ΔΗΚΤΗΣ

Κόντρα ΗΠΑ – Ρωσίας για το φυσικό αέριο

kontra-ipa-rosias-gia-to-fysiko-aerio-561526159

ΗΠΑ και Ρωσία αλληλοκατηγορούνται για την αλματώδη αύξηση της τιμής του αερίου στην Ευρώπη. Η Ουάσιγκτον κατηγορεί τη Μόσχα πως επίτηδες δεν στέλνει επαρκείς ποσότητες στην Ε.Ε., προκειμένου να πιέσει για διευθετήσεις στον αγωγό Nord Stream 2. H Mόσχα μέσω της πρεσβείας στην Αθήνα απάντησε πως έχει αυξήσει τις εξαγωγές προς την Ευρώπη και την Ελλάδα, ενώ αντίθετα οι ΗΠΑ τις έχουν μειώσει. Η αλήθεια είναι πως η Ελλάδα αναδείχθηκε το 2020 σε έναν από τους καλύτερους πελάτες του αμερικανικού LNG εισάγοντας 16,1 εκατ. MWh από 2,5 εκατ. την προηγούμενη χρονιά. Το 2020 η ζήτηση στις χώρες της Ασίας είχε φτάσει στο ναδίρ λόγω του lockdown, οι τιμές έπεσαν και οι παραγωγοί LNG έσπρωχναν το αέριο όπου υπήρχε ζήτηση, με την Ελλάδα να αξιοποιεί τη Ρεβυθούσα για εξαγωγές προς τη Βουλγαρία, αλλά και την υποκατάσταση του ακριβότερου τότε αερίου των αγωγών, δηλαδή του ρωσικού. Τώρα που οι τιμές του LNG ίπτανται, το αμερικανικό αέριο κατευθύνεται στις αγορές της Ασίας.

Με αύξηση χρεώσεων αντιμέτωπες οι αερομεταφορές

Την ανάκαμψη του κλάδου των αερομεταφορών θα τορπίλιζε η αύξηση των χρεώσεων στην οποία σχεδιάζουν να προχωρήσουν οι εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων και οι Υπηρεσίες Πολιτικής Αεροπορίας παγκοσμίως. Σύμφωνα με τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), ήδη υφίσταται ένα επιπρόσθετο κόστος της τάξεως των 2 δισ. ευρώ που συνδέεται με αυξημένες χρεώσεις, οι οποίες έχει αποφασιστεί ότι θα επιβληθούν. Εάν όμως υιοθετηθούν οι προτεινόμενες αυξήσεις, ανά τον κόσμο, το κόστος αυτό, κατά την ΙΑΤΑ, εκτιμάται ότι θα δεκαπλασιαστεί, με αποτέλεσμα να ναρκοθετείται η ανάκαμψη στις αερομεταφορές την εποχή μετά την πανδημία.

Η Coca-Cola καταφεύγει σε πλοία για λιθάνθρακα…

Η ανεπάρκεια κοντέινερ για τη μεταφορά προϊόντων έχει επιδεινωθεί σε τέτοιο βαθμό και έχει οδηγήσει τις τιμές σε τόσο απαγορευτικά επίπεδα, ώστε η Coca-Cola αναγκάζεται να καταφύγει πλέον στα ποντοπόρα πλοία μεταφοράς μεγάλου φορτίου, που συνήθως μεταφέρουν λιθάνθρακα ή σιδηρομετάλλευμα και γενικώς πρώτες ύλες. Μεταφέρει με αυτά τα προϊόντα της, καθώς η χρέωση για τη φόρτωση ενός εμπορευματοκιβωτίου για τη μεταφορά αγαθών από το Ρότερνταμ έως τη Σαγκάη έχει εκτοξευθεί στα 14.558 δολάρια.

Συνάντηση Χατζηδάκη με Παραολυμπιονίκες

Υπέρ του θεσμού του Προσωπικού Βοηθού για άτομα με αναπηρία τάχθηκαν οι Ελληνες Παραολυμπιονίκες, με εκπροσώπους των οποίων συναντήθηκε χθες ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης. Κατά τη συνάντηση, ο υπουργός δεν παρέλειψε να εκφράσει τα συγχαρητήριά του στους αθλητές για τις επιτυχίες τους στους Παραολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο, ενώ παρουσίασε και τον θεσμό του Προσωπικού Βοηθού, όπως ψηφίστηκε πρόσφατα. Βέβαια, αρχικά, το πρόγραμμα θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται πιλοτικά από το επόμενο έτος με χρηματοδότηση ύψους  42 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Σε πρώτη φάση θα αφορά 1.000 άτομα με αναπηρία, ιδίως βαριές περιπτώσεις και τους βοηθούς τους. Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Παραολυμπιονικών, Γρηγόρης Πολυχρονίδης, χαρακτήρισε τον νέο θεσμό «πολύτιμο στήριγμα». 

Ακυρώσεις εργολαβιών λόγω ανατιμήσεων

Ακόμα και ακυρώσεις εργολαβικών συμφώνων για την ανέγερση πολυκατοικιών αξίας εκατ. ευρώ έχουν αρχίσει να προκαλούν οι αυξήσεις των τιμών των οικοδομικών υλικών. Το τελευταίο διάστημα ακυρώνονται συμφωνίες για αντιπαροχές οικοπέδων στα βόρεια προάστια, λόγω της αλλαγής στάσης ορισμένων κατασκευαστών, οι οποίοι επιχειρούν να μειώσουν τις τιμές με αφορμή την αύξηση των τιμών των υλικών. Υπολογίζεται ότι σε ορισμένες κατηγορίες υλικών προκύπτουν αυξήσεις της τάξης του 50%-60% σε σχέση με πριν από ένα χρόνο, ωστόσο υπάρχει η πεποίθηση ότι οι τιμές θα επιστρέψουν σε πιο φυσιολογικά επίπεδο έπειτα από λίγους μήνες. Ωστόσο, μέχρι τότε θεωρείται βέβαιο ότι το ρίσκο που αναλαμβάνει ένας κατασκευαστής είναι μεγαλύτερο. Βέβαια, από την άλλη πλευρά, πολλές φορές το περιθώριο κέρδους (προ φόρων) ξεπερνάει το 30%, οπότε η επίκληση των αυξήσεων των τιμών των υλικών, για εξασφάλιση σημαντικών εκπτώσεων στο κόστος της γης, φαντάζει και ως διαπραγματευτική τακτική.