Η Ιταλία ξεκινά διαπραγματεύσεις με τη Lufthansa για το 40% της ΙΤΑ

Η Ιταλία ξεκινά διαπραγματεύσεις με τη Lufthansa για το 40% της ΙΤΑ

Η υπογραφή της προκαταρκτικής συμφωνίας αναμένεται τον Μάρτιο και της οριστικής τον Ιούνιο

3' 41" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η ιταλική κυβέρνηση ξεκίνησε επίσημες διαπραγματεύσεις με τη Lufthansa, για την πώληση του 40% της αεροπορικής εταιρείας ΙΤΑ, όπως επιβεβαίωσε το ιταλικό υπουργείο Οικονομικών.

Η προσφορά της γερμανικής εταιρίας θεωρείται συμβατή με το διάταγμα της ιταλικής κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση της ΙΤΑ. Η υπογραφή της προκαταρκτικής συμφωνίας αναμένεται τον Μάρτιο και της οριστικής τον Ιούνιο, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Από την άνοιξη ήδη, η Lufthansa θα έχει καθοριστικής σημασίας συμμετοχή στις εμπορικές επιλογές της ITA, ενώ μεσοπρόθεσμα είναι πιθανό να προχωρήσει στην αγορά της πλειοψηφίας του πακέτου μετοχών της ιταλικής αεροπορικής εταιρείας, η οποία δημιουργήθηκε μετά το κλείσιμο της Alitalia.

Το σχέδιο της Lufthansa

Το 2021, όταν η Alitalia σταμάτησε να δραστηριοποιείται έπειτα από δεκαετίες ζημιών και έχοντας «γευθεί» επανειλημμένως τη χρεοκοπία, ήταν το τέλος μιας εποχής. Ο εθνικός αερομεταφορέας της Ιταλίας, τον οποίο επέλεγαν διασημότητες και αξιωματούχοι, έχει αναγεννηθεί ως ITA, μια αεροπορική με 52 αεροσκάφη (έναντι των 160 που είχε η Alitalia στα μέσα της δεκαετίας του 1990) και λειτουργεί με κρατική στήριξη και τα απολύτως απαραίτητα σε ό,τι αφορά τις υπηρεσίες και το προσωπικό.

Η Lufthansa υπέβαλε πρόσφατα αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την ITA και απομένει πλέον να κοινοποιήσει τα σχέδιά της για την ιταλική αεροπορική, εάν θα διατηρήσει κάποια στοιχεία από την παλιά αίγλη της και βέβαια εάν η Ρώμη πράγματι θα παραδώσει τα ηνία. Το θέμα είναι το τι έχει συμβεί στην Alitalia. Παρότι η αεροπορική ανέκαθεν δυσκολευόταν να παρουσιάσει κέρδη, τα σοβαρά προβλήματα εμφανίστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1990, όταν άρχισαν να «ξεπηδούν» οι αεροπορικές χαμηλού κόστους. Η Alitalia όφειλε είτε να ενισχύσει το κομμάτι της πολυτέλειας είτε να πατήσει στα βήματα των αεροπορικών χαμηλού κόστους, αλλά εν τέλει απέτυχε και στα δύο. Εκτοτε έχει πτωχεύσει δύο φορές, το 2008 και το 2017, και παρότι η Air France, η Etihad και άλλες εταιρείες επένδυσαν αδρά στην Alitalia, η αεροπορική υποχρεώθηκε να σταματήσει τις δραστηριότητές της το 2021, οπότε και «αναγεννήθηκε» ως ITA. Δεδομένου ότι η ITA αναμένει κέρδη μετά το 2024 και εξακολουθεί να είναι ζημιογόνος, ο τέως πρωθυπουργός της Ιταλίας Μάριο Ντράγκι τη διέθεσε εκ νέου προς πώληση.

Η μεγαλύτερη αεροπορική της Γερμανίας σκοπεύει αρχικά να εξαγοράσει έως το 40% της ITA και το υπολειπόμενο σε βάθος χρόνου.

Σε ό,τι αφορά το σχέδιο της Lufthansa, ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας της Γερμανίας σκοπεύει αρχικά να εξαγοράσει έως το 40% της ITA και το υπολειπόμενο σε βάθος χρόνου. Η Lufthansa είχε δείξει και στο παρελθόν ενδιαφέρον για την αεροπορική, καθώς θα της επιτρέψει αφενός να διεισδύσει σε μια μεγάλη αγορά της Ευρώπης, αφετέρου να επεκτείνει τις υπερατλαντικές μεταφορές με λιγότερο ανταγωνισμό. Εχει, άλλωστε, επιδοθεί σε μια σειρά εξαγορών. Εχει εξαγοράσει την Austrian Airlines, την Brussels Airlines και τη Swiss International Air Lines, τρεις αερομεταφορείς σημαίας που αντιμετώπιζαν οικονομικά προβλήματα. Και στις τρεις περιπτώσεις ήταν διατεθειμένη να διατηρήσει το αρχικό όνομα, το οποίο αποτελεί κίνητρο για τους πολιτικούς που θέλουν να διατηρήσουν το status των εθνικών αεροπορικών. Οι αεροπορικές αυτές παρότι δεν έχουν πάντοτε εξαιρετικές οικονομικές επιδόσεις, εξυπηρετούν τη Φρανκφούρτη και το Μόναχο που αποτελούν βάση για υπερατλαντικές μεταφορές.

Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές του σχεδίου της στο πεδίο του ανταγωνισμού, θα πρέπει πρώτα να εγκρίνει την εξαγορά η Κομισιόν. Θα πρέπει επίσης να διασφαλίσει ότι οι τιμές των εισιτηρίων δεν θα ανέβουν δραματικά, ενδεχομένως υποχρεώνοντας τη Lufthansa να δώσει ορισμένες θέσεις για αεροπλάνα σε μεγάλα γερμανικά αεροδρόμια. Ωστόσο, ίσως και να μην υπάρχουν πολλοί ενδιαφερόμενοι αγοραστές, καθώς ήδη Ryanair και EasyJet μείωσαν τα δρομολόγιά τους στη Γερμανία λόγω των σχετικά υψηλών φόρων αεροδρομίου. Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρει το Bloomberg, ακόμη και να υπάρξει κάποια αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων, οι επιβάτες θα το καταλάβουν μεν, αλλά θα είναι δύσκολο να αποδειχθεί ότι είναι άδικη.

Η Alitalia υπήρξε εθνικός αερομεταφορέας της Ιταλίας. Η ιταλική κυβέρνηση θέλει να διατηρήσει μερίδιο πλειοψηφίας στην πρώτη φάση της εξαγοράς, ώστε να επιβλέπει τη μετάβαση. Παρότι η Lufthansa έχει την επιλογή να εξαγοράσει το 100% της εταιρείας, η Ιταλία θα εξακολουθεί να έχει λόγο στα επιχειρηματικά σχέδια, καθώς η ITA δραστηριοποιείται σε τομέα στρατηγικής σημασίας. Οι Ιταλοί έχουν «χωνέψει» το γεγονός ότι ο εθνικός αερομεταφορέας είναι βαθιά ζημιογόνος. Η πώλησή του σε γερμανική εταιρεία προκαλεί αντιδράσεις σε όσους διαβλέπουν τη συμβολική σημασία της ιδιοκτησίας επί του εθνικού αερομεταφορέα. Ωστόσο, η ανακούφιση της απομάκρυνσης ενός περιουσιακού στοιχείου που απαιτεί συνεχή οικονομική στήριξη αναμένεται να κυριαρχήσει.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή