ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κρατική στήριξη 9 δισ. ευρώ θα λάβει η γερμανική Lufthansa

Κρατική στήριξη 9 δισ. ευρώ θα λάβει η γερμανική Lufthansa

Πακέτο στήριξης 9 δισ. ευρώ πρόκειται να λάβει η Lufthansa από τη γερμανική κυβέρνηση με αντάλλαγμα μερίδιο 20% έως 25% της αεροπορικής εταιρείας. Η συμφωνία του Βερολίνου με τον γερμανικό αερομεταφορέα εισήλθε χθες, έπειτα από καθυστέρηση αρκετών εβδομάδων, στην τελική φάση έγκρισης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. και από το διοικητικό συμβούλιο της Lufthansa. Ωστόσο, αναμένεται πως θα προκαλέσει έντονη αντίδραση στον κλάδο της αεροπλοΐας, καθώς ορισμένες ανταγωνιστικές εταιρείες του κλάδου, με τη Ryanair να πρωτοστατεί, έχουν ήδη εκφράσει δυσαρέσκεια για το γενναιόδωρο πακέτο σωτηρίας προς τη Lufthansa, που θα μπορούσε να της δώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μετά την κρίση της πανδημίας. Πρόκειται, εξάλλου, για το μεγαλύτερο πακέτο στήριξης που έχει εγκρίνει η Γερμανία για επιχείρηση εν μέσω της πανδημίας.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, το αρχικό μερίδιο της γερμανικής κυβέρνησης θα ανέρχεται στο 20% της αεροπορικής. Ενδέχεται όμως να αυξηθεί στο 25% συν μία μετοχή στην περίπτωση εξαγοράς. Σε κάθε περίπτωση, το Βερολίνο θα αποκτήσει τη δυνατότητα να ορίζει μέλη στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας και θα μπορεί να ασκεί βέτο σε εξαιρετικές περιστάσεις, όπως η περίπτωση πρότασης για εξαγορά.

Τις τελευταίες εβδομάδες, ο γερμανικός αερομεταφορέας έκανε επανειλημμένως εκκλήσεις για άμεση στήριξη, υποστηρίζοντας ότι τα αποθεματικά του μειώνονται. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Lufthansa αναζητεί παράλληλα στήριξη από την Ελβετία, την Αυστρία και το Βέλγιο, όπου βρίσκονται οι βάσεις των θυγατρικών της. Ωστόσο, κατά την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων με τη γερμανική κυβέρνηση ανέκυψαν σοβαρά εμπόδια, όπως ο ορισμός χρόνου αποπληρωμής του δανείου και το χρονοδιάγραμμα εκποίησης του κρατικού μεριδίου.

Η Lufthansa προσπαθούσε να μειώσει το μερίδιο και γενικά την επέμβαση της γερμανικής κυβέρνησης στην εταιρεία.

Ωστόσο, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg, το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας αναμένεται πως θα επισπεύσει την ολοκλήρωση της συμφωνίας με το Βερολίνο και δεν θα θέσει το ζήτημα ενώπιον του εποπτικού συμβουλίου προς έγκριση.

Το σημαντικότερο πρόβλημα που ανέκυψε κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων είναι το χρονοδιάγραμμα εξόδου της γερμανικής κυβέρνησης από την αεροπορική εταιρεία. Το ζήτημα έλαβε ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις όταν ανταγωνιστικές εταιρείες διαμαρτυρήθηκαν, υποστηρίζοντας ότι οι ίδιες δεν έχουν πρόσβαση σε τόσο μεγάλη στήριξη. Συγκεκριμένα η Ryanair, η οποία έχει ήδη καταγγείλει το πακέτο στήριξης της Air France-KLM, ορκίστηκε ότι θα κυνηγήσει δικαστικά και τη Lufthansa. Η αεροπορική χαμηλού κόστους ισχυρίζεται πως μέσω της κρατικής στήριξης ο γερμανικός αερομεταφορέας θα εξέλθει της κρίσης ισχυρότερος, ενώ ταυτόχρονα οι εταιρείες φθηνών ναύλων δεν θα μπορούν να την ανταγωνιστούν. «Δεν θέλουμε κρατική στήριξη, αλλά τώρα καλούμαστε να την ανταγωνιστούμε όχι με ένα, αλλά με δύο χέρια δεμένα πίσω από την πλάτη μας», δήλωσε πριν από μερικές ημέρες ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Μάικλ Ο’ Λίρι, αναφερόμενος στη Lufthansa.

Σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες, στα επόμενα έξι χρόνια τα κράτη θα πρέπει να μειώσουν τα μερίδια που απέκτησαν εν μέσω της κρίσης σε εισηγμένες εταιρείες. Οσον αφορά τον κλάδο της αεροπλοΐας, η Κομισιόν είχε τονίσει προ ημερών ότι «αντιλαμβάνεται πλήρως τη δεινή κατάσταση που έχει βρεθεί ο κλάδος εξαιτίας του κορωνοϊού». Εχει προειδοποιήσει όμως παράλληλα και για τη συνεχώς αυξανόμενη διαφορά που διαμορφώνεται μεταξύ της κρατικής στήριξης στη Γερμανία και της στήριξης που διοχετεύεται στο υπόλοιπο μπλοκ.