτή την εβδομάδα.

Το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο αυξήθηκε κατά λιγότερο από 2% το 2015, με τον βραδύτερο δηλαδή ρυθμό από το 2009, εξαιτίας της Κίνας, την ώρα που η χωρητικότητα του παγκόσμιου στόλου αυξήθηκε με πολύ μεγαλύτερους ρυθμούς. Οι από θαλάσσης εισαγωγές στην Κίνα έφθασαν πέρυσι τα 2,1 δισεκατομμύρια τόνους, αντιπροσωπεύοντας το 20% των παγκόσμιων εισαγωγών. Αλλά το 2015 η αύξηση των κινεζικών εισαγωγών επιβραδύνθηκε σε μόλις 1%, έναντι μέσου όρου της τάξεως του 9% ετησίως κατά την περίοδο 2011-2014 σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons Research.

Ωστόσο, τα στοιχεία για το πρώτο τρίμηνο του 2016 περιέχουν μερικές ευχάριστες εκπλήξεις. Μετά την επιβράδυνση επί τέσσερα συναπτά έτη, οι ρυθμοί αύξησης των κινεζικών θαλάσσιων εισαγωγών σε τόνους φαίνεται να επιταχύνθηκαν το 1ο τρίμηνο του 2016, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 6% ετησίως.

Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος, που πέρυσι κάλυψαν το 45% των συνολικών εισαγωγών της Κίνας, έχουν οδηγήσει σε μεγάλο βαθμό αυτή την ανάκαμψη. Αυτές οι εισαγωγές εμφανίζουν αύξηση 7% ετησίως στα 239 εκατομμύρια μετρικούς τόνους καθώς η οικονομία αυξάνει τα αποθέματα εξαιτίας της ενισχυμένης εσωτερικής και εξωτερικής ζήτησης για χάλυβα, μετά την υποστήριξη της κυβέρνησης σε νέα έργα υποδομής. Εν τω μεταξύ, οι εισαγωγές άνθρακα από την Κίνα, άλλου ενός καθοριστικού φορτίου για τους ναύλους των ποντοπόρων φορτηγών, φαίνεται να σταθεροποιούνται, εκτιμά η Clarksons Research. Ανάπτυξη καταγράφεται και στις εισαγωγές δευτερεύουσας σημασίας ξηρών φορτίων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή