ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ

Norwegian Air: Δίνει «μάχη» επιβίωσης

φωτ. REUTERS CONNECT

Μάχη επιβίωσης θα δώσει αυτό το χειμώνα η Norwegian Air, ακόμη ένα «θύμα» της πανδημίας του κορωνοϊού, από τη στιγμή που η νορβηγική κυβέρνηση έκανε σαφές ότι δεν θα δώσει επιπλέον οικονομική βοήθεια στον αερομεταφορέα. 

Η Νorwegian Air, η οποία επλήγη σοβαρότατα από την κρίση της πανδημίας και έχει καθηλώσει στο έδαφος το μεγαλύτερο μέρος του στόλου της, είχε προειδοποιήσει τον Αύγουστο ότι θα στερεύσει από ρευστό στο πρώτο τρίμηνο του 2021, εκτός και εάν καταφέρει να εξασφαλίσει νέο κεφάλαιο και γι΄αυτό ακριβώς βρισκόταν σε διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση. Ο διευθύνων σύμβουλος Γιάκομπ Σκραμ εξέφρασε την απογοήτευσή του από την απόφαση της κυβέρνησης να μην παράσχει νέα στήριξη στον αερομεταφορέα, ενώ ερωτηθείς εάν η εταιρεία βρίσκεται στα πρόθυρα πτώχευσης, δεν απέκλεισε κανένα ενδεχόμενο. Από τις αρχές του έτους έως σήμερα, η τιμή μετοχής του αερομεταφορέα έχει βουλιάξει 99%. 

Να σημειωθεί ότι η κεντρο-δεξιά κυβέρνηση συνασπισμού της Νορβηγίας έχει εδώ και καιρό αποκλείσει οιαδήποτε προοπτική εθνικοποίησης της Norwegian Air ή άλλου αερομεταφορέα, ενώ το 2018 πώλησε το εναπομείναν κρατικό μερίδιο 10% στον ανταγωνιστή SAS. Ο υπουργός Βιομηχανίας της Νορβηγίας δήλωσε ότι αυτή είναι η θέση της κυβέρνησης για την χρήση του δημοσίου χρήματος εξηγώντας ότι η αεροπορική εταιρεία έχει μία οικονομική διάρθρωση που καθιστά δύσκολη την παρέμβαση του κράτους για οικονομική στήριξη. 

Πρωταγωνιστής στις χαμηλού κόστους διατλαντικές πτήσεις, καθώς δημιούργησε ένα διεθνές δίκτυο φθηνών δρομολογίων από το αεροδρόμιο του Γκάτγουικ, η ραγδαία ανάπτυξη της Norwegian Air την επιβάρυνε με ένα χρέος που έως τα μέσα του 2020 είχε φθάσει τα 8 δισ.δολαρια, καθιστώντας την ιδιαίτερα ευάλωτη στην πανδημία. Ο μητρικός όμιλος της British Airways, η IAG, είχε επιχειρήσει να αγοράσει τη Norwegian Air το 2018 στην τιμή των 1 δισ.στερλινών χωρίς επιτυχία. 

Οι πιστωτές και οι εκμισθωτές ανέλαβαν τον έλεγχο της Norwegina το Μάιο με πακέτο διάσωσης το οποίο της επέτρεψε να εξασφαλίσει πρόσβαση σε δάνεια ύψους 3 δισ.κορωνών (329 εκατ.δολαρίων) με την εγγύηση του κράτους. Τον προηγούμενο μήνα, ο αερομεταφορέας είχε σε λειτουργία μόνο 21 αεροσκάφη της, αφήνοντας καθηλωμένα στο έδαφος περισσότερα από 100, συμπεριλαμβανομένου και ολόκληρου του στόλου της των 37 αεροσκαφών Boeing 787 Dreamliners, τα οποία χρησιμοποιούσε στα υπερατλαντικά ταξίδια. 

Αναλυτές ωστόσο δεν αποκλείουν μία παρέμβαση, την τελευταία στιγμή, της νορβηγικής κυβέρνησης, επισημαίνοντας ότι «η πόρτα παραμένει πάντα ανοικτή» έως ότου επιβεβαιωθεί πιθανή χρεοκοπία. 
    
 Πηγή: Reuters